لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

یک مقام کاخ سفید: انتظار می رود ترامپ خروج آمریکا از توافق پاریس را اعلام کند


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه دهم خرداد در توئیتر خود اعلام کرد که در چند روز آینده تصمیم خود در مورد توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس را اعلام خواهد کرد.

این در حالیست که یک مقام کاخ سفید روز چهارشنبه‌ به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که انتظار می رود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، خروج این کشور از توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس را اعلام کند.

همزمان،‌ دو منبع مطلع در آمریکا گفته بودند که این کشور تصمیم به خروج از توافق نامه تغییرات آب و هوایی پاریس گرفته است.

نحوه خروج آمریکا از این توافق نامه توسط گروه کوچکی شامل رئیس سازمان محیط زیست آمریکا صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری «اکسیوس» و برخی رسانه های آمریکا، ‌این کمیته تصمیم خواهد گرفت که خروج از توافق نامه پاریس به صورت رسمی و کامل،‌ طی سه سال صورت بگیرد یا بطورکلی، آمریکا از تعهدات آب و هوایی سازمان ملل خارج شود.

پیشتر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز ۲۱ اردیبهشت گفته بود: کاخ سفید آمریکا عجله‌ای برای بازبینی سیاست‌های مربوط به مقابله با تغییرات اقلیمی ندارد.

در این میان، خبرگزاری رویترز گزارش داد که این خروج،‌ آمریکا را در کنار سوریه و نیکاراگوئه قرار می‌دهد. هر دو کشور در توافق جهانی پاریس شرکت نکرده اند .

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر وعده داده‌ بود که کشورش را از توافق صورت‌گرفته بین ۱۹۵ کشور جهان، در جریان نشست تغییرات اقلیمی در پاریس، خارج می کند.

توافق تغییرات آب و هوایی پاریس در سال ۱۳۹۴ و با حضور نمایندگان ۲۰۰ کشور، درباره محدود کردن گرمایش زمین با کاهش تولید دی اکسید کربن و کاهش سوزاندن سوخت‌های فسیلی به امضا رسید.

گزارش های مربوط به خروج احتمالی آمریکا از توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس در شرایطی انتشار یافته است که دونالد ترامپ در پیامی توئیتری پس از نشست رهبران کشورهای عضو گروه هفت در ایتالیا نوشته بود: هفته آینده درباره پایبندی به پیمان پاریس، تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

سران کشورهای هفت اقتصاد بزرگ جهان، در نشست خود در تائورمینا در سیسیل ایتالیا موفق نشدند در مورد اجرای این توافقنامه به توافق کاملی دست یابند.

این موضوع در بیانیه پایانی نشست رهبران کشورهای عضو گروه هفت بازتاب یافت. در این بیانیه گفته شد که طرفین نتوانستند در موضوع «تغییرات اقلیمی» به نقطه‌ای مشترک دست یابند.

مقام‌های آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند دونالد ترامپ که در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش، تغییرات آب‌وهوایی را یک «فریب» خوانده بود قرار نیست در نشست تائورمینا تصمیمی در این زمینه اتخاذ کند.

پس از پایان نشست سران گروه هفت،‌ آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفت که مذاکرات درباره تغییرات اقلیمی بسیار دشوار بود و هنوز مشخص نیست که آمریکا به پیمان پاریس پایبند می‌ماند یا خیر.

خانم مرکل بحث درباره تغییرات اقلیمی در نشست سیسیل را «جنجالی» توصیف کرد ا گفت که نقطه‌نظرات «بسیار تندی» میان طرفین ردوبدل شد.

نخست‌وزیر ایتالیا هم به خبرنگاران گفت‌: «مسئله آشکاری که وجود دارد، موضع ایالات متحده درباره توافق بر سر تغییرات اقلیمی است. بقیه کشورها موافقت کامل خود را با این معاهده اعلام کرده‌اند». اشاره او به توافق سال ۲۰۱۵ در پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای بود.

XS
SM
MD
LG