لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

ایران: ترکیه در مورد درگیری در نوار مرزی ارومیه پاسخ مناسب بدهد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، درگیری مرزبانان ایرانی و گروه‌های مسلح در نوار مرزی ارومیه را «اتفاق ناخوشایند»‌ نامید.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، درگیری مرزبانان ایرانی و گروه‌های مسلح در نوار مرزی ارومیه را «اتفاق ناخوشایند»‌ نامید.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه هشتم خرداد،‌ درگیری اخیر مرزبانان ایرانی در آذربایجان غربی و گروه‌های مسلح در مرز ترکیه را «اتفاق ناخوشایند»‌ نامید و ابراز امیدواری کرد که «ترکیه پاسخ مناسبی را در این زمینه ارائه کند.»

پیش از این، قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، روز یکشنبه هفتم خرداد، ترکیه را مسئول این اقدام دانسته و گفته بود که آنکارا باید پاسخگوی این موضوع باشد.

بر پایه گزارش خبرگزاری های ایران، دو مرزبان عصر روز شنبه ششم خرداد، در یک درگیری مسلحانه در منطقه مرزی ارومیه، در منطقه هشتیان، کشته شدند. چند مرزبان دیگر نیز در این درگیری زخمی شدند.

به نوشته خبرگزاری ها، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «امیدواریم دیگر شاهد چنین اقدامات ناگوار در مرزهای خود با ترکیه نباشیم»‌و اشاره کرد که بر اساس پاسخ ترکیه،‌ «اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.»

وی در عین حال،‌ گزارش های برخی رسانه های ترکیه در مورد حضور نیروهای حزب کارگران کردستان آن کشور (پ کا کا) در خاک ایران را تکذیب کرد و گفت که این «سخنان فرافکنی و کذب است.»

آقای قاسمی اضافه کرد:«اینها فضاسازی رسانه‌ای است و شاید با اهداف مشخص در برهه کنونی انجام می‌شود.»

همزمان قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی به خبرگزاری تسنیم گفت: «گروهک‌های تروریستی به‌زودی پاسخ دندان‌شکنی در مقابل کارهای ابلهانه خود را می‌بینند.»

وی توضیحی در مورد نام این گروه ها و نیز چگونگی پاسخ ایران نداد.

پیش از این، به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، معاون اجتماعی مرزبانی استان آذربایجان غربی از حادثه روز شنبه به عنوان «درگیری با اشرار» نام برده بود.

در همین حال، حزب دموکرات کردستان ایران که پیشتر گزارش‌هایی از درگیری نیروهایش با نیروهای دولتی در منطقه شمال غرب ایران مخابره شده بود، ضمن انتشار خبر این حادثه در وب‌سایت خود نوشت که این درگیری میان نیروهای نظامی ایران و «افراد مسلح ناشناس» صورت گرفته است.

در گزارش خبرگزاری ایسنا، دو مأمور کشته شده مرزبانی با نام‌های سرگرد محمدرضا فیروزی و استوار دوم جواد فرحی معرفی شده‌اند. ایسنا همچنین تصاویری از مراسم تشییع این دو مأمور مرزبانی در روز یکشنبه منتشر کرده است.

ایران ۵۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه دارد که در استان آذربایجان غربی واقع است و بر اساس گزارش ایرنا ۱۵۰ کیلومتر آن در شهرستان ارومیه قرار دارد.

مناطق مرزی غرب و شمال غرب ایران، از جمله در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، هر از چند گاه، صحنه درگیری نیروهای امنیتی، انتظامی و سپاه پاسداران با برخی گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی، از جمله نیروهای پژاک و نیروهای حزب دموکرات کردستان ایران بوده اند.

ایران در توصیف گروه‌های مسلح مخالف خود از القابی چون «گروه‌های تروریستی» و «اشرار» استفاده می‌کند و در گذشته به تلافی درگیری‌هایی که در مناطق غربی صورت گرفته، مناطقی را در خاک عراق هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده است. این گونه اقدامات بارها با اعتراض مقام‌های دولت عراق و اقلیم خودمختار کردستان عراق روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG