لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

توتال: در ایران سرمایه گذاری می کنیم، اگر آمریکا تحریم جدیدی وضع نکند


توتال تفاهم نامه ای با ایران برای مطالعه مخزن پارس جنوبی با ایران امضا کرده بود.
توتال تفاهم نامه ای با ایران برای مطالعه مخزن پارس جنوبی با ایران امضا کرده بود.

غول نفتی فرانسه، توتال، می گوید: قرار بود از تابستان سال جاری میلادی سرمایه گذاری های کلان در ایران را آغاز کند، اما هم اکنون این تصمیم منوط به صرف نظر کردن آمریکا از اعمال تحریم های جدید علیه تهران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پاتریک پویان، مدیر اجرایی توتال، اعلام کرد که این شرکت فعلا تصمیم نهایی را نگرفته و این موضوع وابسته به عدم اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران است.

دونالد ترامپ از مخالفان این توافق است و بارها در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود که این «بدترین معامله ممکن» است و در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهوری، آن را پاره می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا روز ۱۴ بهمن در توئیتی نوشت: ««ایران در حال به زانو در آمدن و فروپاشی بود تا اینکه آمریکا در قالب توافق اتمی به آن جانی دوباره بخشید: با ۱۵۰ میلیارد دلار!»

اشاره او به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که تیرماه پارسال میان تهران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا به دست آمد و بر اساس آن، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کرد و در مقابل تحریم‌های بین المللی علیه آن لغو شدند.

به نوشته رویترز، شرکت توتال قرار بود سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام دهد و اواخر سال گذشته تفاهم نامه ای میان ایران و این شرکت فرانسوی امضا شد. هدف این پروژه، تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز و ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی از تنها فاز باقی مانده پارس جنوبی بود. ۲۳ فاز دیگر پارس جنوبی یا توسعه یافته اند و یا در حال تکمیل هستند.

توتال همچنین تفاهم نامه ای با ایران برای مطالعه مخزن پارس جنوبی با ایران امضا کرده بود. پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی جهان، میان ایران و قطر مشترک است. قطر ۱۰ سال زودتر از ایران توسعه این میدان را آغاز کرد و تاکنون بیش از ۲.۵ تریلیون متر مکعب گاز از این مخزن تولید کرده است. ایران نیز در کل نزدیک یه یک تریلیون متر مکعب تولید گاز از پارس جنوبی داشته است.

یک سوم میدان در آب های ایران است و ذخایر آن ۱۴ تریلیون متر مکعب، یعنی ۴۰ درصد از کل ذخایر گاز ایران را تشکیل می دهد. سهم این میدان در تولید گاز ایران نیز هم اکنون بالای ۶۰ درصد است. مشکل ایران تنها رقیب قطری وی نیست، بلکه بخش ایرانی میدان تا سال ۲۰۲۳ با افت فشار مواجه می شود و تولید گاز ایران کاهش خواهد یافت.

وزارت نفت برای حل این مشکل مطالعه میدان را به شرکت توتال حواله کرده و قرار است سکوهای تولید نفت ۲۰ هزار تنی (۱۰ برابر سکوهای فعلی) در فازهای پارس جنوبی نصب شود و روی هر کدام دو تا سه کمپرسور عظیم، سرعت و میزان تولید گاز را افزایش دهند.

خبرگزاری رویترز نوشت که فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از چندین پروژه بزرگ توتال است که می خواهد در ایران توسعه دهد.

توتال یکی از شرکت های مطرح برای توسعه بلوک غرب کارون، شامل میادین آزادگان، یادآوران و یاران با بیش از ۵۶ میلیارد بشکه نفت است که همه این میادین با عراق مشترکند و اولویت ایران در بخش توسعه میادین نفتی به شمار می روند.

پاتریک پویان گفت: باید دید که آیا آمریکا تا تابستان تحریم های جدیدی علیه ایران وضع می کند یا نه.

به گفته وی، دو دستور اجرایی برای آغاز پروژه ها تا تابستان سال جاری میلادی وجود داشت که فعلا به حالت تعلیق درآمده است.

مدیر اجرایی توتال اضافه کرد: دولت قبلی آمریکا به ریاست جمهوری باراک اوباما با تعلیق تحریم ها از همکاری شرکت های خارجی با ایران چشم پوشی کرده بود.

آقای پویان افزود که حداقل ۱۸ ماه نیاز هست که توتال دوباره در مورد ورود به ایران و سرمایه گذاری مجددا تصمیم بگیرد و این موضوع کلا به این بسته است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا، آیا تحریم های جدید علیه ایران وضع خواهد کرد یا نه.

محمد‌جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران، در گفت ‌و‌گویی که در شماره روز ۱۹ بهمن روزنامه اطلاعات، منتشر شد، اعلام کرد که ممکن است ایران در رابطه با «برجام» روز‌های «دشواری» را پیش ‌رو داشته باشد.

XS
SM
MD
LG