لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

ایران: ساخت دو نیروگاه اتمی جدید در بوشهر با مشارکت روس‌ها


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

ایران اعلام کرد که با مشارکت روسیه دو نیروگاه هسته‌ای جدید در بوشهر می‌سازد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تاریخ آغاز ساخت این دو نیروگاه را ۲۰ شهریور سال جاری عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای صالحی که شامگاه چهارشنبه، ۱۰ شهریور، در گفت‌وگویی تلویزیونی حضور یافته بود اظهار داشت: «با ساخت این نیروگاه‌ها سالیانه شاهد صرفه‌جویی ۲۲ میلیون بشکه نفت در کشور خواهیم بود.»

به گفته این مقام دولت ایران، حجم سرمایه‌گذاری برای ساخت این دو نیروگاه ۱۰ میلیارد دلار و مدت زمان پیش‌بینی‌شده برای انجام این عملیات نیز ۱۰ سال است.

پیش از این شرکت دولتی روس اتم اعلام کرده بود که قصد دارد مهندسی نیروگاه اتمی جدیدی را در بوشهر تا آخر سال جاری میلادی آغاز کند. گزارش منابع روسی میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت این نیروگاه را ۱۱ میلیارد دلار عنوان می‌کرد.

این گزارش‌ها اما جزئیات بیشتری درباره میزان مشارکت روس‌ها در ساخت نیروگاه‌های جدید اتمی در بوشهر ارائه نمی‌دهد.

علی‌اکبر صالحی نیز تنها گفته است که «در قرارداد همکاری با طرف‌های روس به استفاده از توان فنی صنایع داخلی در اجرای این طرح توجه شده است».

ایران و روسیه بر سر تکمیل نیروگاه نخست بوشهر نیز با یکدیگر همکاری داشته‌اند. ساخت این نیروگاه را شرکت‌های آلمانی در اواسط دهه ۱۳۵۰ آغاز کردند، اما به دنبال انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران، این پروژه نیز متوقف شد تا اواسط دهه ۱۳۷۰ که روسیه برای تکمیل این نیروگاه با ایران قرارداد بست.

نیروگاه بوشهر در نهایت سال ۱۳۹۰ تحویل ایران داده شد.

XS
SM
MD
LG