لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

بیش از هزار تذکر مجلس به روحانی و وزرای او ظرف سه ماه


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه، ۲۶ آبان، اعلام کرد که نمایندگان قوه مقننه در سه‌ماهه دوم سال جاری ۸۸۷ بار به وزیران و ۱۳۱ مرتبه به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، تذکر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حسین مظفر همچنین گفت که در این مدت، بیش از ۳۰۰ سئوال از اعضای هیات وزیران پرسیده شده‌است.

بر اساس این گزارش، کمترین تذکر به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بیشترین تذکر به وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده‌است.

نمایندگان مجلس پیش از این نیز به حسن روحانی و وزیرانش تذکرهای متعددی داده‌اند.

برای مثال، به گزارش خبرگزاری فارس، حسن مظفر، معاون نظارتی مجلس، روز ۲۰ خرداد ماه اعلام کرد که بیش از ۳۴۲۰ تذکر به دولت حسن روحانی در مدت ۹ ماه آغاز به کارش تا آن زمان داده شده‌است.

به گفته او، آقای روحانی بیشترین و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کمترین تذکر را در آن مدت دریافت کردند.

آقای مظفر اشاره کرده بود که در همین مدت ۹ ماهه نزدیک به ۶۴۰ سئوال از وزیران دولت حسن روحانی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده‌است.

معاون نظارتی مجلس پیشتر در روز ۱۸ اسفند سال گذشته خبر داده بود که نمایندگان مجلس طی سه ماه بیش از ۱۲۰۰ تذکر به دولت داده‌اند.

وزیران دولت آقای روحانی از زمان آغاز کار این دولت، در مقایسه با دوره‌های قبل، با حجم بالایی از تذکرهای مجلس و همچنین پنج‌برابر تعداد سؤالات نمایندگان روبرو بوده‌اند، به طوری که این موضوع انتقاد حسن روحانی را در دی ماه سال گذشته به دنبال داشت.

او در یک سخنرانی گفت که «چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود.»

در این میان، معاون نظارتی مجلس در مصاحبه‌اش با خبرگزاری «خانه ملت» اشاره کرد رئیس جمهور از ۱۷ قانون ابلاغ شده، یک فقره را در مهلت قانونی پنج روزه و ۱۶ فقره را در مجموع با تاخیری ۸۵ روزه ابلاغ کرده‌است.

او اضافه کرد که پایش مصوبات دولت حکایت از آن دارد که هنوز آیین‌نامه‌های مربوط به تعداد زیادی از قوانین مصوب مجلس هشتم و نهم تصویب نشده‌است و از ۸۳ آیین‌نامه مربوط به قانون برنامه پنجم توسعه، ۳۹ مورد هنوز تهیه نشده‌است.

معاون نظارتی قوه مقننه افزود: «در سه‌ماهه دوم سال جاری عدم مغایرت ۱۴۴ مصوبه بررسی و ۳۴ فقره رأی مقدماتی و بیش از ۲۰ فقره از نظرات رئیس مجلس در مورد مغایرت مصوبات دولت انشا و ابلاغ شد.»

نکته دیگر در سخنان حسین مظفر، افزایش درخواست تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان مجلس در دولت حسن روحانی بوده‌است.

او گفت: در سه‌ماهه دوم سال جاری ۱۵ تقاضا به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد است و از جمله مربوط به عملکرد بانک کشاورزی، نهاد ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت شستا، بانک‌های خصوصی و دولتی، موسسات مالی و اعتباری، شرکت مهندسی ساخت و تاسیسات دریایی ایران، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، شهرداری تهران، بنیاد تعاون نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت صنعت و معدن و تجارت بوده‌اند.

معاون نظارتی مجلس در عین حال اشاره کرد که مجلس در مرداد سال جاری به رضا فرجی دانا، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری، رای عدم اعتماد داد.

از آن زمان تاکنون، این وزارتخانه تحت سرپرستی محمد علی نجفی قرار دارد.

در عین حال، از زمان آغاز به کار دولت حسن روحانی، تعدادی از وزیران دولت او به مجلس احضار شده‌اند. از جمله احضارشدگان، وزیران امور خارجه، اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG