لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

ایران ۱۰ میلیون بشکه ذخیره نفت خود در چین را فروخته است


ایران می گوید که ذخایر نفت خام فوق سبک (میعانات گازی) خود در انبارهای چین را به فروش رسانده است.

خبرگزاری شانا، نهاد مطبوعاتی وزارت نفت ایران، روز دوشنبه دوم اسفند،‌ در گزارشی نوشت که «ذخیره ١٠ میلیون بشکه ای میعانات گازی ایران در مخازن تحت اجاره شرکت ملی نفت ایران در چین به صفر رسید.»

شانا نوشت که میعانات گازی ذخیره شده ایران در مخازن چین به منظور ارسال سریع به کشورهای شرق آسیا ذخیره سازی شده بود.

این گزارش می افزاید که ایران در دوران تحریم به دلیل مشکلات فروش، اقدام به ذخیره سازی میعانات گازی در مخازن چین کرده بود.

ایران بعد از اعمال تحریم ها بر سر برنامه هسته ای اش با کاهش چشمگیر صادرات نفت و میعانات گازی مواجه شد. میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک گران قیمت است که از میادین گازی تولید می شود.

ایران قبل از تحریم ها ۲.۵ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می کرد، اما این میزان پس از تحریم ها به ۱.۲ میلیون بشکه سقوط کرد، موضوعی که باعث شد ایران برخی از چاه های میادین نفتی خود را ببندد. اما چون توقف یا کاهش تولید میعانات گازی مستلزم بستن درب چاه های گازی است، ایران کماکان به تولید این نوع نفت خام فوق سبک ادامه داد. با این همه، به خاطر عدم وجود مشتری، میعانات تولید شده را در تانکرهای لنگر انداخته در خلیج فارس ذخیره و انبار کرد و بخشی از این محموله ها را نیز به انبارهای اجاره ای چین منتقل کرد.

بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان ذخایر نفت و میعانات گازی روی آب ایران در دوران تحریم ها حدود ۵۰ میلیون بشکه بود که بخش عمده آن میعانات گازی بود.

اخیرا علی کاردر، رئیس شرکت ملی نفت ایران، نیز گفت که در سال ۹۲ ایران ۷۵ میلیون بشکه میعانات گازی بی مشتری ذخیره شده داشت که این رقم هم اکنون به ۲۵ میلیون بشکه کاهش یافته است و انتظار می رود تا آخر فروردین ماه سال ۹۶ به صفر برسد.

ایران طی سال های گذشته تولید میعانات گازی خود را همزمان با تولید گاز افزایش داده است. بر اساس آخرین آمار وزارت نفت، ایران تا اوایل زمستان روزانه ۵۶۰ هزار بشکه تولید میعانات گازی داشت. اما گزارش شانا حاکیست که هم اکنون ایران روزانه ۶۰۰ هزار بشکه تولید میعانات گازی دارد. این میزان تقریبا دو برابر کا تولید میعانات گازی ایران در دوران پیش از تحریم ها هست.

به نوشته شانا، با اجرای برجام، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از رقم یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در ابتدای دولت حسن روحانی به دو میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه رسید.

بر اساس این گزارش، هم اکنون بخش اعظم میعانات گازی ایران به کشورهای آُسیایی و اروپایی صادر می شود.

XS
SM
MD
LG