لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۱

گسترش درگيری های شبه نظاميان و ارتش لبنان


در یک اردوگاه دیگر پناهندگان در لبنان میان ارتش و شبه نظامیان درگیری روی داده است
در یک اردوگاه دیگر پناهندگان در لبنان میان ارتش و شبه نظامیان درگیری روی داده است

درگيری های ميان ارتش لبنان و شبه نظاميان اين کشور روز يکشنبه ۳ ژوئن، به يک اردوگاه ديگر پناهندگان فلسطينی در عين الحلوه کشيده شد.


درگيری های تازه زمانی آغاز شد که شبه نظاميان جند الشام (سربازان سوريه بزرگ)، به يک پست بازرسی ارتش لبنان حمله کردند که بر اثر آن چند تن زخمی شدند.


هنوز مشخص نيست که آيا ميان درگيری در اين دو اردوگاه ارتباطی وجود دارد يا نه.


از سوی ديگر ارتش لبنان در سومين روز حمله به نيروهای فتح الاسلام، با حمايت آتش توپخانه، ضمن ورود به اردوگاه نهرالبارد، مواضع اين گروه در اردوگاه را زير آتش گرفت.

در اين حمله، سربازان لبنانی با زير آتش گرفتن مواضع شبه نظاميان فتح الاسلام، حلقه محاصره را تنگ تر کردند.
ارتش لبنان از روز جمعه تاکنون، بر شدت حملات خود افزوده است. ارتش می گويد که شبه نظاميان فتح الاسلام يا بايد کشته شوند و يا سلاح های خود را زمين بگذارند.


درگیری در دومین اردوگاه پناهندگان هنگامی روی داد که شبه نظاميان جند الشام (سربازان سوريه بزرگ)، به يک پست بازرسی ارتش لبنان حمله کردند

دولت فواد سينيوره، اين شبه نظاميان را «مزدوران سوريه» در اين کشور می خواند. اين درحالی است که سوريه هرگونه ارتباطی را با اين گروه تکذيب می کند.


فواد سينيوره، نخست وزير لبنان روز شنبه در مصاحبه ای با شبکه تلويزيون «العربيه» گفت: «وقتی آنها سلاح روی ارتش و دولت کشيدند، جای هيچ توافقی را باقی نگذاشته اند.»


«هيچ جای نهرالبارد امن نيست»

انفجارهای متعدد صبح روز يکشنبه، بارها ساختمان های اين اردوگاه را لرزاند و صدای شليک مسلسل ها در ساعات اوليه صبح، به راحتی به گوش می رسيد.


به گفته منابع محلی، بخش های زيادی از اردوگاه توسط توپخانه ارتش لبنان ويران شده است. تعدادی از ساختمان هايی که مردان مسلح از آن به عنوان سنگر استفاده می کنند ويران شده اند. مناطق مسکونی هم از اين انفجارها در امان نبوده اند.


از دو هفته پيش که اين درگيری ها شروع شده است، نزديک به ۲۵ هزار نفر از ساکنين فلسطينی اين اردگاه، به خاطر نبود شرايط زندگی، به يکی از اردوگاه های های نزديک منتقل شده اند. اردوگاه آوارگان فلسطينی نهرالبارد نزديک به ۴۰هزار نفر را در خود جا داده است.


نبرد کم سابقه


به گفته مقامات امنيتی، در نبرد شنبه شب، يک سرباز ارتش لبنان کشته شده است و به اين ترتيب شمار تلفات ارتش از روز جمعه تا به حال به هفت تن رسيده است.


يک منبع فلسطينی گفته است که نعيم غالی عکا ابورياض، از فرماندهان شبه نظاميان بر اثر شليک تک تيراندازان، شنبه شب کشته شد.


ابو سليم طاها، سخنگوی فتح الاسلام در گفت و گويی به رويترز گفت که نيروهای حافظ صلح در لبنان با پيوستن به ارتش لبنان، به اردوگاه فلسطينی ها حمله کرده و خساراتی به بار آورده اند، اما سخنگوی UNFIL (نيروهای حافظ صلح)، هر گونه مداخله صلح بانان را در اين منازعات، رد کرده و ادعای شبه نظاميان فتح الاسلام را «به کلی بی اساس» خوانده است.


نبرد ميان ارتش لبنان و شبه نظاميان اسلام گرای فتح الاسلام، خونبارترين نبرد داخلی اين کشور از سال ۱۹۹۰ تا کنون به حساب می آيد. لبنان از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ درگير نبردهای داخلی بوده است.
«تنها راه حل، تسليم فتح الاسلام است»


الياس المور، وزير دفاع لبنان شنبه شب گفت که هيچ راهی ديگر جز «تسليم کامل نيروهای فتح الاسلام» دربرابرآنان وجود ندارد.


فرمانده نيروهای لبنانی نيزکه نبردها را هدايت می کند، درتوجيه ورود ارتش به درون اردوگاه گفت: «وظيفه ارتش، دفاع ازجان افرادغيرمسلح و دورکردن آنها ازتيررس درگيری ها است.»


سربازان لبنان بر ساختمان هايی که در ورودی اردوگاه قراردارند، و بخش وسيعی از تيراندازی های دوهفته اخيرازدرون آن صورت می گرفت، مسلط شده اند.


XS
SM
MD
LG