لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

پارلمان اوکراین با تصویب لایحه‌ای راه را برای عضویت در ناتو هموار کرد


پارلمان اوکراين روز سه شنبه دوم دی ماه قانون عدم عضويت اين کشور در «‌بلوک‌های‌» مختلف را که توسط ریيس جمهوری پیشین اوکراين ارائه شده بود، لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ويکتور يانوکوويچ، ریيس جمهوری برکنار شده اوکراين، در سال ۲۰۱۰ ميلادی قانونی را به تصويب رسانده بود که عضويت آن کشور را در بلوک‌های مختلف ممنوع می‌کرد.

پترو پوروشنکو، ریيس جمهوری اوکراين،‌ هفته گذشته لايحه‌ای را به پارلمان ارائه کرد که با لغو قانون قبلی، راه را برای عضویت اين کشور در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هموار می‌کند.

اين لايحه با رای مثبت ۳۰۳ تن از نمايندگان و هشت رای منفی در پارلمان تصويب شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پوروشنکو دوشنبه شب به سفيران کشورهای خارجی در کی‌يف گفت که نبرد اوکراين برای استقلال،‌ تماميت ارضی و حاکميتش به مشخصه‌ای قاطع در روابط ما با جهان تبديل شده است.

به نوشته خبرگزاری رويترز، پاولو کليمکين، وزير امور خارجه اوکراين، پس از اين رای‌گيری گفت که اوکراين با اين اقدام به سوی ادغام در اتحاديه اروپا و غرب پيش خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ عضويت اوکراين در ناتو سال‌ها زمان خواهد برد اما يک سخنگوی اين پیمان نظامی در بروکسل گفت: درهای ما باز است و اوکراين در صورت درخواست و تامين تمام استانداردهای مورد نظر می‌تواند عضو ناتو شود.

در اين ميان، روسيه رای پارلمان اوکراین را اقدامی «غير دوستانه» توصيف کرد.

سرگی لاوروف، ‌وزير امور خارجه روسيه،‌ روز سه‌شنبه به خبرگزاری ايتارتاس گفت که رای پارلمان اوکراين اقدامی غير سازنده است که موجب افزايش تنش خواهد شد.

دميتری مدوديف، نخست‌وزير روسيه،‌ نيز روز سه‌شنبه گفت تصويب قانون عدم عضويت اوکراين نشان می‌دهد که کی‌يف درصدد ادغام هر چه سريعتر در ناتو است.

پيش از اينکه پارلمان اوکراين لايحه ریيس جمهوری اين کشور را تصويب کند، فرانسوا اولاند، ریيس‌جمهوری فرانسه، روز ۲۷ آذر گفته بود که مذاکرات صلح ميان دولت مرکزی اوکراين و جدايی‌طلبان هوادار مسکو، می‌تواند در مينسک، بلاروس، از سر گرفته شود.

ریيس‌جمهوری اوکراين نيز هفته گذشته ابراز اميدواری کرده بود که ديداری در مينسک بين اعضای گروه تماس که در مذاکرات با شورشيان نقش دارند، انجام شود.

شورشيان و دولت مرکزی اوکراين در سپتامبر گذشته به نوعی آتش‌بس دست يافتند که گفت‌وگوها بر سر آن نيز در مينسک جريان داشته است.

سازمان ملل متحد می‌گويد از آغاز بحران اوکراين،‌ اواسط ماه ميلادی آوريل، بيش از ۴۷۰۰ تن در آن کشور کشته شده‌اند.

گزارش تازه سازمان ملل در عين حال نشان می‌دهد که با آغاز زمستان بيش از پنج ميليون تن از ساکنان مناطق جنگی در شرق اوکراين، با وجود سرمای هوا، در شرايطی سخت و بدون آب يا وسايل گرمايشی به سرمی‌برند.

XS
SM
MD
LG