لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۱

ادامه درگیری سربازان و شبه نظامیان در لبنان


درگيری های روز دوشنبه، ۱۱ ژوئن ميان سربازان لبنانی و شبه نظاميان اسلامگرا در اردوگاه نهرالبارد، چند کشته و زخمی بر جا گذاشت.
درگيری های روز دوشنبه، ۱۱ ژوئن ميان سربازان لبنانی و شبه نظاميان اسلامگرا در اردوگاه نهرالبارد، چند کشته و زخمی بر جا گذاشت.

درگيری های روز دوشنبه، ۱۱ ژوئن ميان سربازان لبنانی و شبه نظاميان اسلامگرا در اردوگاه نهرالبارد، چند کشته و زخمی بر جا گذاشت.


نيروهای امنيتی می گويند دو تن از کارکنان صليب سرخ لبنان، در جريان درگيری ارتش لبنان با شبه نظاميان در البارد در شمال لبنان، بر اثر انفجار توپ کشته شدند. در اين درگيری ها، يک امدادگر هم زخمی شده است.


صليب سرخ و ديگر گروه ها و سازمان های امدادی محلی و بين المللی، تقريبا هر روز، هم در فرار از اردوگاه و هم در دريافت مواد خوراکی و دارويی، به غير نظاميان کمک می کنند.


در رويدادی ديگر، شيخ محمد ال حاجی، يک روحانی فلسطينی که برای گفت و گو با شبه نظاميان و پايان دادن به اين درگيری ۲۳ روزه، وارد اردوگاه شده بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت.


ال حاجی به خبرنگاران گفت که حال وی خوب است و مذاکرات صلح برای جلوگيری از خونريزی های بيشتر ادامه خواهد يافت.


فعاليت توپخانه ارتش لبنان، ابری از دود بر فراز اردوگاه ايجاد کرده و مواضع شبه نظاميان با تانک و مسلسل، هدف قرار می گيرد

فعاليت توپخانه ارتش لبنان، ابری از دود بر فراز اردوگاه ايجاد کرده و مواضع شبه نظاميان با تانک و مسلسل، هدف قرار می گيرد.


شبه نظاميان گروه فتح الاسلام وابسته به القاعده، با پرتاب خمپاره و راکت، به طور پراکنده به حمله های ارتش لبنان پاسخ می دهند.


از زمان اين درگيری های سه هفته ای تا کنون، ۱۳۲ نفر از جمله ۵۷ سرباز کشته شده اند.
کارکنان امداد به دليل دشواری برای ورود به اردوگاه نمی توانند رقم دقيقی از تلفات ارايه دهند.


اما دست کم ۴۲ شبه نظامی و ۳۸ غير نظامی، جان خود را از دست داده اند.


لبنان و اردوگاه های فلسطينی در اين کشور


لبنان در فاصله سالهای ۱۹۷۵ تا سال ۱۹۹۰، همواره درگير جنگ های شهری بود. بر اساس توافق نامه ۱۹۶۹ اعراب، ارتش لبنان اجازه ورود به ۱۲ اردوگاه فلسطينی در خاک اين کشور را ندارد. در اين اردوگاه ها، ۴۰۰ هزار آواره زندگی می کنند.


بر اثر درگيری های دو هفته اخير در اردوگاه نهر البارد، ۲۵ هزار نفراز پناهندگان اين اردوگاه، به اردوگاه کوچک بداوی در نزديکی نهر البارد، رفته اند.


اعضای ضد سوری در کابينه فواد سينيوره، بر اين باورند که گروه فتح الاسلام يکی از ابزارهای سرويس اطلاعاتی سوريه است، اما دمشق با تکذيب هر گونه ارتباطی با اين گروه می گويد که شاکر العباسی، رهبر اين گروه در فهرست افراد تحت تعقيب اين کشور قرار دارد.


العباسی گفته است که او از ايديولوژی القاعده پيروی می کند اما تاکيد دارد که هيچ ارتباطی با شبکه اسامه بن لادن ندارد. به گفته منابع فلسطينی مردان مسلح اين گروه همگی در عراق می جنگيدند. اين منابع تعداد نبروهای فتح الاسلام را ۳۰۰ نفر برآورد می کنند .


دولت لبنان می گويد اين گروه، از مسلمانان سنی مذهب عربستان سعودی، سوريه، لبنان، لبنان و الجزاير تشکيل شده است.


XS
SM
MD
LG