لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

همبستگی بین المللی با سنديکای کارگران شرکت واحد


منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، برنده جايزه سال ۲۰۰۸ ميلادی فدراسيون اتحاديه های کارگری هلند شده بود.(عکس: کسوف)
منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، برنده جايزه سال ۲۰۰۸ ميلادی فدراسيون اتحاديه های کارگری هلند شده بود.(عکس: کسوف)

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در شصتمين سال تاسيس « سوليدر»، برنده جايزه سال ۲۰۰۸ ، اين نهاد شد.


سوليدر در سال ۱۹۴۸ ميلادی در راستای کمک بين المللی به کارگران جهان تاسيس شد و با کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری، کنفدراسيون اتحاديه های کارگری اروپا و سازمان بين المللی کار، «آی ال او»، همکاری می کند.


اين نهاد غير دولتی بين المللی هر ساله، جايزه رز نقره ای را به افراد و نهادهايی که در راه عدالت اجتماعی، برابری و حقوق کارگران مبارزه و تلاش می کنند، اهدا می کند.


اين جايزه در سال ۲۰۰۵ ميلادی به خوان سوماويا، رييس سازمان بين المللی کار اهدا شده بود.


قرار است که مراسم اهدای جوايز امسال، روز پانزدهم اکتبر در پارلمان اروپا انجام شود. هنوز مشخص نيست که آيا نماينده سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه امکان شرکت در اين مراسم و دريافت جايزه را خواهد داشت يا خير.


در حال حاضر، منصور اسانلو، رييس اين سنديکای غير دولتی، در زندان به سر می برد.


پيشتر، وی برنده جايزه سال ۲۰۰۸ ميلادی فدراسيون اتحاديه های کارگری هلند شده بود. نام جايزه این تشکل هلندی، به نام يک فعال زن سنديکايی در السالودور که به قتل رسيده بود، « اليزابت ولاسکوئز» نام گذاری شده است و از سال ۱۹۹۱ ميلادی، هر دو سال يک بار، به فعالان سنديکايی که تحت شرايط سخت و با قبول خطرهای امنيتی در جهت احقاق حقوق صنفی تلاش می کنند، داده می شود.


آقای اسانلو از تير ماه سال گذشته به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در زندان به سر می برد. وی به پنج سال زندان محکوم شده است.


جمهوری اسلامی ايران به طور معمول، فعالان اجتماعی را به اتهاماتی همچون اقدام عليه امنيت ملی متهم می کند. اتهاماتی که مورد اعتراض سازمان های اجتماعی و حقوق بشری در ايران و جهان قرار دارد.


داوود نوروزی، از اعضای هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، با قدردانی از همبستگی بین المللی با سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه که در ايران تحت فشار قرار دارد، به « راديو فردا» گفت: وفتی که يک جايزه از سوی يک نهاد بين المللی به يک سنديکا تعلق می گيرد، نشاندهنده اوج فعاليت های آن سنديکا در جهت حقوق کارگران عضو آن است.


وی تاثير دريافت جايزه رز نقره ای را برای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه مثبت ارزيابی کرد و افزود: اهدای اين گونه جوايز که نشاندهنده توجه اتحاديه های بين المللی کارگری به سنديکای ما است، می تواند تاثير مثبتی بر جناح ها و در کل، حکومت و رويکردش نسبت به سنديکا بگذارد.


اعمال فشار بر منصور اسانلو در زندان


در اين ميان، اخبار رسيده از ايران، حکايت از اعمال فشار بر منصور اسانلو در زندان گوهر دشت کرج دارد.


به گفته نزديکان رييس زندانی سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در حالی که مقام های زندان وی را در ميان مجرمان عادی قرار داده اند، قاضی حداد، معاون دادستانی تهران، از موافقت با اعزام آقای اسانلو به بيمارستان خودداری می کند.


بر اساس اين گزارش ها، منصور اسانلو دچار ناراحتی از ناحيه چشم و بيماری قلبی است.


وی که چندی پيش تحت عمل جراحی چشم قرار گرفت، بايد برای کشيدن بخيه چشم خود به بيمارستان مراجعه کند، اما به رغم تاکيد پزشکان معالجش، تاکنون اين موضوع تحقق نيافته و گفته می شود که چشم آقای اسانلو چرک کرده است.


در عين حال، به رغم تاکيد پزشکان زندان گوهر دشت مبنی بر نياز اعزام منصور اسانلو به بيمارستان به خاطر بيماری قلبی اش، قاضی حداد درخواست خانواده او را بی پاسخ گذاشته است.


آقای نوروزی اين گونه برخوردها با آقای اسانلو را غيرقانونی دانست و اضافه کرد: هر زندانی حق دارد از يک سری حقوق برخوردار باشد و هيچکس هم نمی تواند منکر اين موضوع باشد.


اين عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه خواستار برخورداری منصور اسانلو از حق دسترسی به معالجات پزشکی شد و گفت: هر کسی که مانع اين دسترسی شود، بر خلاف حقوق بشر رفتار کرده است.


احکام دوگانه ديوان عدالت اداری


در روزهای اخير، ديوان عدالت اداری احکام اخراج گروهی از کارگران شرکت واحد را تاييد کرد.


داوود نوروزی، سعيد ترابيان،‏ رضا فاضلی، علی اکبر پير هادی، رضا نعمتی پور، منصور حيات غيبی، عطا باباخانی، سلطان علی شکاری، وهاب محمدی، امير تاخيری، داوود رضوی، ناصر غلامی، غلامرضا خانی از جمله اين کارگران هستند.


اخراج شدگان، از جمله کارگرانی هستند که در جريان اعتصاب هزاران کارگر شرکت واحد در تهران، اخراج، بازداشت و مدتی نيز زندانی بوده اند.


اين در حالی است که برای دو تن ديگر از کارگران که اتهامی مشابه داشته اند، حکم بازگشت به کار صادر شده است.


داوود نوروزی در اين خصوص گفت:« حکم اخراج همه کسانی که از شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه اخراج شده بودند، به جز دو نفر؛ نعمت اميرخانی و ابراهيم مددی که حکم بازگشت به کار دريافت کرده اند، در ديوان عدالت اداری تاييد شده است.»


وی با ابراز تعجب از اين نوع برخورد دو گانه ديوان عدالت اداری افزود: اگر کارگران به دليل تاسيس سنديکا اخراج شده باشند، چگونه آقای مددی که نفر دوم سنديکا بود، اخراج نشده است. ما از اين تناقض ناراضی هستيم و طبق قوانين، به احکام صادر شده از سوی ديوان عدالت اداری اعتراض کرده ايم و اميدواريم که احکام اخراج ما لغو شود.


اين عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه با اشاره به اين موضوع که تمامی کارگران هيچ جرم غير قانونی مرتکب نشده اند، افزود: همه اين کارگران يک اتهام داشتند. پس بر اساس احکم آقايان خيرآبادی و مددی، سايرين نيز نبايد اخراج شوند و بايد مانند آن دو کارگر ديگر شرکت واحد، حکم بازگشت به کار دريافت کنند.


آزادی يک عضو سنديکا با وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی


سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه اعلام کرد که پس از نزديک به سه ماه، سرانجام، يک عضو بازداشت شده اين سنديکا روز ۲۵ شهريور با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی از زندان اوين آزاد شد.


اين فعال کارگری پيشتر در روز چهارم تير ماه، هنگامی که قصد داشت در حاشيه مراسم روز زن در ورزشگاه آزادی با مديرعامل شرکت واحد و شهردار تهران صحبت کند، بازداشت و به بازداشتگاه اوين منتقل شد.


شرکت واحد به رغم اينکه آقای غلامحسينی حکم بازگشت به کار دريافت کرده بود، با اين موضوع مخالفت می کرد و لذا وی قصد داشت در حاشيه اين مراسم، دليل اين اقدام را جويا شود.


پس از آن نيز اتهام آقای غلامحسينی، اخلال در نظم عنوان شد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG