لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

هماهنگی سه سازمان کارگری جهانی برای دفاع از دمکراسی در ایران


سه سازمان کارگری جهانی، ضمن حمایت از منصور اسانلو می گویند برای برقراری دمکراسی در ایران، به طور هماهنگ عمل خواهند کرد
سه سازمان کارگری جهانی، ضمن حمایت از منصور اسانلو می گویند برای برقراری دمکراسی در ایران، به طور هماهنگ عمل خواهند کرد

يک مقام فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل، ضمن انتقاد از حمله ماموران لباس شخصی به منصور اسانلو رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، اعلام کرد که در راه برقراری دموکراسی در ايران، ميان سه سازمان بين المللی کارگری، هماهنگی ايجاد خواهد شد.


به گفته مک اوراتا، اين سه سازمان، فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل، کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری و فدراسيون اتحاديه های جهانی (گلوبال يونيون) هستند.


به گفته مک اوراتا مقام فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل، حمله به منصور اسانلو، حمله ای جدی به سازمان ها و تشکل های کارگری در ايران محسوب می شود

آقای اوراتا گفت: «حمله به منصور اسانلو، حمله ای جدی به سازمان ها و تشکل های کارگری در ايران محسوب می شود.»


بر اساس اين گزارش، فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل با اشاره به تلاش ماموران لباس شخصی برای بازداشت منصور اسانلو، بدون ارائه حکم قانونی و همچنين ضرب و شتم او، پس از مراسم روز جهانی کارگر(اول ماه مه) در تهران اعلام کرد: «يعقوب سليمی، يکی ديگر از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه که به منصور اسانلو کمک کرد تا از دست حمله کنندگان بگريزد، بازداشت شد اما پس از مدتی آزاد گرديد.»


فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل خاطر نشان کرد که رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، تاکنون دو بار بازداشت شده، ماه ها در زندان به سر برده است.


بر اساس اين گزارش، منصور اسانلو به همراه غلامرضا غلام حسينی، يکی ديگراز اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در انتظار اعلام حکم دادگاه خود هستند. اتهامات اين دو فعال کارگری، اقدام عليه امنيت ملی، و برهم زدن ثبات کشور اعلام شده است.


در اين ميان، بلال ملکاوی، يکی از مقام های فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل در مورد حمله به منصور اسانلو گفت: «فعالان کارگر در ايران با تهديد مرگ مواجه هستند، زيرا از حقوق کارگران حمايت می کنند. اما در نهايت، پيروزی با کارگران است و برادران ايرانی ما با موفقيت به اهداف خود دست خواهند يافت.»


ماجرای حمله به منصور اسانلو


منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، روز سه شنبه، ۱۱ ارديبهشت، از دست ماموران لباس شخصی، که در ايستگاه متروی ميدان هفت تير تهران قصد بازداشت او را داشتند، گريخت و به دادگاه حفظ حقوق شهروندی نسبت به عدم تامين جانی خود شکايت کرد.


منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، روز سه شنبه، ۱۱ ارديبهشت، از دست ماموران لباس شخصی، که در ايستگاه متروی ميدان هفت تير تهران قصد بازداشت او را داشتند، گريخت و به دادگاه حفظ حقوق شهروندی نسبت به عدم تامين جانی خود شکايت کرد

آقای اسانلو در مورد اين حادثه که پس از مراسم روز جهانی کارگر در ورزشگاه شيرودی روی داد، به راديو فردا گفت: «در ايستگاه متروی هفت تير، سه نفر لباس شخصی به طور ناگهانی و بدون آنکه خود را معرفی کنند و يا حکمی را نشان دهند، به من حمله کردند، دستم را پيچاندند و سعی کردند مرا به همراه خود ببرند.»


رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه همچنين گفت که ماموران لباس شخصی، او را به شدت مضروب کردند و با اشاره به اينکه همراهانش مانع بازداشتش توسط لباس شخصی ها شدند، افزود: «با فريادهای همراهانم مردم متوجه ماجرا شدند و در نهايت با کمک مردم، لباس شخصی ها نتوانستند مرا بدزدند.»


منصور اسانلو ادامه داد که پس از گريختن از دست لباس شخصی ها، به همراه چند تن از اعضای سنديکا به دادگاه حفظ حقوق شهروندی پناه برد تا با نوشتن شکواييه ای اعلام کند که تامين جانی ندارد.


او گفت: «آنها درصدد خاموش کردن صدای حق طلبانه کارگران هستند و می خواهند اين قدر فشار بياورند تا من از کشور عزيزم خارج شوم. حتی در مراحل آخر بازجويی هايم به من پيشنهاد شد که در قبال دريافت ماهانه ۱۰ هزار دلار، از ايران خارج شوم. اما من قبول نکردم.»


منصور اسانلو پيش از اين، چند بار توسط ماموران امنيتی جمهوری اسلامی ايران بازداشت شده است.
آخرين بار، او در ۲۸ آبان ماه سال گذشته خورشيدی از سوی افراد لباس شخصی در خيابان بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.


رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در مرداد ماه سال گذشته خورشيدی، با قرار وثيقه ۱۵۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شده بود.


وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی محاکمه شده و در انتظار اعلام حکم دادگاه در مورد پرونده ۱۷۰۰ صفحه ای خود است.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG