لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

بازیکنان ایران در جام بیستم: ​هاشم بیک‌زاده


متولد شیراز است. در پایان فصل لیگ برتر از فجر سپاسی شیراز به استقلال پیوست. از ۲۰ سالگی عضو باشگاه فجر بود و طی پنج سال بازی در تیم شهرش، ۱۷ گل هم زد.

سابقه حضورش در تیم ملی برمی‌گردد به مسابقه‌ای دوستانه با امارات در سال ۲۰۰۶. سپس برای شرکت در بازی‌های غرب آسیا به میزبانی اردن دوباره به تیم ملی دعوت شد و نخستین گل ملی‌ را در فینال به عراق زد. ایران در آن بازی به برتری رسید و جام قهرمانی را به دست‌آورد.

او برای بازی‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ نیز به تیم ملی دعوت شد اما بهترین دوران حضورش در تیم ملی، در دوران سرمربیگری کارلوس کی‌روش بود که می‌دانست چگونه باید از مدافع چپ مستحکم خود بازی بگیرد.

هاشم تاکنون ۱۷ بازی ملی انجام داده و یک گل ملی هم در کارنامه دارد. فهرست افتخاراتش پربار است. سه بار با سپاهان اصفهان قهرمان لیگ برتر شده و یک بار هم با استقلال. در سه بازی آخر مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل تیم‌های قطر، لبنان و کره جنوبی، از بهترین بازیکنان تیم ملی بود و توانست جای خالی مهرداد پولادی که مصدوم شده بود را به خوبی پر کند.

در اردوی تدارکاتی برای جام جهانی و بازی مقابل مونته‌نگرو، مصدومیت کهنه‌اش دوباره عود کرد و خیلی زود از زمین بیرون رفت. گفته می‌شد که جام جهانی را از دست داده اما کارلوس کی‌روش تصمیم گرفت هاشم را زودتر به برزیل بفرستد تا روند درمانش را پیگیری کند.

سپس هنگام اعلام فهرست ۲۳ نفر نهایی برای جام جهانی، باز هم کی‌روش تصمیم گرفت جای بیک‌زاده را خالی نگه ‌دارد. او به خبرنگاران گفت منتظر اعلام نظر نهایی پزشکان می‌مانم و اگر نظرشان مثبت بود، هاشم جزو ۲۳ نفر خواهد بود و در غیر این صورت، محمدرضا خان‌زاده مسافر برزیل خواهد شد.

هاشم هم گل می‌سازد و هم مانع از گل زدن مهاجمان حریف می‌شود. خستگی‌ناپذیری از مشخصه‌های اصلی اوست. خط طولی زمین را در امتداد ۹۰ دقیقه، بارها می‌دود و برمی‌گردد. روحیه شکست ناپذیری‌اش در درگیری‌ها، جزو همان خصلت‌هایی است که اهمیتی چشمگیر برای کارلوس کی‌روش دارد.
XS
SM
MD
LG