لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

فانی یزدی: توجه موسوی به اقشار زحمتکش جامعه حرکت مثبتی است


مير حسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت، روز دوشنبه از ممانعت دولت محمود احمدی نژاد از برگزاری کنگره دوازدهم جبهه مشارکت در تهران انتقاد کرد و گفت: دولت نبايد مانع فعاليت احزاب شود.

وی ضمن اشاره به حوادث ۹ ماه پس از انتخابات رياست جمهوری و اعمال خشونت عليه مردم از آنچه برچسب زدن به سران و متفکران جنبش سبز ناميد، انتقاد کرد و گفت: «بخشی از تخريب‌ها برای اين است که ما را به انفعال دچار کنند و بخشی برای اينکه بين ما و مردم فاصله ايجاد کنند و نسبت به ما بدبين کنند.»

آقای موسوی همچنين تأکيد کرد که در شرايط کنونی، بايد از تکيه بر نخبه‌ها فراتر رفت و متوجه گروه‌های مرجع ديگر و تأثيرگذارجامعه شد و گفت: «بايد به سمت معلمان، کارگران و اقشار مختلف رفت و مسايل را برای آنها توضيح داد.»

او همچنين بر تقويت ارتباط با مراجع و روحانيت تأکيد کرد.

در ارتباط با این سخنان رضا فانی يزدی، تحليلگر مسايل سياسی و از پايه‌گذاران اتحاد جمهوری‌خواهان ايران ساکن آمريکا، به پرسش‌های راديو فردا پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: آقای فانی، ارزیابی شما از سخنان اخیر میرحسین موسوی در جمع شماری از اعضای جبهه مشارکت چیست؟


رضا فانی یزدی: مسئله‌ای که در مورد جنبش سبز از همان ابتدا زياد مورد توجه قرار نگرفت، يک تشکل سراسری برای سازماندهی حرکت‌ها و کنترل و مديريت مجموعه جنبش بود که از آن غفلت شد.

حزب مشارکت به عنوان يکی از احزاب بزرگ اصلاح طلب که به شکلی سازمان دهی نوينی در کشور تشکيل داده بود و بدنه حزب مشارکت موفق شد در انتخابات رياست جمهوری به کمک آقای ميرحسين موسوی بيايد و بيشترين آرا را برای او سازماندهی کند، اکنون بيشترين فشار را متحمل می‌شود و بخشی از رهبران آن که با ممنوع شدن فعاليت تشکل‌های اساسی کشور مخالفت می کنند، در زندان هستند.

صحبت‌های آقای موسوی نشان می‌دهد جنبش سبز در حقيقت به تشکل و سازماندهی که از آن غفلت کرده بود، مراجعه کرده و اين پيام بسيار خوبی است.

  • ميرحسين موسوی می گويد در اين شرايط همه ما بايد از تکيه بر نخبه‌ها فراتر رويم و به گروه‌های مرجع و تأثيرگذار ديگر جامعه متوجه شويم، بايد به سمت معلمان و کارگران و ديگر اقشار برويم و تمام مسايل از جمله مسئله اقتصادی را برای آنها توضيح دهيم. تأکيد آقای موسوی بر اقشار مختلف جامعه به خصوص اقشار فقير را در اين صحبت‌ها چگونه ارزيابی می‌کنيد؟


از آنجا که جنبش سبز که پايه‌های اجتماعی آن بر طبقه متوسط در کلان شهرهای ايران استوار شده و بيشتر متوجه اصلاحات و توسعه سياسی در کشور بوده است، در نتيجه، از مردم زحمتکش که اکثريت مردم کشور را تشکيل می‌دهند، غفلت کرده بود. در حالی که اينها هستند که در انتخابات و در حمايت از جنبش سبز بايد نقش اصلی را ايفا کنند.

اين حرکت رهبری جنبش از جمله آقای موسوی که به اقشار زحمتکش در جامعه توجه می‌کنند، حرکت مثبتی است. آنها بايد مطالبات اين اقشار را در دستور کار جنبش سبز قرار دهند تا بتوانند حمايت آنها را جلب کنند.

البته به نظر من هنوز کوتاهی‌هايی وجود دارد. جنبش سبز مجموعه‌ای است از زير جنبش‌های اجتماعی در کشور که هنوز غفلت می‌شود از طرح مطالبات آنها، از جمله جنبش زنان که يکی از وسيع‌ترين جنبش های کشور است و حداقل ۵۰ درصد از جمعيت کشور زنان هستند.

همچنين اقليت‌های مذهبی و قومی هستند که هميشه طی ۳۰ سال گذشته مورد تبعيض قرار گرفته‌اند و جنبش سبز بايد شعارها و مطالبات آنها را در برنامه خود لحاظ کند.

  • يکی ديگر از نکات آخرين صحبت های آقای موسوی تاکيد او بر تقويت ارتباطی جنبش سبز با روحانيت است. آقای موسوی اشاره کرده که تبليغات زيادی در مورد جنبش سبز از سوی حاکميت به راه افتاده و باعث شده است بخشی از روحانيت و مذهبيون تحت تاثير قرار گيرند.تا چه اندازه تقويت اين ارتباط می تواند به پيش برد اهداف جنبش سبز کمک کند؟


روحانيت در کشور ما از ويژگی خاصی برخوردارند و يکی از مراجع سازماندهی و حرکت مردم در جنبش‌های اجتماعی هستند چه در گذشته و چه در آينده که نبايد از آنها غفلت کرد. نبايد اجازه داد تصوير نادرستی از جنبش سبز به آنها داده شود و در مقابل جنبش سبز به عنوان يک جنبش ضد دين موضع‌گيری کنند.

با توجه به اهداف شهروندی و شعار «ايران برای همه ايرانيان» از سوی جنبش سبز، ضمن احترام به تمام مراجع دينی و تمام مذاهب در کشور اين جنبش بايد تلاش کند مرجعيت را با سياست پيوند نزند و به طور جدی از اين امر برحذر باشد، چون اگر مرجعيت با سياست پيوند خورد ما باز هم شاهد يک نوع حکومت دينی هستيم که هر نوع از آن در آينده تبعيض دينی را در کشور به وجود خواهد آورد.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG