لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

سعید جلیلی: کاسبان تحریم هراسی، مردم را می ترسانند


سعید جلیلی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی٬ گروهی را در ایران متهم کرد که با «تحریم‌هراسی» در پی «ترساندن» مردم هستند. وی این گروه را «کاسبان تحریم هراسی» نامید.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ سعیدی جلیلی روز چهارشنبه ۲۰ بهمن، در سخنرانی در جمع گروهی از مردم استان البرز گفت که این افراد «منتظرند دشمن تحریم کند و آنها نیز مردم را از تحریم بترسانند.»

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و مقام های ایرانی به طور معمول از آمریکا و اسرائیل به عنوان «دشمن» نام می برند.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که این کشور با مردم ایران خصومتی ندارد.

آنها در مقابل درباره آنچه که اقدامات «مداخله‌جویانه» و «برهم زننده ثبات» در خاورمیانه از سوی ایران خوانده‌اند، هشدار داده‌اند.

سعید جلیلی بدون آنکه نامی از فرد یا جریان خاصی ببرد، گفت که «پیاده‌نظام‌های داخلی٬ مردم را از تحریم می‌ترسانند. این در حالی است که دوره ترسیدن از تحریم به پایان رسیده است.»

وی افزود که «تحریم‌ها باید با قدرت بی‌اثر شود نه با التماس» و «امتیاز ملت ایران این است که هیچ‌گاه التماس نکرده و با اقتدار ادامه داده است.»

اشاره نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و سیاست خارجی دولت وی در ارتباط با حل و فصل پرونده هسته‌ای است.

محافظه‌کاران نزدیک به آیت الله علی خامنه ای پس از امضای «برجام» بارها به این توافق‌نامه و دیپلماسی دولت حسن روحانی انتقاد کرده اند.

آنها در یک سال اخیر بارها حملات و انتقاد‌‌های شدیدی به سیاست خارجی دولت روحانی کرده و گفته اند که این دولت، به توصیف آنها، از موضع انقلابی با غرب برخورد نمی‌کند.

اما حسن روحانی و اعضای دولت وی در پاسخ به این انتقاد‌ها از برجام دفاع کرده و آن را زمینه‌ساز رفع تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران دانسته اند.

به نوشته مهر، سعید جلیلی خطاب به کسانی که آنها را «کاسب تحریم‌هراسی» معرفی کرد٬ گفت «بدانید در داخل کشور نمی‌توانید هم پای دشمن، ملت را از تحریم و تهدیدها بترسانید.»

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه «دستاوردهای پس از انقلاب با داشتن روحیه انقلابی گری» به دست آمد، افزود: «هر جا که از این تفکر فاصله گرفته‌ایم اختلال ایجاد شده است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از اظهارات دونالد ترامپ٬ رئیس جمهوری آمریکا، علیه ایران اشاره کرد و گفت: «ترامپ باید از آمریکای افلیج مراقبت کند تا با رجز خوانی بیجا به مرگ نزدیک نشود.»

با آغاز به کار دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا٬ تنش‌های لفظی میان مقام‌های دو کشور بار دیگر افزایش یافته است.

در این ارتباط، رئیس جمهوری آمریکا روز ۱۴ بهمن در توئیتی در مورد برجام نوشت: «ایران در حال به زانو در آمدن و فروپاشی بود تا اینکه آمریکا در قالب توافق اتمی به آن جانی دوباره بخشید: با ۱۵۰ میلیارد دلار!»

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیرماه سال گذشته میان تهران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا به دست آمد و بر اساس آن، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرد و در مقابل تحریم‌های بین المللی علیه آن لغو شدند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در واکنش به آزمایش موشکی ایران در روز دهم بهمن گفته است که ایران «با آتش بازی نکند» و ایران «متوجه نیست که رییس‌جمهور اوباما تا چه حد با آنها مهربان بوده است؛ اما من این طور نیستم».

همزمان با این اظهارات، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی علیه ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی در رابطه با آزمایش موشکی ایران اعمال کرد.

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، نیز به ایران هشدار داده است که در «جدیت» رییس‌جمهوری جدید آمریکا تردید نکند.

وی نیز مانند سخنگوی کاخ سفید گفته که بهتر است ایران نگاهی به تقویم بیندازد و دریابد که رییس‌جمهوری جدیدی در کاخ سفید مستقر شده است.

XS
SM
MD
LG