لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

وزارت خارجه ایران: عربستان سعودی دچار «توهم و اشتباه» شده است


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، می‌گوید که عربستان سعودی دچار «توهم» و «اشتباه» شده است و این اشتباهات در گذشته نیز این کشور را با مشکلاتی مواجه کرده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه ۲۵ بهمن این اتهامات را در واکنش به مواضع اخیر مقام‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی درباره ایران مطرح کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، روز یکشنبه ۲۴ بهمن، در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از ایران به عنوان «تهدیدی» برای منطقه نام برده بود.

سرلشکر احمد عسیری، ​مشاور ارشد وزیر دفاع عربستان سعودی، هم هفته گذشته اعلام کرده بود که ایران باید، به گفته وی، به مرزهایش عقب رانده شود.

همچنین خبرگزاری امارات متحده عربی «وام» روز ۱۴ بهمن خبر داد که عبدالرحیم العوضی، معاون وزیر خارجه این کشور، کاردار ایران در ابوظبی را احضار و یادداشت اعتراضی را درباره اقدام جمهوری اسلامی«در تجهیز نیروهای جنبش انصارالله به سلاح از طریق غیرقانونی» به وی تحویل داده است.

معاون وزیر خارجه امارات همچنین ایران را متهم کرده است که قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت سازمان ملل درباره ممنوعیت این گونه اقدامات را «نقض» و به حق حاکمیت یمن «تجاوز» کرده که این اقدامات « موجب تشدید نزاع در این کشور خواهد شد».

وی تاکید کرده که «ارسال هواپیماهای بدون سرنشین از سوی جمهوری اسلامی» برای شیعان حوثی که اخیرا یکی از آنها توسط نیروهای ائتلاف عربی مورد هدف قرار گرفت، نقض قطعنامه۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل است.

امارات بخشی از نیروی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی است که در یمن با شیعیان حوثی می‌جنگند.

به نوشته ایسنا، آقای قاسمی، مواضع اخیر عربستان سعودی و امارات درباره ایران را «از روی ناآگاهی و عدم اطلاع کافی نسبت به وضعیت منطقه و جمهوری اسلامی» دانست و افزود که این دو کشور پس از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا «مواضع خود را نسبت به ایران تندتر کرده و یا سیاست دیگری را پیشه کرده‌اند».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به مقام‌‌های این دو کشور توصیه کرد که به گفته او، «دچار خطای تاریخی نشوند» و «بهتر هست با واقعیت‌های منطقه، سیاست‌های خود را تنظیم کنند».

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، و ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، چند روز پیش در تماسی تلفنی در مورد «اهمیت اجرای بسیار دقیق» توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، گفت‌‌وگو و بر لزوم توجه به «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» تاکید کرده‌ بودند.

به نوشته ایسنا، بهرام قاسمی در مورد بهبود روابط تهران و ریاض گفت: «زمانی می‌توانیم با عربستان صحبت و کار کنیم که احساس کنیم عربستان هم به این روابط نیاز دارد و می‌خواهد برخی از اشتباهات و خطاهای خود در گذشته را جبران کند».

به گفته وی، اما «عربستان امروز سعی دارد با هزینه زیادی علیه ایران فعالیت کند و دشمنانی را برای ایران ایجاد کند».

سخنان این مقام دیپلماتیک ایران در شرایطی مطرح شد که مقام‌های عربستان سعودی بارها ضمن رد این گونه اتهام‌ها تهران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند. ایران نیز این اتهام را رد می‌کند.

ایران در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی‌ که عربستان از مهم‌ترین حامیان گروهی از شورشیان آن کشور است. در یمن روند برعکسی حاکم است و در حالی‌که ائتلافی به رهبری ریاض دست به حملات هوایی علیه شورشیان حوثی، برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی زده، مقام‌های ایرانی از شورشیان حوثی حمایت کرده و در عین حال متهم به «ارسال سلاح» برای آن‌ها شده‌اند.

روابط دیپلماتیک دو کشور در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان و سپس حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، در دی ماه سال ۱۳۹۴ قطع شد.

XS
SM
MD
LG