لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

تسلط ارتش لبنان بر مواضع شورشیان فتح الاسلام


ارتش لبنان می گوید که با شکست شبه نظامیان فتح الاسلام در نبرد 33 روزه طرابلس پیروز شده است.
ارتش لبنان می گوید که با شکست شبه نظامیان فتح الاسلام در نبرد 33 روزه طرابلس پیروز شده است.

آرامش از دست رفته ادروگاه پناهندگان فلسطينی نهرالبارد، روزجمعه، بعد از اعلام پيروزی ارتش لبنان در برابر شبه نظاميان وابسته به القاعده، به منطقه بازگشت.


به گزارش رويترز از نهرالبارد، در نبرد ۳۳ روزه ارتش اين کشور با نيروهای اسلامگرای فتح الاسلام، ۱۷۲ نفر کشته شدند.


کارشناسان اين درگيری را، خونين ترين جنگ های داخلی لبنان از سال ۱۹۷۵ به اين سو می خوانند.


در نبرد ۳۳ روزه ارتش لبنان با نيروهای اسلامگرای فتح الاسلام ادروگاه پناهندگان فلسطينی نهرالبارد ۱۷۲ نفر کشته شامل ۷۶سرباز، ۶۰ شبه نظامی و ۳۶ نفر از شهروندان شدند

پيروزی ارتش لبنان در اين نبرد را روز پنج شنبه، الياس المر، وزير دفاع اين کشور رسما اعلام کرد.


وی گفت که نيروهای ارتش تمامی مواضع را تحت کنترل دارند.


وزير دفاع لبنان در عين حال تاکيد کرد که ارتش لبنان، تا تسليم تعداد معدودی از نفرات شبه نظاميان به محاصره اين اردوگاه ادامه خواهند داد.


شبه نظاميان فتح الاسلام که می دانستند تعداد کمی نيرو دارند، با ميانجيگری گروههای فلسطينی پذيرفتند که دست از تيراندازی بردارند.


وزير دفاع لبنان، بعد از آن اعلام کرد که بسياری از رهبران شبه نظاميان در درگيری ها کشته شده اند و نيروهای باقيمانده، از مخفيگاه ها به داخل کمپ کشيده شدند.


به گفته المر، با وجود اين پيروزی، ارتش لبنان تا تسليم کامل نيروهای باقيمانده شبه نظاميان، به ويژه تا زمان تسليم شدن شاکر العباسی، فرمانده اين گروه،اردوگاه را در محاصره خواهند داشت:« آنها در محاصره می مانند، اصلا درست نيست که بگوييم العباسی هم کشته شده، اگر او مرده بايد که جنازه اش را به ما تحويل بدهند.»


با اين حال تحليلگران بر اين باورند که با پيروزی ارتش لبنان بر شبه نظاميان وابسته به گروه القاعده، که باعث به مخاطره افتادن امنيت داخلی و بروز اختلافات قومی در اين کشور شده اند، آنها از بين نرفته اند.

اسلامگرايان فتح الاسلام از جهادگرانی از فلسطين، سوريه و عربستان سعودی تشکيل شده اند که پيش از اين با نيروهای آمريکايی در عراق جنگيده اند.


نهرالبارد در اشغال نظاميان می ماند


به گزارش خبرگزاری ها، سربازان لبنان، اجازه ورود به هيچکس حتی خبرنگاران به اردوگاه را نمی دهند. المر، وزير دفاع لبنان می گويد که اين اردوگاه منطقه ای نظامی باقی خواهد ماند.


هند عبدالله، مادر ۳۵ ساله ای که در اين کمپ زندگی می کرد باور نمی کند که نبرد درا ين منطقه تمام شده باشد.


او که يک فرزند ۱۰ ساله دارد و در کمپ بداوی اسکان داده شده به رويترز می گويد:« ما هم شنيديم که جنگ تمام شده اما هنوز انفجارهايی در آنجا وجود دارد، با اين حال حاضريم برويم و روی ماسه زندگی کنيم تا اينکه اينجا بمانيم اما می دانم که در اردوگاه مين و تله کارگذاشته اند.»


منابع فلسطينی گفتند که دست کم هفت هفر از اعضای اصلی فتح الاسلام از جمله ابو الهريس، روحانی اهل عربستان سعودی، در اين نبردها کشته شدند

با انتشار خبر پايان نبرد در اردوگاه نهر البارد، ساکنان اين شهرک که در کمپ های ديگر اسکان داده شده اند، شاد شدند. به گزارش رويترز، دهها نفر از فلسطينيان جوان در مدرسه ای متعلق به کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل، اين شعار را می خواندند که :« ما بازگشت سريع می خواهيم نه غذای آماده»


مقامات لبنان می گويند به اين دليل که طبق معاهده ۱۹۶۹ اعراب، ارتش اين کشور اجازه ورود به داخل کمپ را نداشت، جنگ را در حاشيه اين اردوگاه دنبال می کرد.


دراين نبرد، دست کم ۱۷۲ نفر شامل ۷۶سرباز، ۶۰ شبه نظامی و ۳۶ نفر از شهروندان کشته شده و به منازل مسکونی زيادی هم آسيب وارد شد.


ميانجی های فلسطينی، قرار است امروز ملاقاتی هم با ديپلمات های سعودی داشته باشند و با آنها درباره سرنوشت شهروندانی که به شبه نظاميان فتح الاسلام پيوسته و همچنين مشارکت بازسازی اين اردوگاه بحث کنند.


منابع فلسطينی گفتند که دست کم هفت هفر از اعضای اصلی فتح الاسلام از جمله ابو الهريس، روحانی اهل عربستان سعودی، در اين نبردها کشته شدند.


اين منابع همچنين از مجروح شدن ابو سليم طاها، سخنگوی شبه نظاميان، به همراه ابوهريره، فرمانده نظامی اين گروه خبر می دهند.


به گفته ارتش لبنان، درگيری ميان سربازان با شبه نظاميان فتح الاسلام با حمله اين گروه به ارتش لبنان در روز ۲۰ ماه می شروع شد اين درحالی است که شبه نظاميان که جنگجويانی از همه کشورهای عربی دارند می گويند که در دفاع از خود دست به حمله زده اند.


به گفته المر، وزير دفاع لبنان، بسياری از اعضای گروه افراطی فتح الاسلام وابسته به القاعده هستند، اما شاکر العباسی رهبر اين گروه هر گونه وابستگی به شبکه اسامه بن لادن را قويا تکذيب کرده و می گويد که تنها از ايديولوژی اين گروه استفاده کرده ا ست.


XS
SM
MD
LG