لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

استعمال دخانیات در ورزشگاه‌های ایران ممنوع شد


هیئت رئیسه سازمان لیگ فوتبال ایران٬ ورود و استعمال ‏دخانیات در همه ورزشگاه‌های کشور را ممنوع کرد.

به گزارش روز شنبه ۳۱ تیر خبرگزاری ایرنا٬ بر اساس مصوبه هیئت رئیسه سازمان لیگ فوتبال ایران٬ این تصمیم در فصل ۹۷-۹۶ اجرایی می‌شود، و بر اساس آن٬ سیگار جزو «اقلام ممنوعه» محسوب شده و تماشاگران نباید ‏با سیگار وارد ورزشگاه‌ها شوند.‏

پیشتر وبسایت رسمی فدراسیون فوتبال نیز به نقل از یک عضو کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا از برپایی کمپینی در خانواده فوتبال، برای مبارزه با استعمال دخانیات خبر داده بود.

زهره هراتیان گفته بود که به درخواست «اهالی فوتبال» تصمیم گرفتیم «کمپین ۹۰ دقیقه بدون سیگار» را راه‌اندازی کنیم.

او افزوده بود مرکز پزشکی فیفا، ایفمارک، با همراهی شماری از بازیکنان، کادر فنی، مدیران و هواداران فوتبال قصد آغاز «پویش مبارزه با استعمال دخانیات در ورزشگاه‌های سراسر کشور» را دارد.

در استقبال از این تصمیم سازمان لیگ فوتبال ایران٬ وب‌سایت خبرآنلاین نوشته است که این اتفاق سال‌هاست که در دنیا افتاده و در «تورنمنت‌های مهم فوتبال هیچکس اجازه ندارد در ورزشگاه سیگار بکشد».

این وبسایت به تماشاگران توصیه کرده به جای «دور زدن قانون به شیوه‌های مختلف» و «یافتن روش‌های سخت و همراه با ریسک» برای وارد کردن سیگار٬ فندک٬ کبریت یا دیگر اقلام ممنوعه٬ خود را ملزم به رعایت «قوانینی» کنند که هدف از آنها «ایجاد نظم و آرامش در حین برگزاری یک بازی فوتبال است».

خبرآنلاین این توصیه را از آن رو مطرح کرده که با وجود ممنوعیت حمل مواد منفجره به ورزشگاه‌ها٬ هر از گاهی «شاهد انفجار چنین مواردی در ورزشگاه‌ها در حین بازی هستیم».

بر اساس این گزارش٬ این اتفاق‌ها از آن رو رخ می‌دهد که «تماشاگران متخلف با استفاده از شیوه‌های عجیب و همراه با ریسک اقدام به حمل این مواد به داخل می‌کنند».

منع ورود و استعمال دخانیات در داخل ورزشگاه‌ها در ایران در حالی به تصویب رسیده که به تازگی یک مقام مسئول مرکز نظارت بر دخانیات از مصرف سالانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار در ایران خبر داده است.

محمدحسین قربانی٬ نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید که «روزانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه درمان افراد استفاده‌کننده از دخانیات است».

در حال حاضر در ایران نزدیک به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده انواع مواد دخانی هستند و چهار درصد از کل مرگ و میر بالای۳۰ سال، به مصرف دخانیات نسبت داده می‌شود.

بر اساس نتایج پیمایشی که سال گذشته بخش‌هایی از نتایج آن منتشر شده٬ پس از سیگار٬ الکل پر‌مصرف‌ترین ماده در ایران است.

مصرف قلیان و سایر مواد نیز در رتبه‌های بعدی این رده‌بندی قرار گرفته‌اند٬ اما از ارقام و آمار آنها اطلاعاتی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG