لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

آغاز ساخت تجهیزات «نیروگاه بوشهر دو» در روسیه


از ۲۸۲ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده در سال گذشته، سهم نیروگاه بوشهر کمی بیش از دو و نیم میلیارد کیلووات ساعت بوده است.
از ۲۸۲ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده در سال گذشته، سهم نیروگاه بوشهر کمی بیش از دو و نیم میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

رئیس شرکت سازنده «نیروگاه اتمی بوشهر دو» روز دوشنبه ۲۹ خرداد خبر داد که ساخت تجهیزات این نیروگاه از جمله «تله ذوب» (مخزن ذوب هسته) آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری «اسپونتیک» روسیه، والری لیمارنکو، رئیس شرکت نیائپ، اعلام کرد که قرارداد ساخت «تله ذوب» برای نیروگاه اتمی بوشهر دو امضا و ساخت این دستگاه آغاز شده است.

وی تاکید کرد که قرار است این شرکت، قرارداد ساخت تجهیزات دیگرنیروگاه را نیز امضا کند.

پیش از این، اعلام شده بود که «تله ذوب» نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۲۰۱۸ میلادی تحویل ایران خواهد شد.

شرکت روسی نیائپ، بخشی از شرکت روس اتم، مسئولیت طراحی نیروگاه، ساخت و انجام آزمایش ‌های ایمنی را دارد و یکی از پروژه‌هایش نیروگاه اتمی بوشهر است.

شرکت روس اتم پیش از این خبرداده بود که عملیات ساخت و نصب نیروگاه اتمی بوشهر دو از روز ۲۴ اسفند سال ۹۵ رسما آغاز شده است و نمایندگان این شرکت در مراسم رسمی آغاز این پروژه شرکت کرده‌اند.

بر اساس گزارش ها، قرار است اجرای این پروژه بیش از ۱۰ سال طول بکشد.

در نوامبر سال ۲۰۱۴، ایران و روسیه دو قرارداد برای ساخت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر امضا کردند.

مقام های ایران سال گذشته اعلام کردند که قسط اول این قرارداد پرداخت شده است.

منابع روسی میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه اتمی بوشهر دو را ۱۱ میلیارد دلار اعلام کرده اند.

با این حال، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در آبان سال گذشته اعلام کرده بود که برای ساخت دو رآکتور جدید هسته‌ای در بوشهر ۳۰ هزار میلیارد تومان، حدود هشت میلیارد دلار، هزینه می‌شود و پس از راه‌اندازی این دو رآکتور، نیروگاه بوشهر پنج تا شش درصد برق مورد نیاز ایران را تأمین خواهد کرد.

روسیه در شهریورماه ۹۰ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کرد و طی این مدت چند بار فعالیت آن متوقف شد. این نیروگاه هنوز با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کند.

گزارش سالانه وزارت نیرو نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۲۸۲ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده که سهم نیروگاه بوشهر تنها کمی بیش از دو و نیم میلیارد کیلووات ساعت بوده که سهمی کمتر از یک درصد تولید برق ایران داشته است.

بر اساس این گزارش، نیروگاه بوشهر با کمتر از یک سوم ظرفیت نهایی خود فعالیت کرده است.

ایران در نظر دارد در آینده ۲۰ نیروگاه هسته‌ای احداث کند که چهار نیروگاه در بوشهر خواهد بود.

اختصاص حداقل هشت میلیارد دلار برای ساخت دو راکتور جدید دربوشهر در حالی است که آقای صالحی در مهر ماه در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که برای برنامه اتمی ایران در ۲۵ سال گذشته حدود هفت میلیارد دلار هزینه شده است.

منتقدان برنامه اتمی ایران، هزینه این برنامه را ده‌ها برابر این رقم می‌دانند، و از جمله احمد شیرزاد، نماینده اصفهان در مجلس ششم، پیش از این اعلام کرده بود که هزینه‌های برنامه اتمی ایران شفاف نبوده و مجلس از این هزینه‌ها اطلاع نداشته است.

XS
SM
MD
LG