لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

ایتالیا: گسترش کارزار برای نجات دو شهروند کرد ایرانی


عدنان حسین پور، روزنامه نگار ، به اعدام محکوم شده است.
عدنان حسین پور، روزنامه نگار ، به اعدام محکوم شده است.

امبرتو رانیری، رییس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ایتالیا به فهرست طولانی حامیان کارزار برای نجات جان هیوا بوتیمار و عدنان حسین پور پیوست.


روسای کمیسیون های خارجی و صنایع پارلمان ایتالیا، سندیکای سراسری مطبوعات و صدها شخصیت فرهنگی و رسانه ای این کشور اروپایی حمایت خود را از کارزار برای رهایی عدنان حسین پور و هیوا بوتیمار اعلام کردند.


عدنان حسین پور، روزنامه نگار و هیوا بوتیمار، فعال مدنی، دو شهروند کرد ایرانی هستند که به اعدام محکوم شده اند.

رییس کمیسیون خارجی پارلمان ایتالیا در نامه ای خطاب به اتحادیه اروپا و پارلمان اروپایی از آنها خواست «مخالفت شدید شان با این احکام غیرقانونی و غیرانسانی» را ابراز دارند.


رییس کمیسیون خارجی پارلمان ایتالیا در نامه ای خطاب به اتحادیه اروپا و پارلمان اروپایی از آنها خواست «مخالفت شدید شان با این احکام غیرقانونی و غیرانسانی» را ابراز دارند.

دانیله کاپزونه رییس کمیسیون صنایع پارلمان ایتالیا نیز در بیانیه ای احکام اعدام برای دو شهروند کرد ایرانی را «یکی ازغیرانسانی ترین محکومیت های سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران» دانسته و از مقامات این کشور می خواهد «هر چه زودتر این دو انسان آزاده را که تنها جرمشان ابراز عقایدشان بوده، آزاد کنند.»


حمایت فدراسیون خبرنگاران ایتالیا


فدراسیون سراسری سندیکاهای خبرنگاران ایتالیا نیز در حمایت از کارزاری که در این کشور برای نجات جان عدنان حسین پور و هیوا بوتیمار از سوی «گروه دفاع از آزادی بیان در ایران»، «سازمان اطلاع رسانی و امنیت خبرنگاران» و «اصل ۲۱» به راه انداخته شده است، بیانیه ای صادر نمود که در آن از رسانه های این کشور می خواهد که در اطلاع رسانی در این زمینه فعال شوند.


در پیامد انتشار این بیانیه، فراخوان برای نجات جان دو شهروند کرد ایرانی در بسیاری از برنامه های تلویزیونی و شبکه های خبری ایتالیایی خوانده شد.


شبکه اول تلویزیون دولتی ایتالیا، پربیننده ترین شبکه تلویزیونی ایتالیا، در برنامه صبحگاهی اش پیام مشترک «گروه دفاع از آزادی بیان در ایران»، «سازمان اطلاع رسانی و امنیت خبرنگاران» و«اصل ۲۱» را قرائت کرد.


بیش از یکصد سایت اینترنتی ایتالیایی نیز این فراخوان را انعکاس داده اند و تا کنون هزاران نفر با مراجعه به این سایت ها حمایت خود را از این کارزار اعلام کرده اند که نام کارگزاران رسانه ای شناخته شده، فعالان فرهنگی و اهل هنر را دربرمی گیرد.


برخی از نهادهای فعال جامعه مدنی ایتالیا چون «به قابیل دست نزنید»، که در سراسر جهان علیه مجازات اعدام مبارزه می کند و «میز صلح» که عمده گروه های صلح طلب ایتالیا را در برمی گیرد نیز از این کارزار پشتیبانی کرده اند.


همزمان دبیرکل یکی از ۳ سندیگای کارگری ایتالیا «اتحادیه ایتالیایی کار» نیز در نامه ای خطاب به محمود احمدی نژاد آزادی فوری منصور اسانلو رهبر سندیکای مستقل کارگران شرکت واحد را که مجدد دستگیر شده است و در زندان انفرادی به سر می برد خواستار می شود.


در ایتالیا نیز قرار است چون سایر کشورهای اروپایی پنچ شنبه ۱۸ مرداد برابر با ۹ اوت در همبستگی با منصور اسانلو و محمود صالحی، فعالین کارگری مراسمی برگزار شود.


XS
SM
MD
LG