لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

تبادل نظر رهبران آمریکا و روسیه در مورد سوریه و اوکراین


دیدار اوباما و پوتین در حاشیه اجلاس پاریس انجام شده است.
دیدار اوباما و پوتین در حاشیه اجلاس پاریس انجام شده است.

باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور آمریکا و روسیه، درحاشیه اجلاس پاریس با تبادل نظر در مورد مسائل سوریه و اوکراین، بر «پیشبرد گفت‌وگوهای وین با هدف دستیابی آتش‌بس و راه سیاسی برای بحران سوریه» تأکید کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه نهم آذر در گزارشی از پاریس، از قول یک مقام رسمی کاخ سفید نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار بر اهمیت هدف قرار دادن شبه‌نظامیان داعش و تمرکز نکردن بر شورشیان مخالف اسد تأکید کرده است.

بر اساس گفته‌های منبع رسمی مورد استناد رویترز، که حاضر به افشای نام خود نشده، باراک اوباما به همتای روس خود گفته است که معتقد است اسد به عنوان بخشی از گذار سیاسی باید از قدرت کنار رود.

سرنوشت سیاسی اسد در سوریه، یکی از اصلی‌ترین اختلاف‌نظرها میان دو گروه عمده مذاکره‌کننده در وین است. آمریکا و کشورهای غربی از یک سو و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و ترکیه از دیگر سو، متعقدند که اسد بخش از بحران سوریه است و نمی‌تواند بخشی از راه حل آن باشد.

اما در مقابل متحدان اسد، از جمله ایران و روسیه معتقدند که سرنوشت رئیس‌جمهور سوریه باید توسط مردم این کشور مشخص شود.

در این میان دومین دور از مذاکرات وین برای حل بحران سوریه، به توافق بر سر زمان‌بندی گذار سیاسی در این کشور منجر شد و آن طور که وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، مذاکرات بین بشار اسد، و گروه‌های مخالف او از اول ژانویه، آغاز خواهد شد.

جان کری همچنین گفته است که به محض اینکه در این مذاکرات بر سر تشکیل دولت انتقالی توافق شود، پیش‌نویس قانون اساسی جدید ظرف شش ماه تدوین و سپس انتخابات آزاد و منصفانه طی ۱۸ ماه برگزار خواهد شد.

در این زمینه بر اساس گزارش رویترز، هر دو رهبر آمریکا و روسیه تأکید کرده‌اند که وزرای خارجه دو کشور کار بر روند سیاسی در مورد سوریه را ادامه خواهند داد.

آقای اوباما در این دیدار همچنین تأسف خود را از جان باختن خلبان روس، پس از هدف قرار گرفتن جنگنده روسیه توسط ترکیه ابراز کرده، و روسیه را تشنج‌زادیی از روابط با ترکیه ترغیب کرده است.

بر اساس گزارش رویترز در خلال دیدار رهبران آمریکا و روسیه، باراک اوباما همچنین بر حل سیاسی بحران اوکراین تأکید کرده و افزوده است که تحریم‌های روسیه قابل رفع هستند اگر روسیه به توافق مینسک احترام بگذارد.

رهبران آلمان، فرانسه، اوکراين و روسيه، اواخر بهمن سال گذشته، پس از ساعت‌ها مذاکرات فشرده در مينسک پايتخت بلاروس، بر سر برقراری آتش‌بس در شرق اوکراين به توافق رسيدند.

با این حال چند روز پس از نشست مینسک، در واکنش به تدوام درگیری‌ها در شرق اوکراین آمریکا، روسیه و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه را به نقض «روح توافق‌نامه» متهم کرد.

رویترز در گزارش خود یادآوری کرده که در مورد دیدار رهبران آمریکا و روسیه در حاشیه اجلاس آب و هوا در پاریس، کاخ کرملین تنها به این نکته بسنده کرده این دیدار ۳۰ دقیقه به طول انجامیده است.
XS
SM
MD
LG