لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

منصور اسانلو متهم به «اقدام عليه امنیت کشور» شد


يکی از وکلای مدافع منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، گفت که موکلش به اتهام «اقدام عليه امنیت کشور» بازداشت شده است.


يوسف مولايی با اعلام اين مطلب به راديو فردا گفت:«پرونده در حال تحقيقات مقدماتی قرار دارد و ما هيچ دسترسی ای به پرونده يا موکل خود نداريم.»


وی با اشاره به پيگيری های وکلای مدافع آقای اسانلو درسيستم قضايی افزود: «پس از اين پيگيری ها، متوجه شديم که برای ايشان قرار بازداشت موقت يک ماهه صادر شده است، اما امکان هم دارد که اين دوره، يک ماه ديگر نيز تمديد شود.»


آقای مولايی از اعتراض منصور اسانلو به بازداشت موقت خود خبر داد و گفت: «اين اعتراض به دادگاه ارسال شده است.»


آقای اسانلو روز ۱۹ تيرماه درنزديکی منزل خود توسط چهار مرد ناشناس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بازداشت شد.


شاهدان عينی گفته اند که ماموران هنگام ضرب و شتم و بازداشت رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه فرياد می زدند که در حال بازداشت يک دزد هستند.


برای منصور اسانلو قرار بازداشت موقت يک ماهه صادر شده است، اما امکان هم دارد که اين دوره، يک ماه ديگر نيز تمديد شود.
يوسف مولايی

درهمين حال، مقام های قضايی و امنيتی جمهوری اسلامی ايران تا سه روز از اعلام وضعيت آقای اسانلو و نيز تاييد بازداشت اين فعال کارگری خودداری می کردند.


تنها پس از اعتراض های گسترده سازمان های کارگری در جهان بود که مقام های قضايی روز ۲۲ تير ماه بازداشت منصور اسانلو را تاييد کردند و گفتند که او در زندان اوين است.


وکيل مدافع رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه همچنين با اشاره به ملاقات نکردن خانواده منصور اسانلو با اين فعال کارگری زندانی در ۱۰ روز گذشته، اضافه کرد: «اين امکان وجود دارد که آنان بتوانند در هفته جاری با آقای اسانلو ديدار کنند.»


يوسف مولايی در مورد اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» که به رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه وارد شده است، گفت: «اينکه اين اتهام به چه مصداقی و چه ماده ای برای آقای اسانلو به کار برده شده است، معلوم نيست. به همين جهت درمورد اين اتهام نمی توان اظهار نظر کرد تا اينکه ما بتوانيم پرونده را قرائت کنيم.»


وی سپس اشاره کرد که به لحاظ قضايی، درحال حاضر، کاری از دست وکلای مدافع منصور اسانلو بر نمی آيد، زيرا پرونده، امنيتی ناميده شده و درمعاونت امنيت دادگستری تهران درحال بررسی است.


«اتهام وارد شده به همسرم واهی است»


پروانه اسانلو، همسر منصور اسانلو، در گفت و گو با راديو فردا، اتهام وارد آمده به همسرش را رد کرد و آن را واهی دانست.


خانم اسانلو افزود: «اتهامی که به آقای اسانلو وارد شده، بی دليل و بی پايه و اساس است، زيرا او را در ارتباط با پرونده سنديکای شرکت واحد بازداشت کرده اند. ايشان هميشه به خاطر سنديکا بازداشت شده است، اما دراين بازداشت ها، به تنها چيزی که اشاره نمی شود، موضوع سنديکا است.»


اتهامی که به آقای اسانلو وارد شده، بی دليل و بی پايه و اساس است، زيرا او در در ارتباط با پرونده سنديکای شرکت واحد بازداشت کرده اند.
پروانه اسانلو

او با اشاره به گذشت ۱۰ روز از بازداشت همسرش و بی خبری از وضعيت وی گفت: «ما با توجه به بيماری های قلبی و چشم وی، از وضعيت جسمانی اش نگرانيم.»


پروانه اسانلو افزود: «من از نزديک شاهد زحمت های همسرم بوده ام که با صداقت برای ايران و مردم ايران کار کرده و از حقوق خود و همکارانش دفاع است. چنين آدمی چرا بايد متهم به اعمال ناکرده شود.»


وی گفت:«اگر منصور اسانلو اقدامی عليه امنيت ملی انجام داده بود، از سفر خارج خود باز نمی گشت. او به خوبی می دانست که هنگام بازگشت، حتی امکان دارد در فرودگاه بازداشت شود. پس او نقطه ضعفی نداشت که از آن بترسد.»


خانم اسانلو در اين گفت و گو بر لزوم ملاقات خانواده رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و نيز وکلای مدافعش با او تاکيد کرد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG