لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

بازداشت سه دانشجو در تبریز و خوی


از راست: احسان نجفی‌نسب، فراز زهتاب و آیدین خواجه‌ای
از راست: احسان نجفی‌نسب، فراز زهتاب و آیدین خواجه‌ای

گزارش‌ها از ايران حاکی از بازداشت سه دانشجوی دانشگاه تبريز به نام‌های احسان نجفی‌نسب، آيدين خواجه‌ای و فراز زهتاب در روز ۱۸ تير توسط نيروهای امنيتی است.

آقای نجفی نسب در شهر خوی و آقايان خواجه‌ای و زهتاب در شهر تبريز بازداشت شده‌اند.

به گزارش «خبرنامه اميرکبير»، با گذشت يک ماه از اعلام نتايج انتخابات، روند گسترده بازداشت دانشجويان، در آستانه ۱۸ تيرماه شدت يافته است و دانشجويان دانشگاه‌های مختلف بازداشت شده‌اند.

نقی محمودی، وکيل مدافع فراز زهتاب و احسان نجفی نسب، در مورد بازداشت موکلان خود و همچنين آيدين خواجه‌ای به «راديو فردا» می‌گويد:

طبق کيفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تبريز، اتهام آنها «تشکيل و اداره گروه‌های غيرقانونی با هدف بر هم زدن امنيت کشور» و «فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران به نفع گروه‌های مخالف نظام» است.

هفت تن از دانشجويان دانشگاه تبريز را در اين زمينه بازداشت کرده‌اند که وکالت سه نفر از آنها را من به عهده داشتم. اينها در دی ماه سال گذشته در شعبه يک دادگاه انقلاب تبريز محاکمه و به سه سال حبس محکوم شدند که دو سال آن، حبس تعليقی بود و يک سال، حبس قطعی. اين حکم در دادگاه تجديد نظر مورد تأييد قرار گرفت.

موکلان شما به طور مشخص به چه فعاليت سياسی اشتغال داشتند و چه گروهی تشکيل داده بودند که متهم به جرايم امنيتی شده‌اند؟


در حقيقت، اينها گروهی تشکيل نداده بودند، بلکه وبلاگی راه‌اندازی کرده بودند و در آن بيشتر مسايل دانشجويی را منعکس می‌کردند و البته به برخی از مسايل سياسی و اجتماعی روز هم می‌پرداختند.

ولی اينها با گروه‌های مخالف نظام ارتباط نداشتند و هدفشان بر هم زدن امنيت کشور و تشکيل گروه غيرقانونی نبوده است. همچنين اتهامات آنها بر واقعيت و مبانی حقوقی استوار نيست.

هدف اين دانشجويان فقط اين بوده است که در کنار دروس دانشگاهی، فعاليت ديگری داشته باشند و می‌توان گفت همگی از نخبگان کشور هستند و گناه آنها فقط انديشيدن است و گناه ديگری ندارند.

نحوه بازداشت اين افراد چگونه بوده است؟

متأسفانه نحوه بازداشت اين دانشجويان طبق روال عادی نبود. روال عادی اين است که ابتدا يک اخطار سه روزه برای افرادی که محکوم شده‌اند و حکم محکوميت آنها قطعی و لازم‌الاجرا است، ارسال می‌کنند و در اخطاريه ذکر می‌کنند که ظرف سه روز خودشان را به اجرای احکام معرفی کنند و در صورت عدم معرفی بازداشت می‌شوند.

البته سيستم ديگری هم برای احضار وجود دارد که احضار از طرف وثيقه‌گذار صورت می‌گيرد. ولی در مورد اين دانشجويان، روال اينگونه طی نشد.

آقای زهتاب بعد از جلسه امتحان دانشگاه و در محوطه دانشگاه بازداشت و به زندان منتقل شده و آقای نجفی‌نسب هم که در شهرستان خوی مقيم است به شکل غيرمعمول بازداشت شده است. اين بازداشت‌ها فاقد مبنای حقوقی و حتی مبنای اخلاقی است.

در مورد پرونده اين سه دانشجو چه اقداماتی انجام شده است؟

لازم نيست اقدام خاصی انجام گيرد، چون اينها بعد از قطعی شدن حکم دادگاه برای اجرای حکم به زندان فرستاده شده‌اند، ولی نحوه بازداشت آنها درست نبوده و از نظر قانون آيين دادرسی کيفری دچار خدشه است.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG