لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۲

شبه نظاميان فتح الاسلام زیر آتش سنگین ارتش لبنان


نمایی عمومی از اردوگاه نهرالبارد، یک روز پیش از حمله
نمایی عمومی از اردوگاه نهرالبارد، یک روز پیش از حمله

نيروهای ارتش لبنان از اولين ساعات صبح جمعه، مواضع شبه نظامیان گروه فتح الاسلام را در اردوگاه آوارگان فلسطينی به نام «نهرالبارد»، به شدت زير آتش گرفته اند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، جنگ ميان ارتش لبنان و شبه نظاميان فتح الاسلام که از روز ۲۰می، آغاز شده است، بعد چندین روز آتش بس شکننده برای خروج غیرنظامیان ساکن اردوگاه، روز جمعه به اوج خود رسيده است.


پیش از این سیاستمدارن، به ویژه نمایندگان سازمان های فلسطینی در لبنان در تلاش بودند تا از راه مذاکره مناقشه اخیر دولت لبنان و شبه نظامیان فتح الاسلام را حل کنند.


گروه فتح الاسلام که شاخه ای از نيروهای القاعده در لبنان به حساب می آيد، در اردوگاه آوارگان فلسطينی در نزدیکی شهر طرابلس سنگر گرفته اند.


بنا به گزارش های رسيده از اين شهر، ارتش لبنان از اولين ساعات بادمداد روز جمعه، با توپ و مسلسل، اين اردوگاه را که سکونت گاه نزدیک به چهل هزار فلسطینی آواره است، به آتش بسته اند.


يک منبع فلسطينی از داخل اردوگاه، به خبرگزاری رويترز گفت که بيشترين تلفات حملات صبح روز جمعه را شهروندان غیر نظامی این اردوگاه متحمل شده اند. وی تاکيد دارد که ارتش شروع کننده اين حلمه بوده است.



فلسطینی های آواره، از نهارالبارد، به اردوگاه بدوای فرار کرده اند.

در حالي که مقام های ارتش لبنان از برنامه ريزی حملات صبح جمعه را تاييد نمی کنند، اما شاهدان عينی از تجمع تانک های ارتش در فاصله يک کيلومتری اين اردوگاه خبر می دهند.


يکی از مقامات ارتش به رويترز گفته است که شروع کننده درگيری روز جمعه، شورشيان فتح الاسلام بودند: «آنها به يکی از مواضع ارتش در اطراف اردوگاه حمله کردند و ارتش هم با تلافی اين حمله، به طور موثری مانع آنها شده است.»


لبنان از شبه نظاميان فتح الاسلام خواسته است که خود را تسليم کنند. تاکنون، ۲۰ نفر از اعضای کليدی اين گروه که با گروه های تروريستی درارتباط بوده اند، دستگير شده و قرار است به جرم «خيانت به وطن»، اعدام شوند.


دولت فواد سينيوره، به رهبران فلسطينی در لبنان فرصت داده تا راهی برای حل اين بحران پيدا کنند، چرا که بيم آن می رود که دامنه اين نا آرامی ها به اردوگاه های ديگر فلسطينی هم کشيده شود.


اما منابع فلسطينی می گويند که مقامات رسمی لبنان، بعد ازاينکه از طريق ميانجيگری در اين مساله پيشرفتی حاصل نشد، شکيبايی خود را از دست داده و تصميم گرفتند که از طريق ارتش، شبه نظاميان را تحت فشار بگذارند.


عباس زکی، نماينده سازمان آزاديبخش فلسطين در لبنان، اصرار به تسليم شدن شبه نظاميان فتح الاسلام دارد.



آتش بس یک هفته اخیر، به فلسطینی ها فرصت داده بود تا اردوگاه را ترک کنند.

نبردهای اخير خيابانی در لبنان، که خونين ترين جنگ های شهری لبنان خوانده شده است، تا کنون ۸۴ نفر را به کام مرگ فرستاده است.


اين کشور در فاصله سالهای ۱۹۷۵ تا سال ۱۹۹۰، همواره درگير جنگ های شهری بود. بر اساس توافق نامه ۱۹۶۹ اعراب، ارتش لبنان اجازه ورود به ۱۲ اردوگاه فلسطينی در خاک اين کشور را ندارد. در اين اردوگاهها، ۴۰۰ هزار آواره زندگی می کنند.


بر اثر درگيری های دو هفته اخير در اردوگاه نهر البارد، ۲۵ هزار نفراز پناهندگان اين اردوگاه، به اردوگاه کوچک بداوی در نزديکی نهر البارد، رفته اند.


اعضای ضد سوری در کابينه فواد سينيوره، بر اين باورند که گروه فتح الاسلام يکی از ابزارهای سرويس اطلاعاتی سوريه است، اما دمشق با تکذيب هر گونه ارتباطی با اين گروه می گويد که شاکر العباسی، رهبر اين گروه در فهرست افراد تحت تعقيب اين کشور قرار دارد.


العباسی گفته است که او از ايديولوژی القاعده پيروی می کند اما تاکيد دارد که هيچ ارتباطی با شبکه اسامه بن لادن ندارد. به گفته منابع فلسطينی مردان مسلح اين گروه همگی در عراق می جنگيدند. اين منابع تعداد نبروهای فتح الاسلام را ۳۰۰ نفر برآورد می کنند .


دولت لبنان می گويد اين گروه، از مسلمانان سنی مذهب عربستان سعودی، سوريه، لبنان، لبنان و الجزاير تشکيل شده است.


XS
SM
MD
LG