لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

استعفای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال


اعضای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در اعتراض به بخشیده شدن علی دایی از به طور دسته جمعی استعفا دادند.
اعضای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در اعتراض به بخشیده شدن علی دایی از به طور دسته جمعی استعفا دادند.

بخشيده شدن محروميت چهار جلسه ای علی دايی، مربی و کاپيتان تيم فوتبال سايپا، با رای شورای عالی استيناف فدراسيون فوتبال، به استعفای دسته جمعی اعضای کميته انضباطی اين فدراسيو ن منجر شد.


پيش ازاين استعفا، شاه حسينی رييس اين کميته، در اولين واکنش به شکسته شدن رای صادره توسط کميته انضباطی گفت که حاضر نيست در اين باره حرف بزند.


بدنبال آن، اعضای کميته انضباطی، در نامه ای نسبت به آنچه، فراهم نبودن امکان ادامه ی خدمت خوانده اند، از مقام خود استعفا داده اند.


در اين نامه که خطاب به کيومرث هاشمی، سرپرست موقت فدارسيون فوتبال و معاون سازمان تربيت بدنی نوشته شده آمده است که به اعضای کمیته انضباطی با اعتقاد به رای صادره مصلحت را بر استعفا دیده اند.


سرپرست فدراسيون فوتبال، با اين استعفا که می تواند برای فوتبال بازتاب منفی به همراه داشته باشد، مخالفت کرده است.


سازمان تربيت بدنی که پيشتر هم بر سر انتقال قدرت به کميته معرفی شده فيفا، برای اداره امور فدراسيون، به دردسر افتاده بود با اين استعفا مخالفت کرده است.


يک روز بعد از رای محروميت دايی، شورای عالی استيناف فوتبال تشکيل جلسه داد و با نقض رای صادره کميته انضباطی، مربی-بازيکن تيم سايپا را تنها به يک جلسه محروميت از همراهی تيمش محکوم کرد

خبرگزاری ايسنا درگفت و گويی از قول معاون اين سازمان نوشته است:« کميته انضباطی وظايف و مسووليت های دارد که تاکنون طبق آن فعاليت کرده است، همچنين شورای استيناف وظايفی دارد که به آن عمل کرده است. »


جنجال دايی در زمين فوتبال


کاپيتان سابق تيم ملی فوتبال در بازی سرنوشت ساز سايپا-پرسپوليس در هفته بيست و يکم ليگ برتر باشگاه های ايران که به تساوی ۲-۲ منجر شد بدور از چشم داور، با سر به صورت مدافع مستقيم خود، شيث رضايی زد.


شيث رضايی، در اين بازی که سايپا اميدوار بود با ۳ امتياز آن، قهرمانی اش را پيشاپيش جشن بگيرد، به دايی اجازه نمی داد در زمين راحت حرکت کند و برای او مزاحمت ايجاد می کرد.


کميته انضباطی فدراسيون فوتبال برای شيث رضايی هم بدليل تحريک کردن علی دايی، يک جلسه محروميت در نظر گرفته است.


اما حرکت خشن علی دايی که در رسانه های ايران بازتاب گسترده ای داشت، چهار جسه محروميت برای او به ارمغان آورد.


اما دايی، موقعی که طبق مقررات می بايست درباره اين رفتار غيرورزشی خود به مسوولان کميته انضباطی توضيح می داد، به گزارش روزنامه های ايران نه تنها در جلسه پاسخگويی کميته انضباطی فدراسيون فوتبال هم حاضر نشد، بلکه فدراسيون فوتبال ايران را تهديد کرد که از آنها به فيفا شکايت می کند.


در واکنش به اين تهديد، عبدالرحمان شاه حسينی، رييس کميته انضباطی فدراسيون فوتبال خطاب به دايی گفت که عمل زشت او يک تا دوسال محروميت دارد و تلويحا به اين موضوع اشاره داشت کميته انضباطی با صدور حکم چهارجلسه محروميت در حق او ارفاق کرده است و بدنبال آن تاکيد کرد که شکايت اين بازيکن به فدراسيون جهانی فوتبال، فيفا، فايده ای ندارد چرا که فيفا در امور داخلی فدراسيونها دخالت نمی کند.


اما باشگاه سايپا، که اين حکم راناعادلانه می ديد خطاب به فدراسيون فوتبال گفت که اگر آنها در حکم خود تجديد نظر کنند، در مقابل علی دايی را راضی می کنند تا از شکايت خود به فيفا صرف نظر کند.


يک روز بعد از رای محروميت دايی، شورای عالی استيناف فوتبال تشکيل جلسه داد و با نقض رای صادره کميته انضباطی، مربی-بازيکن تيم سايپا را تنها به يک جلسه محروميت از همراهی تيمش محکوم کرد.


اين تغيير رای، برای رييس کميته انضباطی فدراسيون فوتبال اينقدر غير منتظره بود که در گفت و گويی به ايسنا گفت که نه علت آن را می داند و نه حاضر است در اين باره اظهار نظر کند.


بحث محروميت علی دايی تا حدی بالا گرفت که پای مجلس، را در بحبوحه بررسی لايحه بودجه هم ميان کشيد.


ايسنا به نقل از فراکسيون ورزش مجلس امروز چهارشنبه نوشت که جلسه اين فراکسيون در باره مساله علی دايی، به هفته آينده موکول شد. اين خبرگزاری همچنين گزارش داد که علی دايی صبح چهارشنبه، ۱۶ اسفند در راهروهای مجلس شورای اسلامی ديده شده است.


البته دايی به ايسنا گفت که برای ديدن دوستان نماينده اش به مجلس رفته نه موضوع محروميت خود.


کارشناسان فوتبال عقيده دارند که اين تغيير رای زياد به نفع دستگاه فوتبال ايران نيست.


غفور هاشمی روزنامه نگار ورزشی دراين باره می گويد:«اين به نظر من فقط يک راه دارد که آقای شاه حسينی در واقع چون در کارش دخالت کردند بايد استعفا بدهد و برود وماندنش به نظر من جايز نيست چون اين يک نوع دخالت است.»


از سويی، از نگاه علی رييسی کارشناس فوتبال، برای ورزش اصلا نشانه خوبی نيست که فراکسيون ورزش مجلس شورای اسلامی قرار است اين موضوع را هفته آينده و در جلسه ای جداگانه بررسی کند:«اصلا کميته انضباطی هم به نظر من نبايد دادگاه تشکيل بدهد. همه جای دنيا فيلم مسابقه را می بينند و بر اساس آن رای می دهند، به نظر من بدعت بدی است که مجلس يا کميته قضايی و يا شورای استيناف يا هر نهادی بخواهد در کار داوری دخالت کند چون اين دخالت بی مورد است.»


XS
SM
MD
LG