لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

رهبر جدید طالبان: خروج نیروهای خارجی مقدمه برقراری صلح در افغانستان است


ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر جدید طالبان معاون رهبر پیشین این گروه بوده است
ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر جدید طالبان معاون رهبر پیشین این گروه بوده است

رهبر جدید طالبان افغانستان، روز شنبه ۱۲ تیر ماه، در یکی از نخستین بیانیه‌های خود، بر لزوم خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مولوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر جدید طالبان افغانستان، حضور نیروهای خارجی در افغانستان را «اشغال» این کشور نامیده و خروج آنان را «یک گام مقدماتی» برای برقراری صلح در افغانستان دانسته است.

وی روز شنبه دراین‌باره گفت: «اگر دولت کابل، متحدان خارجی خود را کنار می‌گذاشت، توافق با دولت امکان‌پذیر بود».

رهبر جدید طالبان افغانستان افزود: «پیام روشن ما این است که انحصار قدرت را نمی‌خواهیم، بلکه معتقدیم همه اقوام و نژادها در افغانستان به یکدیگر نیاز دارند».

مولوی هبت‌الله آخوندزاده، در ادامه، هدف طالبان را ایجاد یک کشور متحد و مستقل تحت قوانین اسلامی عنوان کرد و خطاب به دولت افغانستان گفت: «درهای بخشش و مدارا باز است».

این بیانیه تنها دو روز پس از آن منتشر می‌شود که شبه‌نظامیان طالبان، در حمله‌ای به کاروان کارآموزان پلیس افغانستان، دست‌کم ۳۷ نفر را کشتند و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کردند.

این حمله، در ولسوالی پَغمان، در ۲۰ کیلومتری غرب کابل صورت گرفت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در ایمیلی به آسوشیتدپرس، مسئولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفت.

اوایل خردادماه نیز، حمله‌ای انتحاری به خودروی کارمندان قضایی در افغانستان، باعث مرگ دست‌کم ده نفر شد که مسئولیت آن را گروه طالبان بر عهده گرفت.

مولوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر جدید طالبان، اوایل خردادماه اعلام کرده بود که این گروه، به میز مذاکرات صلح با دولت افغانستان بازنخواهد گشت.

در پی کشته‌شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان افغانستان، مولوی هبت‌الله آخوندزاده، از روز پنجم خردادماه گذشته، رهبری این گروه را برعهده دارد.

ارتش آمریکا، به دستور باراک اوباما، اوایل خردادماه، ملا اختر محمد منصور را هدف قرار داد و در حمله‌ای هوایی در پاکستان او را از میان برداشت.

دو هفته پس از معرفی رهبر جدید طالبان افغانستان، ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در یک «پیام صوتی» که در اینترنت منتشر شد، وفاداری خود به هبت‌الله آخوندزاده، رهبر تازه طالبان را اعلام کرد.

همزمان با این اعلام بیعت، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا، که نامش فاش نشد، روز ۲۰ خرداد ماه، به خبرگزاری رویترز گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا، با افزایش نقش و فعالیت‌های نیروهای مسلح این کشور، برای همراهی با نیروهای مسلح افغان در نبردها علیه طالبان موافقت کرده است.

این مقام وزارت دفاع در عین حال تاکید کرده است که توافق باراک اوباما، به معنی دادن اختیار بلندمدت برای هدف قرار دادن طالبان نیست.

به گزارش رویترز، بر اساس سیاست جدید، ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان، اجازه خواهد داشت سربازان را برای همراهی نیروهای متعارف ارتش افغانستان به میدان بفرستد.

باراک اوباما، طی سال‌های گذشته، به مرور از شمار نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان کاسته است.

قرار بود این تعداد، تا پایان سال جاری میلادی، به ۵۵۰۰ نفر محدود شود و این افراد، تنها نیروهای ویژه ارتش افغانستان را در نبردها همراهی و حمایت کنند.

وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز روز ۲۶ خردادماه اعلام کردند که پایگاه‌ها و نیروهای خود را در افغانستان حفظ خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG