لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

ماموران امنيتی مانع برگزاری مراسم بزرگداشت سحابی ها در اصفهان شدند


ماموران امنيتی جمهوری اسلامی ايران عصر روز دوشنبه مانع از برگزاری مراسم بزرگداشت عزت الله سحابی، رئيس شورای فعالان ملی – مذهبی، و دخترش، هاله سحابی، در اصفهان شدند.

قرار بود اين مراسم بزرگداشت توسط گروهی از فعالان سياسی، فرهنگی و اجتماعی اصلاح طلب اصفهان، بين ساعت های ۱۶تا ۱۸ در مسجد باب الرحمه در ميدان امام حسين (دروازه دولت) برگزار شود.

يکی از افراد حاضر در مقابل مسجد به راديو فردا گفت که ماموران امنيتی بدون ارائه دليلی برای لغو مراسم، هشدار داده بودند که در صورت اصرار برگزارکنندگان مراسم، برای آنها مشکل ايجاد خواهد شد.

وی افزود که به رغم بسته شدن در مسجد، حدود ۳۰۰ نفر مراجعه کردند که دهها نفر از آنان در مقابل مسجد تجمع کردند که پيش از ساعت شش عصر، نيروهای لباس شخصی و ماموران امنيتی شروع به متفرق کردن تجمع کنندگان کردند که تجمع کنندگان نيز با دادن صلوات از محل رفتند.

او اشاره کرد که دکتر حق پناه، يکی از فعالان ملی – مذهبی در اصفهان، نيز برای دادن توضيحاتی به اداره اطلاعات اصفهان احضار شده بود که پس از چند ساعت آزاد شد.

در روزهای اخير، نيروهای امنيتی در شهرهای مختلف مانع برگزاری مراسم يادبود عزت الله سحابی و هاله سحابی شده اند.

در اين ارتباط، گزارش خبرگزاری فرانسه و وبسايت کلمه حاکيست که نيروهای امنيتی، روز شنبه برای متفرق کردن تجمع صدها نفر در اعتراض به مرگ هاله سحابی، در نزديکی حسينيه ارشاد در تهران، دست به تيراندازی هوايی زدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عينی نوشت: نيروهای امنيتی با استفاده از باتوم و تيراندازی هوايی معترضان را متفرق کردند و اين در حالی بود که معترضان سعی کردند تا در سکوت مقابل حسينيه ارشاد تجمع کنند.
اين خبرگزاری تعداد بازداشت شدگان را ۱۵ نفر و وبسايت کلمه شمار بازداشت شدگان را دهها نفر اعلام کردند.

تاکنون منابع رسمی در اين مورد اظهارنظر نکرده اند.

هاله سحابی، دختر عزت الله سحابی، صبح روز چهارشنبه در مراسم تشييع جنازه پدرش که تحت کنترل شديد نيروهای امنيتی در جريان بود، بر اثر حمله اين نيروها سکته کرد و جان باخت.

هاله سحابی، دختر ۵۴ ساله عزت‌الله سحابی، چهارشنبه گذشته در مراسم تشييع جنازه پدرش در لواسان تهران از هوش رفت و پس از رسيدن به بيمارستان جان باخت.

رسانه‌های دولتی علت مرگ خانم سحابی را ايست قلبی و حتی گرمای هوا عنوان کرده‌اند، اما شاهدان عينی گفته‌اند که وی بر اثر ضربه خوردن از سوی لباس شخصی ها کشته شده است.

مرگ هاله سحابی، دختر عزت‌الله سحابی، اعتراض هايی را در داخل و خارج از ايران به دنبال داشته است و ادامه دارد و در اين ارتباط، شورای هماهنگی راه سبز اميد خواستار تشکيل کميته حقيقت‌ياب در اين مورد شده‌است.

XS
SM
MD
LG