لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

روحانی: تعامل سازنده با جهان؛ خامنه ای: با اقتدار در مقابل آمریکا ظاهر شوید


دقایقی پس از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از برنامه خود در چهار سال آینده برای «تعامل موثر و سازنده با جهان» سخن گفت، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از او و دولتش خواست در مقابل آمریکا «با اقتدار و صلابت ظاهر» شوند.

آیت الله خامنه ای روز پنجشنبه ۱۲ مرداد، در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی با اعلام اینکه «توصیه همیشگی» او «تعامل با دنیا» است،‌ افزود: این توصیه «درست مقابل‌ آن چیزی است که دشمنان دنبال آن هستند».

رهبر جمهوری اسلامی درعین حال از دولت حسن روحانی خواست که «در برابر هر سلطه طلبی با صلابت و قدرت ظاهر» شود و اضافه کرد: «آن سلطه طلب هر کسی می‌خواهد باشد، امروز از همه متجاوزتر و وقیح‌تر، رژیم ایالات متحده آمریکاست و در مقابل اینها با اقتدار وصلابت ظاهر شوید».

please wait

No media source currently available

0:00 1:48:24 0:00
لینک مستقیم

سخنان وی در حالی ابراز شد که آمریکا معتقد است برخی اقدامات ایران که به صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی ضربه می‌زند، نقض روح توافق هسته‌ای است چرا که بر پایه این توافق، ایران قرار است در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و در سطح جهانی مشارکت کند.

درهمین حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۱مرداد، مصوبه کنگره این کشور درباره تشدید تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را امضا کرد.

در همان روز نیز آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به سازمان ملل متحد هشدار دادند که ایران با آزمایش یک موشک دارای توانایی حمل ماهواره برای قرار گرفتن در فضا، «گام تهدیدآمیز و تحریک‌کننده‌ای» برداشته است و خواستار رسیدگی دبیرکل سازمان ملل متحد به این موضوع شدند.

با این حال، رهبر جمهوری اسلامی این اقدام را «یک کار عادی و معمولی» خواند که در برابر آن «جنجال» ایجاد شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین گفت که تعامل بین المللی نباید باعث شود که از «دشمنانی» که به گفته او، برای« نابودی» جمهوری اسلامی تلاش می کنند، «غفلت» شود.

رهبر جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین بارها درباره آنچه «تلاش آمریکا برای نفوذ» در ایران نامیده،‌ هشدار داده و همچنین اعلام کرده است که سفر هیئت‌های اقتصادی اروپایی به ایران پس از این توافق «نتیجه ای نداشته» است.

ساعاتی پیش از سخنان آیت‌الله خامنه ای، حسن روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اعلام کرده بود که در چهارسال آینده «با اعتماد به نفس بیشتر از گذشته بر تعامل سازنده و موثر با جهان در چارچوب قانون اساسی» ادامه خواهد داد.

آقای روحانی در سخنان خود، بار دیگر توافق اتمی وین را «نشانه حسن نیت ایران و تعامل» دانست و گفت که «کشور ما اگرچه از سر عزتمندی، هزینه استقلال خود را می‌پردازد، اما هیچگاه تحمیل انزوا را از سوی دشمنان نمی‌پذیرد».

سخنان حسن روحانی درحالی بیان شد که نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از توافق اتمی وین با عناوینی چون «خسارت» نام می‌برند و از سیاست‌های خارجی دولت شدیدا انتقاد می‌کنند.

تحریم ها باعث شد جمهوری اسلامی « از لحاظ سیاسی و امنیتی قوی» شود

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز پنجشنبه خود همچنین از دولت خواست که به «مشکلات اقتصادی و معیشتی» رسیدگی کند و آن را در پایان چهار سال «به نقطه قابل قبولی» برساند.

وی تاکید کرد که «ریشه کن کردن فساد و توجه به عدالت در اولویت قرار دارد».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین گفت که تحریم های غرب علیه ایران باعث شده است که جمهوری اسلامی «علی رغم میل و خواست دشمن از لحاظ سیاسی و امنیتی قوی» شود.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی درحالی ابراز شد که مقامات دولت حسن روحانی، شماری از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی بارها از تاثیر مخرب تحریم ها بر اقتصاد ایران سخن گفته اند.

او همچنین سال گذشته در درست بودن آمارهای دولت از پیشرفت اقتصادی ابراز تردید کرده بود.

در ایام انتخابات ریاست جمهوری نیز ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف و مصطفی میرسلیم، رقبای اصولگرای حسن روحانی شدیدا از عملکرد دولت او حوزه های اقتصادی انتقاد کرده بودند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنانش همچنین خواستار «پرهیز از التهاب آفرینی» شد و گفت که «هرچه داریم از اتحاد ملت در بین خودشان و اتحاد مردم با مجریان است».

وی همچنین خطاب به دولت گفت:«اجازه دهید مخالفان انتقاد کنند و نظر مخالف دهند، نباید آشفته شد، نقص هم در کار ما کم نیست، انتقاد را به معنی تحمل کردن بپذیرید».

در هفته های گذشته، سخنان رئیس جمهوری ایران درباره سپاه پاسداران در اعتراض نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

درهمین حال، در ایام انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی و اسحاق جهانگیری از یک سو و از سوی دیگر ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف شدیدا از یکدیگر انتقاد کردند و این انتقادها پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز ادامه دارد.

در مناظره های انتخابات، ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف و مصطفی میرسلیم، حسن روحانی را متهم کرده بودند که حداقل ۵۰ عبارت «توهین آمیز» درباره منتقدان به کار برده است.

در مقابل، حسن روحانی در سخنانی در ارومیه خطاب به آنها گفته بود: « آنها که زبان‌ها را بریدند و دهان‌ها را دوختند، از آزادی بیان و انتقاد سخن می گویند. در طول سال‌های گذشته هرچه از شما صادر شد کلمه ممنوعیت بود؛ ممنوعیت قلم، ممنوعیت تصویر، لطفا شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می کشد».

بحث مروبط به لزوم آزادی انتقاد و مخالفت در حالی از سوی رهبر جمهوری اسلامی مطرح شده است که تعداد زیادی از منتقدان او به اتهام«توهین به مقام رهبری» زندانی شده اند. ضمن آنکه پس از انقلاب بهمن ۵۷، هزاران تن از منتقدان حکومت اعدام و همچنین هزاران تن نیز زندانی شده اند.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم روز پنجشنبه برگزار شد.

براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است. دوره چهار ساله ریاست جمهوری در ایران از تاریخ «تنفیذ اعتبارنامه» به‌وسیله رهبر آغاز می‌شود.

قرار است مراسم تحلیف دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی نیز عصر شنبه ۱۴ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

از زمان انقلاب در ایران در سال ۱۳۵۷ تاکنون ۱۲ انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شده است و هفت نفر توانسته‌اند به این سمت انتخاب شوند: ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، علی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی.

XS
SM
MD
LG