لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

مرگ یک کولبر ۱۷ ساله در ارتفاعات مرزی سردشت


عکس، تزیینی است
عکس، تزیینی است

وب‌سایت محلی «کردپرس» از مرگ یک کولبر ۱۷ ساله بر اثر کولاک در ارتفاعات مرزی «سردشت» در استان آذربایجان غربی خبر داد.

این وب‌سایت روز دوشنبه ۱۶ اسفند، به نقل از ریبین سوری٬ مسئول فوریت‌های پزشکی بیمارستان «امام خمینی» سردشت، این خبر را اعلام کرد.

ریبین سوری گفت که این نوجوان ۱۷ ساله شامگاه یکشنبه ۱۵ اسفند همراه با چهار کولبر دیگر در ارتفاعات «دوپزه» نزدیک مرز «کێلێ» سردشت براثر کولاک دچار سرمازدگی شده بود.

وی هویت این نوجوان را «کامران رشکه» اعلام کرد و افزود: از چهار کولبر دیگر، سه تن از آنها به صورت سرپایی مداوا شدند و یک نفر دیگر نیز بستری شد.

«کردپرس» نوشت که «این کولبران لباس گرم همراه خود نبرده بودند که هنگام بازگشت دچار سرمازدگی شدند.»

خبرگزاری ایلنا هم به نقل از برخی رسانه‌های محلی در سردشت خبر درگذشت این کولبر ۱۷ ساله بر اثر سرمازدگی را منتشر کرده است.

وب‌سایت محلی «سردشت پرس» نیز به نقل از ریبین سوری گزارش کرد که تیم بحران شبكه بهداشت «سردشت» پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر «گیر كردن تعدادی كولبر در برف و بوران» بلافاصله برای نجات جان آنها فعال شد.

«بُلفَت»، دیگر وب‌سایت محلی، نیز نوشت که عملیات نجات این کولبران شش ساعت به طول انجامید.

پیش از این، در روز ۱۰ بهمن امسال هم در پی ریزش بهمن در گردنه «قه ره دان» از توابع روستای «بیوران»، سه کولبر جان خود را از دست دادند.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار تن در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

کولبر‌ها به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرز‌های ایران وارد یا خارج می‌کنند. آنها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به این کار اشتغال دارند.

پیش از این، در پی مرگ چهار کولبر در بر اثر سقوط بهمن در نزدیکی شهرستان سردشت، بحث کولبر‌ها در فضای مجازی و میان برخی مقام‌های مسئول مطرح شده بود.

در این ارتباط، روزنامه شرق هم روز ۱۴ بهمن خبر داده بود که ۳۰ نماینده مجلس طرحی دوفوریتی را با هدف حمایت از کولبرها ارائه به مجلس ارائه کرده‌اند.

محمدجواد منتظری٬ دادستان کل کشور، روز ۱۸ بهمن‌ماه در این زمینه گفت که باید به گروهی از کولبران «مستضعف» کمک، اما با گروه دیگری از کولبران که از سوی «یک عده سرمایه‌دار، اجیر شده‌اند» برخورد کرد.

۲۸ بهمن ماه نیز قاسم رضایی٬ فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، از تدارک چند معبر‌ و گذرگاه برای «کولبران» در مناطق مرزی ایران خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG