لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

عدم پرداخت حقوق معوقه؛ مسئله زندگی روزمره و ادامه حيات کارگران


پنج ماه حقوق پنج هزار کارگر کارخانه گيتی پسند اصفهان پرداخت نشده است. اين خبر را برخی از خبرگزاری های رسمی و سايت های کارگری در ايران گفته اند.
هزاران بازنشسته تامين اجتماعی دو ماه حقوق خود را دريافت نکرده اند. اين خبر را سايت بازتاب امروز،‌ خبرگزاری ايلنا و اتحاديه آزاد کارگران ايران اعلام کرده و گفته اند که گروهی از اين بازنشستگان در اعتراض به اين وضعيت تجمع کردند.
صدها کارگر کارخانه های صنايع فلزی شماره يک و دو در مقابل وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و استانداری تهران تجمع کردند. يکی از خواسته های تجمع کنندگان،‌ پرداخت حقوق معوقه بود. اين خبر توسط اتحاديه آزاد کارگران ايران اعلام شده است.
فقط اين سه خبر نيستند که به آنها اشاره شد. به گواه اخبار و گزارش های منتشر شده در خبرگزاری های رسمی و سايت های کارگری،‌ کارخانه های بسياری در مازندران،‌ کاشان،‌ خوزستان،‌ تهران،‌ اراک،‌ فارس، يزد،‌ قزوين،‌ آذربايجان شرقی و ديگر نقاط ايران از پرداخت دستمزد کارگران باز مانده اند يا اينکه از پرداخت آن خودداری می کنند.
سيامک طاهری، روزنامه نگار در تهران،‌ به راديو فردا می گويد: «بخشی از صنايع ما به علت نبود مواد اوليه دچار مشکل هستند که آن هم به علت گرانی بيش از حد دلار و مشکل شدن واردات است. بخشی از صنايع هم به دليل نبود قطعات يدکی با ظرفيت مناسبی کار نمی‌کنند و از نظر مالی در وضعيت بسيار بدی هستند. نقدينگی صنايع به شدت کاهش يافته و به رغم وعده هايی که داده‌ بودند، از طرف دولت به آنها کمکی نشده است. در نتيجه حقوق و مزايای کارگران نيز پرداخت نشده است.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:11:02 0:00
لینک مستقیم

عليرضا نوايی، از اتحاد بين المللی حمايت از کارگران در ايران، مقيم پاريس، در گفت و گو با راديو فردا،‌‌ از زاويه ديگری به اين موضوع می پردازد و می گويد: «سياست‌های جمهوری اسلامی ايران در رابطه با توليد و صنعت جای سوال دارد. در موضوع خصوصی کردن واحدهای توليدی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، اين واحدهای توليدی به کسانی واگذار شد که اصلا خود واحد توليدی برايشان مطرح نبود بلکه به دنبال استفاده از تسهيلات بانکی برای مصارف ديگر بودند. آنها حتی به ادامه کار کارخانه هيچ نظری نداشتند بلکه به زمين‌های کارخانه ها نظر داشتند. اگر به سياست واردات جمهوری اسلامی هم توجه کنيم می‌بينيم سرمايه دارانی که در بخش توزيع و تجارت کار می‌کنند و قدرت دارند، برايشان صنعت و توليد مهم نيست بلکه سودهای کلان برايشان مهم است.»
در همين ارتباط،‌ سايت «بازتاب امروز» در گزارشی در مورد آنچه ابهام در سرنوشت ۸۰ هزار عضو صندوق بازنشستگی فولاد و ۴۰۰ هزار نفر از خانواده‌های آنان خواند،‌ از وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامين اجتماعی انتقاد کرد.
اين سايت اشاره کرد که صندوق بازنشستگی فولاد پس از خصوصی سازی چند شرکت بزرگ مانند فولاد مبارکه و خوزستان، گل گهر و چادرملو و ايجاد ابهام در نحوه پرداخت مستمری بازنشستگان اين صنعت، در يکی دو سال اخير دچار بحران شده و مستمری کارکنان آن با تاخير روبرو بوده است.
اين نکته را نيز بايد مورد اشاره قرار داد که به گزارش خبرگزاری ايلنا به نقل از استاندار اصفهان،‌‌ معوقات خدمات پزشکی و غرامت بازنشستگان ذوب آهن حدود ۳۴ ميليارد تومان است.
سيامک طاهری با اشاره به اين موضوع که در شرايط کنونی،‌پرداخت نشدن مرتب کارگران،‌ مهمترين مشکل آنان به شمار می رود،‌ می افزايد: «اکنون مسئله زندگی روزمره و ادامه حيات کارگران مطرح است. با مسائلی مانند بهداشت و زمينه‌های ديگر شايد بتوان کنار آمد، ولی خورد و خوراک روزانه با اين دستمزدهای ناچيزی که کارگران می‌گيرند اکنون مشکل ساز شده است.»
بحث پرداخت نشدن به موقع دستمزد کارگران در مناطق گوناگون ايران در شرايطی مطرح می شود که به گزارش خبرگزاری ايلنا،‌ دستمزد حدود ۸۰ درصد از جمعيت ۱۰ ميليون مشمول قانون کار،‌ بر اساس حداقل حقوق ماهانه ۳۹۰ هزار تومان و يا حتی کمتر از آن است. در کنار اين موضوع می توان افزايش بی رويه قيمت ها در ايران،‌ به خصوص پس از حذف يارانه ها را در نظر داشت.
اين موضوع باعث شده است که بسياری از تشکل های کارگری بر پرداخت به موقع دستمزد کارگران تاکيد کرده اند.
مهدی کوهستانی نژاد،‌ مشاور کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری و عضو کنگره کار کانادا، در گفت و گو با راديو فردا اشاره می کند که قرار است در نشست سال آينده سازمان بين المللی کار،‌ در مورد مشکل پرداخت نشدن حقوق ماهانه کارگران ايران گزارشی داده شود: «جمهوری اسلامی مقاوله‌نامه های بين المللی را امضا کرده است و پرداخت به موقع حقوق يکی از مفاد قوانين سازمان بين المللی کار است. ما در سال‌های گذشته سعی کرديم مشکلات کارگران را از اين زاويه برجسته کنيم و گزارش ها نشان می‌دهد حقوق و مزايای بسياری از کارگران پرداخت نشده است.»
اخبار
خبرگزاری مهر گزارش داد که اعتراض سه ساعته ۱۵۰۰ کارگر گروه صنعتی انتخاب در مقابل سفارت کره جنوبی با قول سفير اين کشور برای پيگيری مطالبات کارگران پايان يافت.
اين کارگران به لغو يک طرفه قرارداد ايران و کره جنوبی برای خريد کمپانی «دوو» و بلوکه کردن ۷۰ ميليون دلار پول اين شرکت اعتراض داشتند.

***
روزنامه مردمسالاری به نقل از رييس پژوهشکده علوم و صنايع غذايی نوشت: طبق آمار،‌ پنج درصد از جمعيت ايران از گرسنگی رنج می‌برند.
بر اساس اين گزارش،‌ بيش از سه ميليون و ۷۵۰ هزار تن از گرسنگی رنج می‌برند.
مردمسالاری با اين همه نوشت:با توجه به کاهش قدرت خريد مردم و افزايش روزافزون قيمت محصولات غذايی در ماه های اخير، می‌توان ادعا کرد که آمار واقعی، فراتر از ارقام مذکور است.
***
نايب رييس انجمن صنفی کارگران کوره ‏پزخانه ‏های ورامين اعلام کرد که ۳۰ کوره پزخانه اين منطقه با اجرای قانون هدفمندی يارانه ها تعطيل شده اند.
به گزارش خبرگزاری ايلنا،‌ جعفر معصومی های گفت: پيش از اجرای اين قانون، حدود سه هزار کارگر فصلی در اين کوره‌ها کار می‌کردند که اين رقم به ۵۰۰ کارگر رسيده است.
***
مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس گفت: حدود ۲۰۰ کارگر کارخانه آزمايش مرودشت از حدود دو ماه پيش به دليل تعطيلی اين واحد توليدی بيکار شده‌اند.
مهرزاد مويدی در اين باره به خبرگزاری ايلنا گفت: دولت برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران و نيز تامين اعتبار بازگشايی کارخانه آزمايش مرودشت، حدود پنج ميليارد تومان اعتبار تعيين کرده است اما سهامدار و مالک اصلی کارخانه هنوز هيچ اقدامی در اين خصوص انجام نداده‌اند.
بر اساس اين گزارش،‌ حقوق کارگران آزمايش مرودشت از زمستان سال گذشته پرداخت نشده و تمديد بيمه تکميلی آنها نيز از دو سال پيش متوقف شده‌است.
***
اتحاديه آزاد کارگران ايران اعلام کرد که مديريت مجتمع های پتروشيمی در بندر امام و ماهشهر و همچنين شرکت های پيمانکاری در روند تبديل وضعيت کارگران پيمانکاری در اين واحدها کارشکنی می کنند.
به نوشته سايت اتحاد،‌ تاکنون حدود ۳۰ درصد کارگران شرکت های پيمانکاری تبديل قرارداد شده اند.
تبديل قراردادها از تير ماه سال جاری و در پی اعتراض های صنفی ۱۸ ماهه هزاران کارگر مجتمع های پتروشيمی در بندر امام و ماهشهر شروع شده است.
***
‌ابوالفضل فتح الهی، عضو ستاد مزد، از احتمال افزايش حق مسکن کارگران پس از سال ها ثابت ماندن خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حق مسکن ماهيانه کارگران، ‌۱۰ هزار تومان است.
***
کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری اعلام کرد که علی نجاتی، عضو هيات مديره سنديکای کارگران نيشکر هفت تپه در دادگاه انقلاب اسلامی شوش به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق ارتباط با کارگران کردستان و خواندن سرود مورد بازپرسی قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش،‌ بعد از دفاعيات علی نجاتی، بازپرس برای وی قرار کفالت به مبلغ ۱۰ ميليون ريال صادر کرد و او آزاد شد.
اين فعال کارگری بعد از پايان دوره يک سال زندان خود در سوم مهرماه سال جاری از زندان آزاد شده بود.
***
دهها هزار تن در اعتراض به سياست‌های اقتصادی دولت بريتانيا در لندن راه‌پيمايی کردند.

تظاهرکنندگان خواستار توقف کاهش بودجه‌ عمومی بودند.
دولت محافظه‌کار ديويد کامرون، رياضت‌های اقتصادی را برای جبران کسری بودجه و احيای اقتصاد بريتانيا ضروری دانسته است.
همزمان،‌ تظاهرات ديگری در يونان و ايتاليا عليه سياست های اقتصادی رياضت طلبانه دولت های راست گرای اين کشور صورت گرفت.
پای صحبت شنوندگان
يکی از شنوندگان کارنامه برای ما از مشکلات کارخانه گيتی پسند اصفهان نوشته است؛‌ کارخانه ای که پنج هزار کارگر آن،‌ پنج ماه است که حقوقی دريافت نکرده اند.
اين شنونده نوشته است: علاوه بر اينکه حقوق پنج هزار کارگر گيتی پسند پرداخت نشده است،‌ هزاران سهامدار اين کارخانه نيز از تير ماه سود دريافت نکرده اند.
بر اساس اين نامه،‌ تاکنون چندين تجمع در مقابل دفتر گيتی پسند برگزار شده است ولی معترضين با اين پاسخ مواجه شده اند که دولت برای اين کارخانه مشکل ايجاد کرده است.
پيش از اين يکی از کارکنان گيتی‌پسند در نامه‌ای برای برنامه کارنامه از مشکلات سه هزار کارگر اين واحد توليدی خبر داده و نوشته بود برخی از تسهيلات و کمک‌های مالی اين شرکت به کارکنانش قطع شده و حتی روزهای کار کارگران نيز کاهش يافته‌است.
اما چند روز بعد عليرضا ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان، اخبار مربوط به ورشکستگی شرکت صنعتی گيتی‌پسند را شايعه دانست.
آشنايی با قانون کار
ﻣﺎده ۱۴۴ قانون کار می گويد:‌در ﭘﯿﻤﺎن ﻫﺎی دﺳﺘﻪ ﺟﻤﻌﯽ ﮐﺎر ﮐﻪ ﺑﺮای ﻣﺪت ﻣﻌﯿﻨﯽ امضا می شود، ﻫﯿﭽ ﯿﮏ از ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑـﻪ ﺗﻨﻬﺎيی ﻗﺒـﻞ از ﭘﺎﯾـﺎن ﻣـﺪت، درخواست تغییر آن را کند،‌ ﻣﮕﺮ آﻧﮑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ اﺳﺘﺜﻨﺎيی ﺑﻪ ﺗﺸﺨﯿﺺ وزارت ﮐﺎر و اﻣﻮر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮ را اﯾﺠﺎب ﮐﻨﺪ.
***
شما می‌توانيد مشکلات‌ و پيام‌های خود را در مورد برنامه کارنامه، با آدرس kar@radiofarda.com يا شماره تلفن۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۲۱۱۲ در ميان بگذاريد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG