لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

صالحی: تولید پنج تا شش درصد برق کشور در بوشهر پس از راه‌اندازی دو رآکتور جدید


ایران عملیات ساخت دو واحد جدید از نیروگاه اتمی بوشهر را روز شنبه ۲۰ شهریورماه، با همکاری روسیه آغاز کرد.
ایران عملیات ساخت دو واحد جدید از نیروگاه اتمی بوشهر را روز شنبه ۲۰ شهریورماه، با همکاری روسیه آغاز کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که برای ساخت دو رآکتور جدید هسته‌ای در بوشهر هزینه ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و پس از راه‌اندازی این دو رآکتور، نیروگاه بوشهر پنج تا شش درصد برق کشور را تأمین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی اکبر صالحی، روز شنبه ۲۹ آبان، گفت که ساخت واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت هزار و ۵۷ مگاوات، ۱۰ سال زمان خواهد برد.

او همچنین اعلام کرد که ساخت واحد سوم ۱۸ ماه بعد آغاز خواهد شد و بودجه پیش‌بینی شده برای ساخت این دو واحد، حدود ۱۰ میلیارد دلار است و قسط اول آن تا دو هفته آینده از سوی بانک مرکزی پرداخت خواهد شد.

به گفته آقای صالحی، سه واحد نیروگاه بوشهر در صورت راه‌اندازی حدود پنج تا شش درصد از برق ایران را تأمین خواهد کرد.

ایران عملیات ساخت دو واحد جدید از نیروگاه اتمی بوشهر را روز شنبه ۲۰ شهریورماه، با همکاری روسیه آغاز کرد.

روسیه در شهریورماه ۹۰ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کرد و طی این مدت چندین بار فعالیت آن متوقف شد. این نیروگاه هنوز با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کند.

گزارش سالانه وزارت نیرو نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۲۸۲ میلیارد کیلووات ساعت تولید برق انجام شده که سهم نیروگاه بوشهر تنها کمی بیش از دو و نیم میلیارد کیلووات ساعت بوده است که سهمی کمتر از یک درصد تولید برق کشور داشته و این نیروگاه با کمتر از یک سوم ظرفیت نهایی خود فعالیت کرده است.

ایران در نظر دارد در آینده ۲۰ نیروگاه هسته‌ای احداث کند که چهار نیروگاه در بوشهر خواهد بود.

اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان، حدود هشت میلیارد دلار برای ساخت واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر در حالی است که آقای صالحی در مهر ماه در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که برای برنامه اتمی ایران در ۲۵ سال گذشته حدود هفت میلیارد دلار هزینه شده است.

منتقدان برنامه اتمی ایران، هزینه این برنامه را ده‌ها برابر این رقم می‌دانند، و از جمله احمد شیرزاد، نماینده اصفهان در مجلس ششم، پیش از این اعلام کرده بود که هزینه‌های برنامه اتمی ایران شفاف نبوده و مجلس از این هزینه‌ها اطلاع نداشته است.

XS
SM
MD
LG