لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

وکلای مدافع اسانلو با او در اوين ديدار کردند


منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه روز ۱۹ تير، بيش از يک ماه پيش، بازداشت شده است.
منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه روز ۱۹ تير، بيش از يک ماه پيش، بازداشت شده است.

وکلای مدافع منصور اسانلو، رييس بازداشت شده هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، روز سه شنبه با وی در زندان اوين ديدار کردند.


يوسف مولايی، يکی از وکلای مدافع منصور اسانلو، به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت که منصور اسانلو «از روحيه‌ خوبی برخوردار بود و شکايتی از وضع سلامتی خود نداشت.»


او افزود: «ديدار با منصور اسانلو در زندان اوين، در محل اختصاصی وکلا، انجام شد.»


آقای مولايی افزود که به غير از آثار ضرب وشتم به هنگام بازداشت، نشانه ای از کتک خوردن آقای اسانلو در زمان بازداشت دیده نمی شد و «در طول مدت نگهداری، اسانلو مورد ضرب و شتم قرار نگرفته و با او بدرفتاری نشده است.»


منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه روز ۱۹ تير، بيش از يک ماه پيش، بازداشت شده است.


وکيل مدافع آقای اسانلو گفت که موکلش خواستار اجرای مقررات آيين دادرسی، «به خصوص ماده ۱۲۹ آيين دادرسی کيفری»، درهنگام بازجويی شده است.


يوسف مولايی گفت که منصور اسانلو تاييد کرده است: «اعلاميه‌هايی در ارتباط با تقاضای افزايش حقوق کارکنان شرکت واحد به لحاظ سختی کار به همراه داشته است.»


اين وکيل مدافع افزود: «منصور اسانلو از اين جهت متعجب بود که درخواست افزايش حقوق از مسوولان شرکت واحد، به عنوان اقدام ضد امنيتی تعريف شده است.»


آقای مولايی در خصوص پرونده اتهامی رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه خاطرنشان کرد: «چون موکل من در بند امنيتی نگهداری می‌ شود و مقامات قضايی نيز اتهام وی را امنيتی بر شمرده اند، وکلا در مورد نوع اتهام، قبل از مطالعه‌ پرونده، اظهارنظر نمی ‌کنند.»


يوسف مولايی گفت که منصور اسانلو خواستار اجرای مقررات آيين دادرسی، به خصوص ماده ۱۲۹ آيين دادرسی کيفری، درهنگام بازجويی شده است.

در همین حال سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، روز دوشنبه سخنان قاضی حسن حداد، معاون امنيت دادستان عمومی و انقلاب تهران، در غيرقانونی خواندن اين نهاد صنفی کارگری را رد کرد.


سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در اطلاعيه ای که در پاسخ به سخنان قاضی حداد منتشر کرد، نوشت: «تاکنون از سوی هيچ مرجع رسمی و قضايی، رايی مبنی بر غير قانونی بودن سنديکا صادر نشده و اين سنديکا با توجه به اصل ۲۶ قانون اساسی و مقاوله نامه های ۸۷ و ۹۸ سازمان بين المللی کار، آی ال او، که جمهوری اسلامی ايران نيز عضو اين سازمان به شمار می رود، تشکيل شده است.»


در اين اطلاعيه درباره اظهارات معاون امنيت دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص دليل بازداشت رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه آمده است: «با فرض اينکه آقای اسانلو در هنگام پخش اعلاميه، بازداشت و با عنايت به اينکه قاضی حداد مدعی شده است که اعلاميه عليه نظام بوده است، سنديکا برای اثبات نادرست بودن اين ادعا، آمادگی دارد تمامی اعلاميه های صادرشده خود را در اختيار حقوقدانان و افکار عمومی قرار دهد.»


در این بیانیه آمده است که در زمان بازداشت اخير آقای اسانلو، (در اتوبوس شرکت واحد و درمقابل منزل وی) «هيچ گونه جرم مشهودی انجام نشده است و مامورين از ارائه هر گونه حکم و يا کارت شناسايی خودداری کرده اند».


اين سنديکا همچنین در بيانيه ديگری، از بازداشت پنج تن از اعضای خود و دو فرد ديگر در روز ۱۸ مرداد انتقاد کرده است و با «غير قانونی» این بازداشت ها، خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان شده است.


در روز ۱۸ مرداد، ابراهيم مددی، يعقوب سليمی، داوود رضوی، ابراهيم گوهری و همايون جابری از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، همراه با طاهر صادقی و فاطمه حاجيلو درحالی که بر اساس فراخوان اين سنديکا، قصد همدردی با خانواده منصور اسانلو را داشتند، توسط ماموران بازداشت شدند و به بند ۲۴۰ زندان اوين انتقال يافتند.


فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، روز ۱۸ مرداد را به عنوان «روز اقدام بين المللی برای آزادی آقای اسانلو ومحمود صالحی» نامگذاری کرده بودند.


دراين روز، درحدود ۳۵ کشور درپنج قاره جهان، مراسم و تظاهراتی از سوی اتحاديه ها و سنديکاهای کارگری برگزار شد و آنان خواستار آزادی فوری آقايان اسانلو و صالحی شدند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG