لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

تاخیر دوباره در برگزاری مناقصه های نفتی ایران


ایران برگزاری مناقصه ها بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی را برای چندمین بار به تاخیر انداخت.

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روز سه شنبه ۳۰ خرداد، اعلام کرد که برگزاری اولین مناقصه نفتی برای توسعه میدان آزادگان چند ماه به تعویق انداخته شد تا شرکت های خارجی فرصت کافی برای مطالعه این میدان را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی گفت که چه مناقصه برگزار شود و چه برگزار نشود، دریافت نتیجه مطالعات شرکت های خارجی بسیار مفید است و درک بهتری از میزان برداشت، طول عمر، ذخیره قابل استحصال ارائه می‌کند.

ایران چند ماه قبل از لغو تحریم های هسته ای، شرکت های بین المللی را به تهران دعوت کرد و از کلیات الگوی جدید قراردادهای نفتی رونمایی کرد. ایران همچنین ۴۹ پروژه نفت و گاز را برای سرمایه گذاران خارجی بر اساس این نوع قراردادها موسوم به «آی پی سی» معرفی کرد.

اما با اوج گرفتن انتقادهای داخلی، به خصوص از جناح اصولگرایان، دولت ایران چند بار مفاد قراردادهای جدید نفتی را تغییر داد و در نهایت با آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ که موضعی سخت تر نسبت به دولت باراک اوباما علیه ایران داشت، برخی از شرکت های خارجی اعلام کردند که فعلا سیاست انتظار را دنبال می کنند.

در این میان، ایران از ابتدای سال گذشته، چند بار اعلام کرد که اولین مناقصه برای توسعه میدان آزادگان با ۳۷ میلیارد بشکه ذخایر نفت را که با عراق نیز مشترک است، برگزار خواهد کرد.

آقای کاردر درباره تعویق دوباره برگزاری مناقصه میدان آزادگان گفت که «ما دعوت‌نامه‌ها را به شرکت‌های مختلف ارسال کردیم و در حال دریافت پاسخ‌ها هستیم. برخی از شرکت‌ها اظهار علاقه کردند و برخی دیگر هم تمایلی برای شرکت در مناقصه این میدان نفتی نداشته‌اند. مناقصه بین شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند، به صورت محدود برگزار می‌شود.»

وی افزود:«ما به این شرکت‌ها تا پایان هفته فرصت داده بودیم تا علاقه و آمادگی خود را اعلام کنند اما برخی از آنها درخواست زمان بیشتری کردند تا شرکای خود را پیدا کنند.»

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اسناد برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان آماده است، در مورد زمان برگزاری مناقصه گفت که «برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان به آخر دولت یازدهم نمی‌رسد. زیرا ما با همه شرکت‌ها تفاهم نامه امضا نکردیم و برخی از شرکت‌ها سه تا چهار ماه وقت برای مطالعه این میدان می‌خواهند.»

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به سخنان کاردر گزارش داد که تنها شرکت های «توتال» فرانسه، «پتروناس» مالزی و «اینپکس» ژاپن تاکنون مطالعاتی برای توسعه میدان نفتی آزادگان انجام داده اند.

ایران صلاحیت ۳۴ شرکت را برای حضور در مناقصه های نفتی بر اساس الگوی «آی پی سی» تایید کرده است که روسیه با شش شرکت در صدر این فهرست قرار دارد.

XS
SM
MD
LG