لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

خاموشی مکرر در نقاط مختلف ایران در ۱۱ روز نخست تابستان


روزنامه شرق روز شنبه با اشاره به وعده‌های مسئولان دولت محمود احمدی‌نژاد در مورد به حداقل رسيدن میزان خاموشی در ايران از خاموشی‌های مکرر در نقاط مختلف کشور در ۱۱ روز نخست تابستان خبر داد.

این در حالی است که محمد بهزاد، معاون وزير نيرو، روز سوم خرداد سال جاری، گفته بود که «با مساعدت مردم، تمامی تلاش اين است که تابستان امسال، خاموشی برنامه‌ريزی شده نداشته باشيم».

به نوشته روزنامه شرق چاپ تهران، خاموشی‌های امسال بسيار گسترده‌تر از سال‌های گذشته است، چرا که وقوع اين خاموشی‌ها، نه به خاطر کمبود آب، بلکه به گفته مسئولان وزارت نيرو به خاطر عدم پاي‌بندی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ايران بر انجام تعهدات خود و کمبود گاز در نيروگاه‌ها بوده است.

اما، به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، مديرعامل شرکت ملی گاز گفت: مسئولان وزارت نيرو حق ندارند بگويند شرکت گاز در قطعی برق مقصر است، چرا که سوخت نيروگاه‌ها را تمام و کمال تامين کرديم و علت قطعی‌ برق فرسودگی شبکه نيرو است.

در اين ميان، به نوشته روزنامه شرق، اين سخنان در حالی مطرح شده است که به باور کارشناسان، پرداخت نشدن بدهی بيش از سه هزار ميليارد تومانی وزارت نيرو به شرکت ملی گاز موجب شده است تا مسئولان اين شرکت از کاستن از گاز نيروگاه‌ها به عنوان ابزاری برای وصول مطالبات خود استفاده کنند.

با اين وجود، مديرعامل شرکت ملی گاز ايران ضمن تاييد بدهی وزارت نيرو گفت که «خاموشی‌ها هيچ ربطی به اين بدهی ندارد».

از سوی ديگر، به نوشته روزنامه شرق، قطعی برق و معضلات ناشی از آن «اعتراض‌های مردمی» را به دنبال داشته است.

اين روزنامه توضيحی در مورد اين اعتراض‌ها نداده، اما افزوده است که اين اعتراض‌ها و گلايه نمايندگان مجلس باعث نشد تا دو وزارتخانه نفت و نيرو از موضع خود عقب‌نشينی کنند.

در همین زمینه ناصر موسوی، نايب‌ رئيس کميسيون انرژی مجلس، به روزنامه شرق گفته است که «بخشی از قطعی برق به فرسودگی و بار زياد وارده بر شبکه بازمی‌گردد».

وی با غيراستاندارد دانستن تجهيزات شبکه برق افزود: فرسودگی خطوط انتقال و عدم برنامه منسجم و مدون برای افزايش بهره‌وری در شبکه برق کشور موجب شده است تا اتلاف برق در شبکه انتقال در بالاترين حد ممکن باشد.

البته اين نماينده اشاره کرد که بخش اعظم خاموشی‌ها به عرضه نشدن گاز مورد نياز نيروگاه‌ها برمی‌گردد و گفت: در صورتی که ثابت شود وزارت نفت به خاطر وصول مطالبات خود اقدام به چنين کاری کرده و مردم را در گرم‌ترين فصل سال، تاوان اختلاف نهادهای دولتی را می‌دهند، با مسئولان وزارت نفت برخورد خواهد شد.

در اين شرايط، بر اساس گزارش‌ها، نيروگاه‌ها مجبور به برداشت از ذخاير سوخت مازوت شده‌اند که در زمستان استفاده می‌شود. ادامه اين وضعيت ممکن است در فصل سرما نيز برای مشترکان برق مشکل‌آفرين باشد.
XS
SM
MD
LG