لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

سازمان بین المللی کار و پرونده کارگران در ایران


لوگو سازمان بین المللی کار
لوگو سازمان بین المللی کار
یکصد و يکمين اجلاس ساليانه سازمان بين المللی کار (ILO) هفته گذشته با حضور نمايندگان بيش از ۱۸۰ کشور جهان در شهر ژنو سوييس آغاز به کار کرد.
سازمان بين المللی کار در خرداد هر سال تشکيل جلسه می دهد و نمايندگان دولت، کارفرمايان و کارگران هر کشور در آن شرکت می کنند.
مهدی کوهستانی نژاد، مشاور کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری و عضو کنگره کار کانادا، در گفت و گو با راديو فردا اشاره می کند: «شماری از تشکل های مستقل کارگری ايران، اشخاصی را که به عنوان نمايندگان کارگران جمهوری اسلامی ايران در نشست ژنو شرکت می کنند، نماينده همه کارگران ايران نمی دانند.»
او می افزايد: «کنفدراسيون بين المللی اتحاديه‌های کارگری از اعضای تشکل‌های مستقل هم برای شرکت در نشست آی ال او دعوت کرده بود، اما به نظر می‌آيد با شرايط امنيتی و سرکوبی که در ايران وجود دارد، اينها نتوانند در اجلاس شرکت کنند.»
پيشتر، اتحاد بين المللی در حمايت از کارگران در ايران، با انتشار اطلاعيه ای به حضور نمايندگان حکومت ايران در اجلاس سازمان بين المللی کار اعتراض کرده بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:11:00 0:00
لینک مستقیم

در مقابل، اوليا علی بيگی که خبرگزاری ايسنا از او به عنوان سرپرست هيات اعزامی کارگران جمهوری اسلامی ايران نام برده، گفته است: «انتخاب نمايندگان کارگری توسط کارگران و بدون هيچ گونه دخل و تصرفی از سوی دولت بوده است.»

در اين ميان يک پرسش مطرح می شود، اين که آيا سازمان بين المللی کار می تواند اقداماتی در مورد ايران انجام دهد؟
گزارش‌ها و خبرهای ماه‌های گذشته نشان می‌دهد اين سازمان اقداماتی در اين مورد انجام داده است. برای مثال کميته آزادی‌های حقوق کارگری سازمان بين المللی کار چند ماه پيش در پی شکايت‌هايی که صورت گرفت، در گزارشی گفت که حکومت جمهوری اسلامی ايران همچنان از اجرای مقاوله نامه های ۸۷ و ۹۸ سازمان بين المللی کار که آنها را امضا کرده است، خودداری می کند.
اين دو مقاوله نامه بر حق کارگران بر تشکيل آزادانه تشکل‌های مستقل صنفی تاکيد می کنند.
در اين گزارش همچنين از تهران خواسته شد تا حق کارگران برای اعتراض‌های صنفی و حق تظاهرات برای تشکل های کارگری را رعايت کند.
ايرج مصداقی که کتابی در مورد سازمان بين المللی کار نوشته است، در گفت و گو با راديو فردا توضيح می‌دهد: «گزارش کميته متخصصين و بررسی آن در مورد استانداردها می‌تواند فشارهايی به دولت ايران وارد کند وايران به خاطر نقض بنيادين حقوق کارگران در ليست بدترين ناقضين حقوق کار قرار گيرد. همچنين سازمان بين المللی کار می تواند از طريق تصويب پاراگراف ويژه و اقدام‌های تنبيهی که در گذشته برای بعضی از کشورها نيز اعمال شده، به ايران فشار بياورد.»
در اين ارتباط آيا می توان گفت کارگران ايران با مشکلاتی مواجه هستند يا نه؟
بهروز خباز، فعال کارگری در سوئد، در پاسخ اين سوال به راديو فردا می‌گويد: «کارگران بر اساس مقاوله‌نامه‌های سازمان بين المللی کار به ويژه هشت مقاوله‌نامه بنيادين در وضعيت بسيار هولناکی به سر می‌برند. وضعيت دستمزدهای معوقه همچنان پابرجا است. مسئله تشکل های مستقل کارگری که کارگران حق ايجاد آن را ندارند و همينطور مسئله قراردادهای دسته جمعی پابرجا است. بنابراين متاسفانه خبر خوبی در رابطه با وضعيت کارگران ايران نداريم.»
مهدی کوهستانی نژاد نيز پرداخت نشدن حقوق کارگران برای مدت طولانی را به عنوان يکی از مشکلات بزرگ کارگران ايران نام می برد و می‌گويد: «بعضی کارگران از جمله کارگران کنف کار مازندران، رشت، خامنه و کاشان حدود ۲۶ ماه تا پنج سال حقوق عقب افتاده دارند که در عرصه بين المللی ديگر به آن حقوق عقب افتاده نمی‌گويند بلکه به آن دستمزد دزدی می‌گويند.»
در اين حال، پنج سنديکای کارگری فرانسه خواستار برگزاری تظاهراتی در برابر مجل اجلاس سازمان بين المللی کار در روز چهارشنبه شده اند.
حمايت از کارگران، تشکل‌های کارگری و همچنين فعالان کارگر زندانی در ايران محور اين تظاهرات خواهد بود.
آقای خباز در مورد تاثيرات اين گونه اقدامات می‌گويد: «همبستگی ای که سال پيش شاهد بوديم يکی از بی‌نظيرترين همبستگی‌هايی بود که تاکنون در خارج از کشور شاهد آن بوديم.»
وی اضافه می کند: «به همت فعالان کارگری خارج از کشور به ويژه دو نهاد کارگری اتحاديه بين المللی در حمايت از کارگران ايران و همبستگی سوسياليستی در پاريس، سنديکاهای ديگر را چه از کشورهای اروپايی و چه از کشورهای آمريکای لاتين و خاورميانه در ارتباط با پيشبرد مقاصد افشاگرانه درباره جمهوری اسلامی ايران به کمک طلبيدند. به همت اين همبستگی ما می‌توانيم تعداد بيشتری از سنديکاهای کارگری که در اين اجلاس شرکت می‌کنند را در کنار خود داشته باشيم.»
اخبار
سايت کلمه در گزارشی نوشت: اخبار اخراج و بيکاری کارگران از ابتدای سال جاری به بی سابقه ترين دوره طی سال های اخير رسيده است.
بر اساس اين گزارش، از صنعت لاستيک و نساجی گرفته تا واحدهای توليد مواد غذايی، همه نفس شان به شماره افتاده است.
***
خبرگزاری مهر نوشت: افزايش يکباره و بدون توجيه قيمت‌ها باعث افزايش شکاف بين درآمدها و هزينه های کارگران شده و قدرت خريد آنان کاهش يافته است.
اين خبرگزاری افزود: اين در حالی است که۶۰ درصد کارگران مشمول قانون کار هنوز موفق به دريافت افزايش حقوق های سال جديد خود نشده اند.
***
شورای اسلامی کار کارخانه ايران تاير( لاستيک البرز) در پی بيکاری ۸۰ کارگر کارخانه ايران‌تاير، با ارسال نامه‌ای به استاندار تهران خواستار رسيدگی به مشکلات توليد، جلوگيری از تعطيلی اين واحد توليدی و بيکاری ۱۳۰۰ کارگر آن شد.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، در اين نامه گفته شده است: کاهش ساعات اضافه کار، کاهش توليد و تعديل گسترده نيرو‌ها از پيامدهای مشکلات در کارخانه ايران تاير عنوان شده است.
***
مهدی يکتا، دبير اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان صنايع نساجی، گفت: انتظار می‌رود تا پايان سال بسياری از کارگران صنايع نساجی بيکار شوند.
به گزارش خبرگزاری ايلنا او از وزارت صنعت، معدن و تجارت به خاطر اين که هيچ حرکتی در جهت حمايت از توليد ملی نداشته‌است، انتقاد کرد.
***
وزير صنعت معدن و تجارت اعلام کرد دولت برای جلوگيری از اخراج کارگران در کارخانه های تعطيل شده تدابيری اتخاذ کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی غضنفری با اشاره به اين که کارگران در آستانه بحران قرار دارند، گفت: برای واحدهای توليدی مشکل‌دار مبلغ ۳۰۰ ميليارد تومان در اختيار ۳۱ استانداری قرار داده شده است.
***
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از گذشت بيش از يک هفته سکوت، گزارش های مربوط به صدور مجوز برای حضور کارگران چينی در بازار کار ايران را تکذيب کرد.
پيشتر ايلنا خبر داده بود عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير تعاون و کار و رفاه اجتماعی، در ديدار با يک وزير چينی دستور حل سريع موانع نيروی کار چينی در پروژه آزاد راه تهران - شمال را صادر کرده است.
***
خبرگزاری ايلنا نوشت: سهم دستمزد کارگران از مجموع هزينه‌های توليد هشت تا ۱۲ درصد است و در مقايسه با ارقام مربوط به تهيه مواد اوليه، سوخت، حمل و نقل، نگهداری تاسيسات و بيمه واحد صنعتی، رقم نسبتا ناچيزی محسوب می‌شود.
بر اساس اين گزارش با اين وجود کارگران نخستين قربانيان شرايط بحرانی واحد صنعتی هستند که به بهانه کاهش هزينه‌ها از کارخود اخراج و يا با پايان قرارداد موقت بيکار می‌شوند.
***
کارگران مجتمع معادن مس مزرعه اعلام کردند: با وجود وعده مسئولان، تاکنون نسبت به تبديل وضعيت کارکنان شرکتی اقدامی جدی صورت نگرفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس اين کارگران خواستار تعيين تکليف کارگران شرکت معدن مس مزرعه شدند و گفتند: در صورت پاسخگو نبودن مسئولان مس، هرگونه راهکار عملی که برای حل اين مشکل وجود داشته باشد به کار گرفته خواهد شد.
***
کانون مدافعان حقوق کارگر در گزارشی در مورد کارگرانی که از طريق شستن ماشين امرار معاش می کنند، نوشت: اين کارگران تعطيلی و ساعت کار ِقانونی ندارند و از حداقل حمايت های قانونی هم بی بهره هستند.
اين کارگران از ساعت شش صبح تا ساعت۱۲ شب کار می کنند و از عواقب و عوارض دراز مدت کار ايستاده و رطوبت دائمی در امان نيستند.
***
دو کارگر يک واحد توليدی کمپوست قارچ در قزوين بر اثر گازگرفتگی آمونياک جان باختند.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، اين اتفاق به دليل نقص فنی دستگاه تخليه گاز روی داد.
در عين حال سه کارگر ديگر بر اثر سقوط در حوضچه آب و آمونياک در کارخانه قارچ‌خوراکی «رامند مجاز» کشته شدند.
همچنين خبرگزاری ايسنا گزارش داد: پنج کارگری که برای رفع گرفتگی چاه فاضلاب به شهرک صنعتی نصيرشهر شهرستان رباط کريم رفته بودند، حين کار بر اثر گازگرفتگی در داخل چاه فاضلاب جان خود را از دست دادند.
پای صحبت شنوندگان
يکی از شنوندگان راديو فردا از مشکل خود و همکارانش می گويد: «ما رانندگان فاز دو پارس جنوبی در منطقه کنگان عسلويه هستيم که هيچ کدام بيمه نيستيم. می‌خواستم از مسئولان اداره کار درخواست کنم به وضعيت ما رسيدگی کنند.»
آشنايی با قانون کار
ماده ۷۸ قانون کار می گويد: در ﮐﺎرگاه هايی ﮐﻪ دارای ﮐﺎرﮔﺮ زن ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺎدران ﺷﯿﺮده ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎن دو ﺳﺎﻟﮕﯽ ﮐﻮدک، ﭘﺲ از ﻫﺮ سه ﺳﺎﻋﺖ کار ﻧـﯿﻢ ﺳﺎﻋﺖ ﻓﺮﺻﺖ ﺷﯿﺮ دادن ﺑﺪﻫﺪ.
به نوشته اين ماده قانون کار، اﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ ﺟﺰء ﺳﺎﻋﺎت ﮐﺎر آﻧﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺗﻌﺪاد ﮐﻮدﮐﺎن و ﺑﺎ درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﮔﺮوه ﺳﻨﯽ آﻧﻬﺎ ﻣﺮاﮐﺰ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﮕﻬـﺪاری ﮐﻮدﮐـﺎن، از ﻗﺒﯿـﻞ ﺷـﯿﺮﺧﻮارﮔﺎه و ﻣﻬـﺪ ﮐﻮدک اﯾﺠـﺎد کند.
***
شما می توانيد نظرات و پيام‌های خود را در مورد برنامه کارنامه با آدرس kar@radiofarda.com و يا شماره تلفن ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۲۱۱۲ در ميان بگذاريد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG