لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

وزارت اطلاعات کروبی را برای سفری یک‌روزه به باغ فین کاشان برد


سایت ملی-مذهبی، نزدیک به نیروهای ملی مذهبی، گزارش داده‌است که ماموران امنیتی مسئول حصر خانگی مهدی کروبی، از رهبران معترضان در ایران، روز سه‌شنبه او را همراه با حدود ۳۰ مامور امنیتی دیگر به کاشان برده و همان شب به تهران بازگردانده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:03 0:00
لینک مستقیم


مهدی کروبی همراه با میرحسین موسوی، دیگر رهبر معترضان، و زهرا رهنورد، همسر او، پس از راهپیمایی معترضان در تهران و چند شهر دیگر ایران در روز ۲۵ بهمن سال ۸۹، تحت حبس خانگی قرار گرفته‌اند.

در این میان، روزنامه کیهان، نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، سفر یک‌روزه مهدی کروبی به کاشان را «تفریحی» نامیده‌است.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، با اشاره به این موضوع که آقای کروبی حدود ۱۵ ماه است که در حبس خانگی به سر می‌برد و ملاقات‌های منظمی نیز با خانواده‌اش ندارد، به رادیو فردا می‌گوید که این مسائل منعکس نمی‌شوند، اما سر و صدا درباره این یک روز تعجب‌آور است.

خانم کروبی درباره تفریحی نامیدن این سفر از سوی روزنامه کیهان، اشاره می‌کند که «ماهیت روزنامه کیهان مشخص است» و می‌افزاید: «این سفری بوده که توسط وزارت اطلاعات برنامه‌ریزی شده و انجام گرفته‌است.»

در این ارتباط، سایت ملی–مذهبی نوشته‌است که مدت رفت و برگشت سفر به کاشان حدود ۱۰ ساعت بوده‌است و در جریان آن، ماموران امنیتی، مهدی کروبی را پس از تخلیه باغ فین کاشان از مسافران، او را برای بازدید به این باغ برده‌اند.

باغ فین کاشان، محلی است که امیر کبیر، صدراعم معروف ایرانی در سده دوازدهم خورشیدی در آن محل به‌دست ماموران اعزامی از سوی ناصرالدین شاه کشته شد.

این گزارش حاکیست که از سوی نزدیکان آقای کروبی گفته شده این مسافرت به‌دنبال توصیه پزشک معالج وزارت اطلاعات بوده‌است که گفته ریه او نیاز به هوای آزاد دارد.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، اشاره می‌کند که یک انسان جوان و ورزشکار هم نباید از هوای آزاد محروم باشد و در یک محیط بسته حبس شود و اضافه می‌کند: طبیعی است که انسان نیاز به هوای آزاد و آفتاب دارد و چه بسا پزشکانی که از وزارت اطلاعات گاهی آقای کروبی را معاینه می‌کنند و دارو در اختیار او قرار می‌دهند، توصیه کرده باشند که او به این سفر برده شود.

وی چند ماه پیش گفته بود که آقای کروبی به دلیل حبس در محل زندگی‌اش دچار مشکلات تنفسی شده‌است.

همسر آقای کروبی درباره وضعیت او در حبس خانگی می‌گوید: «آقای کروبی هم از هوای آزاد و هم از مطالعه روزنامه‌ها و نشریات محروم است. البته در گذشته به مدت ۴ هفته روزنامه اطلاعات و جام جم در اختیار ایشان بود که بعد قطع شد.»

او می‌افزاید: «شنیده‌ام که گاهی آقای کروبی در محوطه‌ای سربسته در پایین آپارتمان یک ساعت امکان قدم زدن را داشته که برای این کار باید اطلاع بدهد تا در را بر روی او باز کنند. البته الان مدتی است که این درخواست را عنوان نمی‌کند و در همان محیط آپارتمان قدم می‌زند.»

فاطمه کروبی اشاره می‌کند که رفتار ماموران امنیتی مراقب همسرش نسبت به گذشته بسیار بهتر شده‌است و می‌افزاید که رفتار این ماموران «بسیار معقول و منطقی» است.

به نوشته سایت ملی–مذهبی، ماموران امنیتی از آقای کروبی در حال بازدید از باغ فین کاشان فیلم و عکس نیز تهیه کرده‌اند.

مشابه چنین رفتاری نیز با میر حسین موسوی و زهرا رهنورد در روزهای عید صورت گرفت و به نوشته سایت کلمه، ماموران امنیتی از آن دو فیلم و عکس گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، آقای موسوی و خانم رهنورد در سفری که رفت و برگشت آن حدود ۷ ساعت بود، توانستند بین ۲ تا ۳ ساعت، خانواده خود را در شمال ایران ملاقات کنند.

در این حال، سایت کلمه گزارش داد که خانواده میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از دو هفته پیش تاکنون به طور کامل از وضعیت آنها بی‌اطلاعند.

بر اساس این گزارش، نه تنها امکان تماس تلفنی با آقای موسوی و خانم رهنورد سلب شده، بلکه امکان کسب خبر از آنها نیز وجود ندارد.

کلمه با اشاره به برخی شایعه‌ها در مورد سلامتی آقای موسوی نوشت که این موضوع موجب نگرانی فرزندان او شده‌است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG