لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

عربستان سعودی؛ ایفای نقش «ناظم» بازار نفت؟


کشورهای تولید کننده نفت متعهد شدند تولید روزانه خود را بطور متوسط حدود ۱.۸ میلیون بشکه ای در نیمه اول سال جاری میلادی کاهش دهند.
کشورهای تولید کننده نفت متعهد شدند تولید روزانه خود را بطور متوسط حدود ۱.۸ میلیون بشکه ای در نیمه اول سال جاری میلادی کاهش دهند.

در حالی که ۱۱ عضو اوپک به همراه همین تعداد کشورهای تولید کننده نفت از ابتدای سال جاری میلادی متعهد به کاهش ۱.۸ میلیون بشکه ای تولید نفت شده اند، آمارها نشان می دهد که عربستان سعودی و کشورهای عرب خلیج فارس بیشترین عمل را در اجرای تعهدات خود نشان داده اند.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی نوشت که عربستان سعودی به رغم اینکه طی سه دهه گذشته همواره تاکید کرده است که دیگر نقش تنظیم کننده بازار نفت را قبول نخواهد کرد، دوباره به همراه متحدین عرب خود در حوزه خلیج فارس، بیشترین سهم را در تنظیم این بازار بر عهده گرفته است و آنها نسبت به دیگر کشورها، کاهش تولید نفت خود را به میزان بیشتری اجرایی کرده اند.

این گزارش حاکیست که در ماه ژانویه روسیه تنها یک سوم از میزانی که قول داده بود، تولید نفت خود را کاهش داده است. روسیه متعهد شده بود که روزانه ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهد.

به نوشته رویترز، دیگر کشورهای غیر عضو اوپک نیز باید تقریبا به همین میزان تولید نفت خود راکاهش دهند. اعضای اوپک نیز گفته بودند که تولید خود را روزانه ۱.۲ میلیون بشکه کاهش می دهند تا نفت مازاد در بازار سریع تر به پایان برسد.

ادامه تولید نفت مازاد در بازار باعث شد که از نیمه دوم سال ۲۰۱۴ قیمت نفت به شدت سقوط کند و از بیش از ۱۰۵ دلار به ۲۷ دلار در هر بشکه در ژانویه سال گذشته برسد. اما با تصمیم اعضای اوپک و ۱۱ کشور دیگر، قیمت های جهانی نفت افزایش یافت و به حدود ۵۶ دلار رسیده است.

رویترز افزود: کشورهای تولید کننده نفت متعهد شده اند که در مجموع تولید روزانه خود را«بطور متوسط» حدود ۱.۸ میلیون بشکه ای در نیمه اول سال جاری میلادی کاهش دهند و می توانند با کاهش بیشتر تولید در ماه های آینده تعهدات خود را عملی کنند. بدین ترتیب عدم اجرای کامل تعهدات اعضای اوپک و غیراوپک در ماه ژانویه به معنی شکست توافق کاهش تولید نفت نیست و باید که در ماه های آتی چه میزان تولید خواهند کرد.

این گزارش می افزاید که با این همه، عربستان سعودی و متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس در کاهش تولید برای بازگرداندن توازن به بازار نفت پیشرو بوده اند و از همان ابتدا به خوبی به تعهدات خود عمل کرده اند.

به نوشته رویترز، عربستان سعودی از نیمه دهه ۸۰ میلادی همواره اعلام کرده است که نقش تنظیم کننده بازار را برعهده نخواهد گرفت؛ اما همیشه مجبور شده است که بیشترین کاهش تولید نفت را خود برعهده بگیرد تا تعادل بازار نفت به هم نخورد.

عربستان سعودی حتی تولید روزانه خود را از ۱۰ میلیون بشکه در ۱۹۸۰ برای مدتی به کمتر از ۳ میلیون بشکه در سال ۱۹۸۵ رساند تا جلوی افت قیمت نفت در بازارهای جهانی را بگیرد. این کشور در سال ۱۹۹۹ نیز تولید خود را کاهش داد و در نهایت در سال ۲۰۰۸ این کشور باز هم کاهش در تولید نفت برای ممانعت از تولید نفت مازاد در بازارهای جهانی پیش قدم بود.

با این حال، عربستان از سال ۲۰۱۴ تا سال گذشته که قیمت های جهانی نفت دوباره به شدت کاهش یافته بود، همواره از موضع حفظ سهم خود در بازارهای جهانی نفت دفاع کرده و گفته بود که کاهش قیمت ها باعث خواهد شد که تولید برخی کشورها مانند نفت شیل آمریکا از دور خارج شود، چرا که هزینه تولید نفت این کشورها بالا هست و با قیمت های پایین صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

در ۳۰ نوامبر سال گذشته ۱۱ عضو اوپک متعهد شدند که هر کدام تولید خود را ۴ درصد کاهش دهند. با توجه به اینکه عربستان سعودی با تولید روزانه ۱۰.۵ میلیون بشکه ای تولید نفت، تقریبا سهمی ۳۰ درصدی در کل تولید نفت اوپک داشت، طبیعتا بیشترین میزان کاهش تولید را نیز در این سازمان بر عهده گرفت.

ایران، نیجریه و لیبی که به خاطر تحریم ها و جنگ داخلی تولید خود را طی سال های گذشته کاهش داده بودند، از این طرح معاف شدند.

بنا به آمار رویترز، عربستان که متعهد به کاهش روزانه ۴۸۶ هزار بشکه ای تولید نفت شده بود، در ماه ژانویه تولید خود را ۵۶۴ هزار بشکه کاهش داد و با این حساب ۱۶ درصد بیشتر از میزانی که تعهد داده بود، کاهش تولید داشته است.

کشور آنگولا نیز در ماه ژانویه ۲۹ درصد بیشتر از تعهد خود کاهش تولید انجام داده و بقیه کشورها کمتر از میزان تعهد خود کاهش تولید داشته اند.

در مجموع ۱۱ عضو اوپک در ماه ژانویه ۸۲ درصد از تعهدات خود را اجرایی کردند که این رقم بیشتر مدیون کاهش بیش از حد تولید نفت عربستان سعودی است.

XS
SM
MD
LG