لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

جنجال بر سر صدور مجوز برای فعالیت شرکت فیلیپ موریس در ایران


اخبار و گزارش‌های مربوط به دادن مجوز به شرکت فیلیپ موریس برای احداث کارخانه تولید سیگار در ایران جنجال آفرین شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با رد اتهام «صهیونیستی» بودن این شرکت، از صدور مجوز برای فعالیت آن در ایران دفاع کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا نعمت‌زاده روز سه شنبه، ‌۲۰ آبان ماه، ‌گفت: «اگر این شرکت، صهیونیستی بود، به طور قطع مجوزی برای آن‌ها صادر نمی‌کردیم و پیش از آن، از این موضوع اطمینان حاصل کرده‌ایم».

خبرگزاری مهر پیشتر خبر داده بود که بر اساس مجوز داده شده از سوی وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت، ‌شرکت فیلیپ موریس کارخانه سیگارت سازی با ظرفیت ۱۲ میلیارد نخ در سال احداث خواهد کرد.

این خبرگزاری نزدیک به محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، به نقل از آنچه که «یک مقام مسئول و مطلع» ‌نامید، ‌نوشته بود: ‌«تیمی از مقامات دولتی با اعمال فشار وزارت خارجه را مجبور کردند اظهار نظر رسمی خود مبنی بر صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس را ظرف شش ماه تغییر دهد».

مهر با اشاره به اینکه رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات، ‌دادستان کل کشور و وزارت اطلاعات با صدور مجوز برای شرکت فیلیپ موریس مخالف بوده‌اند، ‌افزوده بود: ‌دادستان کل کشور دستور توقف صدور مجوز این شرکت را صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، محمد علی پورمختار، ‌رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، ‌روز سه‌شنبه از بررسی پرونده اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت در اعطای مجوز واردات و تولید سیگار «شرکت صهیونیستی» فیلیپ موریس در ایران، در این کمیسیون خبر داد.

او به خبرگزاری مهر گفت که این پرونده مهم با حضور مسئولان نهادهای امنیتی و نظارتی و ‌وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت بررسی خواهد شد.

با این همه، محمدرضا نعمت‌زاده روز سه‌شنبه با تاکید بر این موضوع که شرکت فیلیپ موریس، شرکتی صهیونیستی نیست،گفت: ‌«حضور فیلیپ موریس به صورت نمایندگی رسمی در ایران واقعیت دارد».

او اضافه کرد: «ما نامه مجوز را به نماینده این شرکت اعطا کرده‌ایم».

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در عین حال اشاره کرد که درخواست شده بود یک شرکت ایرانی به عنوان نماینده فیلیپ موریس، سیگار وارد کند.

او بدون اشاره به نام درخواست کننده و شرکت مزبور افزود: ‌شرکت فیلیپ موریس نمایندگی رسمی در ایران ندارد، محصولات آن به صورت قاچاق وارد می‌شود و حقوق دولتی واردات نیز پرداخت نمی‌شود.

آقای نعمت‌زاده گفت: ‌«بنابراین بحث اصلی این بود که واردات سیگار با این برند، از طریق نمایندگی رسمی صورت گیرد».

خبرگزاری ایسنا روز ۱۷ شهریور خبر داده بود که در پنج ماهه اول امسال بیش از ۵۱۰۰ تن سیگار حاوی توتون به ارزش تقریبی ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار وارد ایران شده است.

به گزارش این خبرگزاری، واردات سیگار در مرداد امسال به ۶۰۰ تن رسید در حالی که این رقم در مرداد پارسال ۵۰۰ تن بوده است.

بر اساس این گزارش، میزان واردات سیگار در فروردین امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۹ درصد افزایش داشته است.

پیش از این، خبرگزاری ایلنا در فروردین ماه سال جاری نوشته بود که عمده واردات سیگار از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی و فدراسیون روسیه بوده است.

به نوشته این خبرگزاری، میزان مصرف سیگار در سال گذشته رقمی حدود ۶۵ میلیارد نخ بود که حدود ۲۵ درصد آن قاچاق بوده است.

تولید و کشیدن سیگار در حالی است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران روز ۲۸ شهریورماه امسال از دو برابر شدن مصرف سیگار طی پنج‌ سال گذشته خبر داده و گفته بود که بیش از یک سوم سیگارهای مصرفی در ایران قاچاق

حسن هاشمی افزایش مالیات بر سیگار را یکی از اقدامات موثر برای مبارزه با قاچاق آن عنوان کرده بود.

XS
SM
MD
LG