لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

اعتراض صنفی یک هزار کارگر کارخانه «هپکو» در اراک یک ماهه شد


اعتراض یک هزار کارگر کارخانه «هپکو اراک» که در واکنش به خصوصی‌سازی و پرداخت نشدن مطالبات مزدی آغاز شده بود، روز دوشنبه ۱۸ بهمن یک ماه شد.

خبرگزاری ایلنا اشاره کرد که یک هزار کارگر کارخانه هپکوی اراک در جریان اعتراض‌های صنفی یک ماهه خود چند بار در خیابان های اراک نیز راهپیمایی کرده اند.

بر اساس این گزارش، شماری از کارگران روز یکشنبه ۱۷ بهمن در میدان شهدای اراک برای نشان داده شدن اعتراض خود چادر زدند.

ایلنا به نقل از منابع خود در کارخانه هپکوی اراک نوشت که کارگران نسبت به آنچه «بی‌تفاوتی کارفرما به مطالبات‌شان» نامیدند، اعتراض دارند.

بر اساس این گزارش، مشکلات این واحد تولیدی زمانی آغاز شد که از سال ۸۶ به بخش خصوصی واگذار شد و «طی این مدت به دلیل بی‌توجهی مسئولان نه تنها وعده‌های هنوز بی‌عمل مانده است که هر روز بر فشار مشکلات افزوده می‌شود.»

سایت «دیار آفتاب» چند روز پیش نوشته بود که کارگران خواستار بازگشت مالکیت کارخانه هپکو به دولت هستند.

پیشتر یک کارگر کارخانه هپکو به ایلنا گفته بود که سهام‌دار بخش خصوصی کارخانه هپکو، این واحد را در سال ۸۶ به ارزش مالی ۷۰۰ میلیارد ریال خریداری کرد و قرار بود بعد از پرداخت ۲۰ درصد از این مبلغ، بقیه آن را طی چهار سال و شش ماه به صورت اقساطی پرداخت کند.

اما به گفته این کارگر، از پایان تعهد این سهام‌دار، بیش از پنج سال گذشته است و او قصد پرداخت بدهی‌های مالی خود به کارخانه و کارگران آن را ندارد.

تجمع کارگران در شرایطی ادامه دارد که طی یک ماه گذشته مسئولان دولتی و استانی وعده هایی برای تحقق خواسته های کارگران داده اند.

از جمله محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، پس از ورود به اراک که همزمان با تجمع کارگران بود، دستور رسیدگی به مشکلات کارگران کارخانه هپکو را داد و جلسه‌ای نیز با حضور برخی از مسئولان استان مرکزی برگزار شد.

به نوشته ایلنا به نقل از کارگران هپکو، بر اساس مصوبه این جلسه، کارفرما مکلف شد همه مطالبات کارگران این کارخانه را تا اسفند ماه پرداخت کند.

کارگران هپکو درباره درخواست شان برای منفک کردن کارخانه از بخش خصوصی نیز گفتند: طبق تصمیم این جلسه قرارشد دولت این موضوع را بررسی کند.

دولت حسن روحانی در گذشته بارها تعهد خود به خصوصی سازی را اعلام کرده است.

این در حالیست که در سال های گذشته اخبار و گزارش هایی در رسانه ها انتشار یافته که حاکی از وضعیت نابسامان شمار قابل توجهی از کارخانه های خصوصی سازی شده است.

همزمان با اعتراض صنفی کارگران هپکو، گزارش‌ها حاکی از برخی اعتراض‌های صنفی کارگران در مناطق مختلف ایران است.

در این ارتباط، به نوشته ایلنا، نزدیک به ۵۰۰ تن از کارگران معدن زغال سنگ طزره به دلیل معوقات مزدی و بی‌پاسخ ماندن خواسته‌هایشان تجمع کردند.

یکی از کارگران معدن طزره در تشریح مشکلات خود و همکارانش گفت: «بیش از هزار کارگر هستیم که چهارماه است مزد پرداخت نشده طلبکاریم و تا این لحظه با وجود برپایی چند نوبت اجتماع صنفی و مراجعه به مسئولان مربوطه هیچ تغییری در شرایط ما ایجاد نشده است.»

در این میان، یکی از مواردی که باعث نگرانی کارگران شده شایعه واگذاری دوباره این واحد معدنی است.

خبرگزاری ایلنا همچنین خبر داد که همزمان با سی ودومین روز از شروع اعتراض های صنفی کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان، کارگران معترض این واحد گفتند که کارفرما آنان را تهدید به اخراج کرده است.

این در حالیست که به گفته کارگران، کارفرمای کارخانه سیمان مسجد سلیمان چهار ماه حقوق آنان را پرداخت نکرده است.

یکی از کارگران کارخانه به ایلنا گفت: «کارفرما نامه ای را به مدیران داخلی شرکت ابلاغ کرده و از آنها خواسته است از تاریخ ۲۰ بهمن ماه از ورود همه کارگران رسمی قراردادی و پیمانکاری به این واحد جلوگیری کنند و در عین حال این مسئله را درنامه ای جدا گانه به اداره کار مسجد سلیمان اطلاع رسانی کرده وخواستار برقراری بیمه بیکاری کارگران شده است.»

ایلنا همچنین خبر داد که اعتراض صنفی کارگران نی بر حجمی و بازنشسته مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، روز یکشنبه ۱۷ بهمن به طور مشروط پایان یافت.
این اعتراض ها از یک هفته پیش آغاز شده بودند که بخشی از مطالبات کارگران بخش کشاورزی وصنعتی پرداخت شد و کارفرما قول داد که معوقات مزدی و پاداش و بهره برداری سال های ۹۴ و ۹۵ کارگران نی بر حجمی و بازنشستگان را پرداخت کند.

به نوشته ایلنا، پس از آن کارگران به سر کار خود بازگشتند.

سایت اتحاد، متعلق به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در خبری نوشت که تعداد اعتصاب کنندگان ۱۵۰۰ تن بود که روز یکشنبه با تجمع در مقابل درب ورودی مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، مانع ورود و خروج از این شرکت شدند.

XS
SM
MD
LG