لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

مذاکره اعضای اوپک برای افزایش مدت تمدید و کاهش بیشتر تولید نفت


در حالی که کشورهای عضو اوپک آماده مذاکره برای طولانی تر کردن مدت و حجم توافق کاهش تولید نفت می شوند، آمارها حاکی است که ایران از نظر رشد درآمدهای نفتی در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته، رتبه نخست را در میان اعضای اوپک کسب کرده است.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، درآمد روزانه ایران از محل صادرات نفت درحدود ۱۵ میلیون دلار در سه ماهه نخست سال افزایش یافته و از این لحاظ، عربستان سعودی و عراق را پشت سر می گذارد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است علیرغم کاهش تولید روزانه اوپک از ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه، درآمد کلی این سازمان در مجموع سه ماهه نخست سال جاری حدود ۷۵ میلیون دلار در روز افزایش پیدا کرده که بیشترین رشد را ایران داشته است. علت این موضوع،‌ افزایش تولید نفت ایران بوده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در تازه‌ترین گزارش خود که روز ۲۶ اردیبهشت در سایت رسمی این سازمان منتشر شد ارزیابی کرد که ایران در چهار ماه اول سال جاری میلادی ۱۸ میلیارد دلار صادرات نفت داشته است. این در حالی است که درآمد نفتی ایران در ۱۲ ماه سال گذشته مجموعا ۲۹ میلیارد دلار بود.

مذاکره برای کاهش بیشتر و طولانی مدت تولید نفت

در اواخر سال گذشته، کشورهای عضو اوپک و ۱۱ کشور غیر عضو این سازمان توافق کردند تولید روزانه را یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش دهند. مدت اجرای این توافق در ابتدا شش ماه تعیین شد، اما کاهش کندتر از حد انتظار ذخایر جهانی، اوپک را وادار به تصمیم گیری برای تمدید این مدت کرد.

صنعت نفت ایران پس از رفع تحریم ها درسال گذشته با افزایش تولید، در پی بازپس گیری سهم خود در بازار از دیگر تولیدکنندگان نفت گام برداشته است. ایران با پافشاری بر حق خود برای افزایش تولید از برنامه کاهش کلی سقف تولید اعضای اوپک مستثنی شد.

اعضای اوپک روز پنجشنبه چهارم خرداد در وین، پایتخت اتریش، تشکیل جلسه خواهند داد تا در مورد تمدید مدت برنامه کاهش تولید تصمیم گیری کنند. برخی از اعضای اوپک مانند عربستان سعودی،‌ عراق والجزایر و همچنین روسیه، بزرگترین کشور غیرعضو اوپک، خواستار تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید هستند، در حالی به گزارش خبرگزاری رویترز، کویت حتی روز چهارشنبه اعلام کرد که می خواهد تولید نفت اوپک و دیگر کشورها به میزان بیشتری کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد که برای تهران فرق نمی کند توافق کاهش تولید نفت برای ۶ ماه یا ۹ ماه دیگر تمدید شود. به گفته وی، ایران از هر تصمیمی که اوپک بگیرد حمایت می کند.

بیژن زنگنه گفت که اعضا بر سر تمدید کاهش تولید نفت اجماع نظر وجود دارد و تنها موضوع، مدت زمان تمدید آن است.

بهای نفت برنت در سال گذشته به کمتر از نصف حداکثر سال ۲۰۱۴، یعنی ۱۱۴ دلار در هر بشکه رسید. از زمان توافق اوپک در نوامبر سال گذشته، نفت برنت بطور متوسط بشکه ای ۵۴ دلار در هر بشکه معامله شده است.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران سال گذشته تولید نفت را حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. سهم ایران از بازار فروش نفت به ۸ درصد رسیده که برابر با میزان پیش از تحریم هاست. ایران پس از عربستان سعودی و عراق، سومین تولید کننده بزرگ اوپک است.

بلومبرگ نوشت که اخیرا بیژن زنگنه اعلام کرد صادرات نفت ایران از زمان برداشته شدن تحریم ها تاکنون دو برابر شده و به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. داده های کشتیرانی هم نشان می دهد بارگیری محموله های نفتی ایران در حال افزایش است و به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت ایران گفت همه علائم نشان می دهد اعضای اوپک خواستار تمدید توافق هستند و ما نیز در چیزی که مورد موافقت باشد همراهی خواهیم کرد.

آمار جمع آوری شده به وسیله بلومبرگ نشان می دهد ایران در ماه آوریل ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه نفت درروز تولید کرد که نسبت به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه درروز در ماه ژانویه کاهشی جزئی نشان می دهد.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، روز دوشنبه اول خرداد، گفت: در حال حاضر، تمایل در مورد توافق کاهش تولید به مدت ۹ ماه است.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد ادامه برنامه محدود کردن سقف تولید تا سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ باعث کاهش میزان ذخایر موجود به متوسط پنج سال گذشته می شود و این هدفی است که اوپک در پی تحقق آن است.

بر اساس این گزارش، خطری که اوپک را تهدید می کند این است که تنها این سازمان از کاهش تولید سود نمی برد. صنعت نفت شیل آمریکا، که طی مدت کاهش بهای نفت تقویت شده، تولید را تا ۵۰۰ هزار بشکه درروز بالا برده است. این در حالیست که اوپک در حال بحث بر سر کاهش تولید روزانه به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه است و شرکت های آمریکایی خبر از افزایش سالانه درآمدهای نفتی می دهند.

XS
SM
MD
LG