لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

واکنش ایران به اتهام‌های وزیر خارجه امارات؛ «امارات مشوق جنگ‌افروزی در منطقه است»


سخنگوی وزارت خارجه ایران، اتهام‌های وزیر خارجه امارات علیه جمهوری اسلامی در زمینه ایجاد ناامنی در منطقه را «واهی»، «بی‌اساس» و «فرافکنانه» توصیف کرد و در مقابل این کشور را متهم کرد در سال‌های اخیر «مشوق عمیق‌تر شدن شکاف‌ها و گسترش جنگ‌افروزی» در منطقه شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز یکشنبه چهارم مهر، گفت که امارات متحده عربی در سال‌های اخیر «نقش سنتی محافظه‌کارانه خود را به نفع بازیگران تندرو و جنگ‌افروز منطقه کنار گذاشته و به جای کمک به کاهش تنش‌ها، مشوق عمیق‌تر شدن شکاف‌ها و گسترش جنگ‌افروزی بوده است».

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را متهم کرده بود که پس از توافق اتمی وین «بی‌وقفه» به ایجاد ناامنی در منطقه اقدام می‌کند.

اما سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که به اعتقاد جمهوری اسلامی، «آنچه منطقه را در لبه پرتگاه مصائب و فجایع جبران ناپذیر قرار می‌دهد، سیاست‌های حمایتی از تروریسم تکفیری بوده است».

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها عربستان سعودی را به حمایت از گروه حکومت اسلامی، داعش، و برخی از دیگر کشورهای عربی را به همراهی با این اقدام متهم کرده‌اند.

امارات متحده عربی، از جمله کشورهایی ‌است که پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران روابط خود با ایران را کاهش دادند.

این کشور همچنین چندین سال است که ادعای مالکیت بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، را مطرح می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اما در سخنان روز یکشنبه خود «جزایر سه‌گانه ایرانی» را «جزو لاینفک قلمرو سرزمینی» ایران خوانده و افزوده است که «تکرار ادعاهای بی‌اساس واقعیات تاریخی را تغییر نمی‌دهد».

شورای همکاری خلیج فارس و تعدادی از کشورهای عربی نیز در سال‌های گذشته بارها از این موضع امارات متحده عربی حمایت کرده‌اند، اما ایران همواره بر «مالکیت همیشگی» خود بر این جزایر تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG