لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

شکايت دو سازمان بين المللی کارگری از ايران درباره اسانلو


منصور اسانلو و ابراهيم مددی، رييس و نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در زندان به سر می برند.
منصور اسانلو و ابراهيم مددی، رييس و نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در زندان به سر می برند.

دو سازمان بين المللی کارگری به سازمان بين المللی کار، (ILO) در مورد ادامه بازداشت منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، شکايت کرده اند.


در عین حال گزارش های رسیده حاکی است که دو تن از اعضای اين سنديکا در روزهای گذشته از زندان آزاد شده اند.


در شکايت نامه فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، با اشاره به آنچه که «ربوده شدن آقای اسانلو در ۱۹تيرماه» ناميده شده، آمده است:«بازداشت کنندگان بدون آنکه مجوزی برای بازداشت اين فعال کارگری داشته باشند، اقدام به اين کار کردند.»


اين دوسازمان بين المللی کارگری نوشته اند: خانواده رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در دو ماهی که از بازداشت او می گذرد، تاکنون امکان ملاقات با اين فعال کارگر زندانی را نيافته اند.


در این نامه آمده است: فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، که نگران سلامت جسمی و روحی آقای اسانلو بودند، از يک سو، بويژه به خاطر نداشتن هيچگونه حق ارتباط او با دنيای خارج و محروم بودنش از حق گرفتن کمک قانونی و حق ارتباط با وکلای مدافع خود، و از سوی ديگر، به خاطر زيرپا گذاشته شدن حقوق سنديکايی در ايران، از تمام سازمان های وابسته به خود در سرتاسر دنيا خواستند که به روز اقدام بين المللی در همبستگی با کارگران ايران، در روز نهم اوت، بپيوندند.


«در طول دو ماه گذشته، همسرم تنها دو بار، آنهم کمتر از دو دقيقه، موفق به برگزاری تماس با ما شده است تا از سلامتی خود خبر بدهد.»
پروانه اسانلو

در اين نامه با شرح اقدامات انجام گرفته در روز اقدام بين المللی در همبستگی با کارگران ايران در ۳۴ کشور در پنج قاره جهان اشاره شده است که «سفارتخانه های ايران در استراليا، بلژيک، فرانسه، آلمان، مالزی، تايلند و بريتانيا از پذيرفتن نمايندگان اتحاديه ها و يا حتی قبول نامه های حاوی مطالبه آزادی آقای اسانلو و ديگر فعالان کارگر زندانی خودداری کردند.»


در اين ميان، در بلژيک مقامات سفارت ايران به تلويزيون بلژيک گفتند که آنها تظاهرات اتحاديه های بين المللی را در آن روز در مقابل سفارتخانه خود در بروکسل، «غيرقانونی» می دانند.


فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، در نامه خود گفته اند که «تمديد بی سرو صدای مدت بازداشت منصوراسانلو پاسخی از سوی دولت جمهوری اسلامی ايران به روز اقدام بين المللی در همبستگی با کارگران ايران است.»


در اين شکايت نامه با اشاره به مصاحبه قاضی حداد با خبرگزاری ايسنا، در مورد آنچه که وی «توافق ها» با آقای اسانلو و «غيرقانونی» بودن سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خوانده، آمده است:«اين سخنان به روشنی اين موضوع را بيان می کند که اين مقام قضايی امنيتی قصد مغشوش و منحرف کردن افکار عمومی را دارد و می کوشد حمايت عمومی آشکار در ايران را از منصور اسانلو ناديده بگيرد و کارگران را از متشکل شدن و پيوستن به اتحاديه های مستقل دلسرد کند.»


ابراز نگرانی همسر اسانلو از وضعیت وی


در همين حال، پروانه اسانلو، همسر رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در گفت و گو با روزنامه اعتماد ملی، با ابراز نگرانی از وضعيت همسر زندانی خود اعلام کرد که «هنوز موفق به ملاقات با او نشده است.»


او گفت:«در طول دو ماه گذشته، همسرم تنها دو بار، آن هم کمتر از دو دقيقه موفق به تماس با ما شده است تا از سلامتی خود خبر بدهد.»


دو تن از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به نام های داوود رضوی و همايون جابری از زندان آزاد شده اند.

خانم اسانلو اشاره کرد که بارها برای ملاقات با مسئولان پرونده مراجعه کرده و با وجود آنکه آيت الله شاهرودی، رييس قوه قضاييه، ملاقات های مردمی هم دارند، اما اجازه ديدار با او داده نشده است و هيچکس برای پاسخگويی وجود ندارد.»


همچنين يوسف مولايی، يکی از وکلای منصور اسانلو، به روزنامه اعتماد ملی گفت:«بعد از اين همه سال وکالت، واقعا نمی دانيم چه بايد بکنيم و چه مسيری را طی کنيم تا بتوانيم از حقوق موکل خود دفاع کنيم. بارها برای ديدار با آقای حداد مراجعه کرده ايم و ايشان هم سرشان شلوغ است . به دفترشان می رويم، ساعت ها می نشينيم و باز دوباره دست خالی بر می گرديم. همه چيز بر اساس شانس است و متاسفانه هيچ زمان مشخصی هم برای ديدار وکلا در نظر گرفته نشده است و به اين ترتيب، امکانی هم برای ملاقات موکلمان با خانواده اش فراهم نمی شود.»


آزادی دو عضو سندیکا


از سويی، گزارش ها از ايران حکايت از آن دارد که دو تن از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به نام های داوود رضوی و همايون جابری از زندان آزاد شده اند.


اين دو به همراه سه تن ديگر از اعضای اين سنديکا به نام های ابراهيم مددی، ابراهيم گوهری و يعقوب سليمی و دو تن ديگر به نام های فاطمه حاجيلو و طاهر صادقی در روز ۱۸ مرداد، نهم اوت، بازداشت شدند.


آنها در حالی که قصد داشتند برای ابراز همدردی و همبستگی با خانواده آقای اسانلو، به منزل او بوند، توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.


بر اساس گزارش ها، پيش از آقايان رضوی و جابری، خانم حاجيلو و آقايان صادقی و گوهری آزاد شده بودند.


در اين ميان گفته شده است که داوود رضوی و همايون جابری با وثيقه های ۵۰۰ ميليون ريالی آزاد شده اند.


اين در حاليست که ابراهيم مددی، نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، روز ۱۸ شهريور ماه به «اندرزگاه هشت زندان اوين» منتقل شده است.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG