لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

عراق حفاری در میدان هویزه نزدیک مرز ایران را آغاز کرد


یکی از میادین نفتی عراق در نزدیکی بصره
یکی از میادین نفتی عراق در نزدیکی بصره

عراق حفاری اولین چاه در میدان نفتی هویزه در نزدیکی مرز ایران را آغاز کرد.

خبرگزاری رویترز یکشنبه ۱۸ تیرماه گزارش داد که این میدان در نزدیکی مرز ایران است و احتمالاً یک میلیارد بشکه ذخایر نفت داشته باشد، اما اشاره‌ای نکرد که آیا این میدان با ایران مشترک است یا نه.

اما مقام‌های ایران و عراق بعد از چندین دور مناقشات پیرامون چند چاه نفتی در سال ۲۰۰۹ در منطقه فکه نهایتاً توافق کرده بودند که توسعه چندین میدان مشترک مانند یادآوردن، آزادگان و هویزه با همکاری دو کشور انجام پذیرد.

ایران تا کنون توسعه یادآوران و آزادگان را با شرکت‌های داخلی آغاز کرده و شرکت‌های عراقی نقشی در توسعه آنها نداشته‌اند. قرار است این میادین بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی به شرکت‌های خارجی واگذار شود.

ایران و عراق اخیراً نیز پیرامون توسعه چند میدان مشترک نفتی به توافق رسیدند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، اواخر اسفند سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از توافق با عراق بر سر تولید و توسعه چند میدان نفتی مشترک خبر داده بود.

او با اشاره به این که در خصوص تولید در دو میدان نفت شهر و یک میدان دیگر در خوزستان مذاکره شده که به طور مشترک توسعه داده شود، اظهار داشت: بر اساس این تفاهمنامه هر کشوری مجبور نیست که به طور جداگانه چاه، تأسیسات و یا واحد بهره‌برداری احداث کند.

اما خبرگزاری رویترز از قول بیانیه‌هایی که وزارت نفت عراق منتشر کرده، می‌نویسد که چاه میدان هویزه توسط شرکت عراقی میسان که توسعه میادین نفت و چاه این منطقه را بر عهده دارد، انجام می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که عراق هم اکنون ظرفیت تولید روزانه ۴.۷ میلیون بشکه را دارد، اگرچه تولید واقعی آن به خاطر توافق کاهش تولید نفت اوپک حدود ۴.۳ میلیون بشکه است. بر پایه این گزارش عراق در نظر دارد که ظرفیت تولید خود را به پنج میلیون بشکه برساند.

رویترز می‌نویسد که جابر اللعیبی، وزیر نفت عراق، بعد از شرکت در افتتاح پروژه حفر اولین چاه میدان هویزه به مراسم توسعه پروژه میدان نفتی حلفایا رفت که این میدان نیز در منطقه میسان است، اما توسط شرکت چینی «پتروچاینا» توسعه می‌یابد. این میدان قرار است ظرفیت تولید خود را در سال آینده میلادی دو برابر کرده و به ۴۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

عراق با عقد قراردادهای نوع جدید که بسیار شبیه به قراردادهای مدل جدید نفتی ایران است، طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ تولید نفت خود را از حدود ۱.۷ میلیون بشکه به ۴.۷ میلیون بشکه کنونی رسانده است.

ایران اخیراً یک قرارداد از نوع مدل جدید (آی پی سی) با شرکت توتال فرانسه و «سی ان پی سی» چین پیرامون توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی امضا کرد که با واکنش‌ها و انتقادات زیادی از جناح اصولگرا مواجه شد.

XS
SM
MD
LG