لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

نامه کمپین آزادی اسماعیل عبدی با ۱۵ هزار امضا به قوه قضائیه و ریاست جمهوری تحویل داده شد


نامه کمپین آزادی اسماعیل عبدی،‌ دبیرکل زندانی کانون صنفی معلمان ایران، روز چهارشنبه سوم خرداد، با ۱۵ هزار امضا به قوه قضائیه و دفتر ریاست جمهوری تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کمپین در فضای مجازی با هدف آزادی آقای عبدی به راه افتاده است.

در نامه این کمپین نوشته شده است، اسماعیل عبدی «یک فعال صنفی معلمان کشور است که برابر مقررات و آیین نامه کمیسیون ۱۰ احزاب و تشکل های وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران توسط معلمان فرهیخته استان تهران به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران انتخاب شده است.»

نویسندگان نامه خطاب به آیت الله صادق لاریجانی، ‌رئیس قوه قضائیه،‌ نوشته اند: «بسیار شاهدیم که دزدها، اختلاس گران میلیاردی اموال مردم و بیت المال، فروشندگان و پخش کنندگان مواد مخدر و آسیب زنندگان به ملت و مملکت آزاد می شوند و مجدداً در جامعه جولان می دهند اما فعالان صنفی معلمان که برابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت علم و دانش و اهداف انسان دوستانه کار می کنند در بند کشیده می شوند .»

آنها از رئیس قوه قضائیه خواسته اند که آقای عبدی هر چه زودتر آزاد شود.

اسماعیل عبدی که حکم شش سال حبس خود در زندان اوین می گذراند،‌ از روز ۱۱ اردیبهشت در اعتصاب غذا است و به نوشته ایلنا، وضعیت جسمی مناسبی ندارد.

او ایران در اعتراض به «رفتار غیر قانونی و ناعادلانه نسبت به فعالین مدنی در ایران و عدم استقلال قوه قضاییه و صدور احکام زندان برای فعالان تشکلات معلمان و کارگری» در اعتصاب غذا به سر می برد. آقای عبدی همچنین خواستار «خروج روند پیگیری پرونده‌اش از حالت امنیتی به عادی»‌ شده است.

در این میان، فاطمعه سعیدی، نماینده مجلس، روز سه شنبه در دیدار خانواده اسماعیل عبدی گفت: پیگیر حل مشکلات فعالین صنفى معلمان از طریق تعامل با قوه قضاییه هستیم.

پیش از این برخی از تشکل های صنفی در ایران و نیز سازمان های جهانی خواستار آزادی دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران شده اند.

در ایران می توان به کانون های صنفی استان های ایران، اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه اشاره کرد.

در عین حال،‌ فدراسیون آموزش بین الملل چند روز قبل با صدور بیانیه ای با درخواست از مقام های ایرانی برای آزادی فوری اسماعیل عبدی، دبیرکل زندانی کانون صنفی معلمان ایران،‌ فراخوانی برای همبستگی جهانی با این فعال حقوق صنفی معلمان اعلام کرد.

فدراسیون آموزش بین الملل در این بیانیه از وضعیت سلامتی آقای عبدی ابراز نگرانی کرد.

این فدراسیون فشارها بر دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران از سوی مقام های دولتی به دلیل «فعالیت های سندیکایی، مطالبه آموزش رایگان و در دسترس بودن آموزش عمومی برای همگان»‌ را محکوم کرد.

فدراسیون آموزش بین الملل همچنین اشاره کرد که حکومت ایران به جای توجه به خواسته های معلمان از جمله آزادی تاسیس تشکل های مستقل، دستمزد بالاتر از خط فقر، بهداشت و درمان عمومی مناسب برای همگان، بازنشستگی مناسب، آموزش رایگان، و توقف خصوصی سازی آموزش و پرورش، فشار بر فعالان صنفی حقوق معلمان را تشدید کرده است.

همچنین سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی اسماعیل عبدی،‌ خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط این فعال صنفی حقوق معلمان شد.

این سازمان در عین حال از مقام های ایران خواست اسماعیل عبدی را در مراکز درمانی خارج از زندان مورد مداوا قرار دهند.

عفو بین الملل همچنین بر آزادی تشکل یابی در ایران تاکید کرد و از مقام های ایرانی خواست به این موضوع احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG