لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

تخلیه حلب پس از یک روز توقف از سرگرفته شد


تخلیه شرق حلب می تواند تا آخر وقت چهارشنبه به پایان برسد
تخلیه شرق حلب می تواند تا آخر وقت چهارشنبه به پایان برسد

نهادهای بين المللی امداد و رسانه های دولتی سوریه روز چهارشنبه اول دی، گزارش دادند که روند تخلیه مردم و شبه نظامیان مسلح از آخرین محلات تحت کنترل شورشیان در شرق حلب پس از یک روز توقف از سر گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شبکه خبری وابسته به حزب الله لبنان گفت: «موانع ادامه تخلیه محلات شرقی حلب و دو روستای شیعه تحت محاصره شورشیان برطرف شد و عملیات تخلیه ممکن است تا آخر وقت چهارشنبه به پایان برسد.»

با تخلیه چند هزار نفری که در محلات تحت کنترل شورشیان بودند شهر حلب عملا به طور کامل در کنترل نیروهای رژیم بشار اسد قرار خواهد گرفت. این بزرگترین پیروزی برای حکومت بشار اسد در جنگ داخلی شش ساله سوریه است.

مقامات آمریکایی در روزهای اخیر حکومت اسد، روسیه و ایران را مسئول کشتار غیرنظامیان خواند.

ایران بارها اعلام کرده است که تنها در زمینه اعزام مستشار نظامی با دمشق همکاری می کند. این در حالی است که بر اساس گزارش ها، تعداد ایرانیان کشته شده در سوریه به بیش از یک هزار تن می رسد.

یک مقام سازمان ملل متحد در سوریه به رویترز گفت:«حرکت اتوبوس ها برای انتقال مردم از شرق حلب آغاز شده است و امیدواریم این روند ادامه یابد و همه مردم در کمال امنیت این محلات را ترک کنند.»

از روز سهشنبه سی ام آذر، روند تخلیه محلات شرقی حلب دوباره دچار وقفه شد و مردم در سرمای شدید منتظر حرکت بودند. همزمان تخلیه ساکنان دو روستای شیعه نشین کفریا و فوا در استان ادلب که تحت محاصره شورشیان هستند متوقف شده بود. شورشیان و نیروهای دولتی هر یک، طرف مقابل را مسئول این وقفه معرفی می کردند.

شبکه خبری وابسته به حزب الله لبنان گزارش داد پس از رفع موانع موجود از روز چهارشنبه حرکت اتوبوس ها برای تخلیه شورشیان مسلح و اعضای خانواده آنها از شرق حلب و انتقال آنها به مناطق تحت کنترل شورشیان آغاز شده است.

تلویزیون دولتی سوریه نیز گزارش داد چهار اتوبوس و دو آمبولانس از روستاهای شیعه نشین کفریا و ال فوا به مناطق تحت کنترل دولت در شهر حلب رسیده اند.
نیروهای دولتی سوریه توافق بر سر تخلیه شرق حلب را به انتقال شیعیان ساکن این دو روستا مشروط کرده بودند.

به گفته کمیته بین الملل صلیب سرخ، تاکنون حدود ۲۵ هزار تن از شرق حلب تخلیه شده اند و یک مقام سازمان ملل متحد نیز گفت تاکنون ۷۵۰ تن از دو روستای کفریا و فوا خارج شده اند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز سه شنبه گفته بود که ۳۷ هزار تن از شرق حلب خارج شده اند.

به نوشته رویترز، سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد ۲۰ کارمند دیگر خود را برای نظارت بر روند تخلیه به شرق حلب اعزام کرده است. توقف روند تخلیه دلایل متعددی داشت و تخمین ها در مورد تعداد کسانی که تخلیه شده و یا هنوز در شرق حلب باقی مانده بودند متفاوت بود.

محلات شرقی تحت کنترل شورشیان در شهر حلب کاملا ویران شده است. تا چند روز پیش دهها هزار تن هنوز در این محلات زندگی می کردند که پس از آخرین موج حملات هوایی شدید، خدمات درمانی محدود و امدادرسانی در آن کاملا فلج شده بود.

به گزارش رویترز، ساکنان بخش غربی حلب که در تمام مدت جنگ در کنترل نیروهای دولتی بود، سه شنبه با برپا کردن جشن های بزرگ خیابانی و چراغانی درخت های کریسمس پایان نبرد در حلب را جشن گرفتند.

بدست گرفتن کنترل کامل شهر حلب برای بشار اسد و حامیان آن، دولت های روسیه و ایران، پیروزی بزرگی بر مخالفان خواهد بود که چهار سال در پرجمعیت ترین شهر سوریه در برابر نیروهای دولتی مقاومت کردند.

حلب به مدت چهار سال به دو منطقه تحت کنترل نیروهای دولتی در غرب و منطقه تحت کنترل شورشیان در شرق تقسیم شده بود. از شروع حملات در تابستان سال جاری که تا چند هفته پيش ادامه داشت، نیروهای دولتی تحت حمایت حملات هوایی روسیه وبا کمک شبه نظامیان شیعه اهل کشورهای دیگر از جمله ایران توانستند بخش اعظم مناطق تحت کنترل شورشیان را تصرف کنند. به نوشته رویترز، حملات هوایی روسیه در تصرف شرق حلب عامل تعیین کننده ای بود.

اما با وجود پیروزی در حلب، نیروهای وفادار به حکومت بشار اسد برای احیا حکومت او با چالش های بزرگی روبرو هستند. آنها هر چند شهرهای بزرگ در غرب و سواحل سوریه را در کنترل دارند ولی هنوز هم بخش های وسیعی از خاک کشور در تصرف مخالفان مسلح از جمله گروه حکومت اسلامی – داعش - است.

XS
SM
MD
LG