لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

عراقچی: با نقض فاحش برجام از سوی آمریکا فاصله داریم


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی آمریکا را «نقض» سه بند توافق اتمی وین دانست اما در عین حال گفت که «هنوز تا نقض فاحش و اساسی برجام فاصله داریم».

همزمان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز خبر داد که آقای عراقچی در جلسه روز شنبه این کمسیون اعلام کرده، تحریم‌های مصوب کنگره آمریکا «هسته‌ای و مربوط به برجام» نیست اما «نقض» توافق اتمی است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی روز شنبه هفتم مرداد، گفت که بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ توافق اتمی وین از سوی آمریکا «نقض» شده است.

او تأکید کرد که درباره «نقض عهد» آمریکا در اجرای توافق اتمی وین «شکی نیست» اما «هنوز تا نقض فاحش برجام فاصله داریم».

بر اساس ماده ۲۶ توافق اتمی وین «دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و کنگره، از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای خودداری خواهد کرد».

بند ۲۸ بر اجرای برجام در فضای احترام متقابل تأکید می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که از اقداماتی مغایر با نص و روح و نیت برجام که اجرای موفقیت‌آمیز آن را مختل می‌کند، خودداری کنند.

مطابق بند ۲۹ برجام نیز «اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت آمیز برجام خودداری خواهند کرد».

آمریکا معتقد است که برخی اقدامات ایران که به صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی ضربه می‌زند، نقض روح توافق هسته‌ای است چرا که بر پایه این توافق ایران قرار است در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و در سطح جهانی مشارکت کند.

از این رو مقام‌های دولت دونالد ترامپ، از جمله شخص او، به دفعات با هشدار در مورد رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران، ابراز عقیده کرده‌اند که چنین رفتارهایی به روح توافق هسته‌ای ضربه می‌زند.

شواهدی که مقام‌های آمریکایی در مورد رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و مخرب ایران عنوان می‌کنند، از جمله شامل «نقش ایران در تشدید درگیری‌ها در سوریه، یمن، عراق و لبنان»، و «حمایت از حملات به اسرائیل» است و آمریکا، ایران را «بزرگترین حامی تروریسم در جهان» می‌شناسد.

طرحی که اخیراً در کنگره آمریکا به تصویب شده و برای تبدیل به قانون در انتظار امضای رئیس‌جمهور آمریکاست نیز عنوان «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» را دارد.

تصویب این طرح اعتراض بسیاری مقام‌های ایرانی را در پی داشته، گرچه روز شنبه حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نقل گفته‌های آقای عراقچی در جلسه این کمیسیون، اعلام کرد که تحریم‌های تصویب شده در کنگره آمریکا «هسته‌ای نیست و مربوط به برجام هم نمی‌شود، گرچه نقض آشکار برجام است».

آقای عراقچی روز شنبه همچنین گفت که ایران در جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام درباره موارد «نقض» توافق اتمی وین از سوی آمریکا اطلاع‌رسانی کرده و وزیر خارجه ایران نیز پیش از این در این باره چندین نامه به فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، نوشته است تا بین اعضای این کمیسیون توزیع شود.

او مدعی شد که همه اعضای کمیسیون مشترک برجام «نسبت به موارد مطرح شده از طرف ایران در خصوص نقض عهدهای آمریکا موافق بودند».

سخنان آقای عراقچی در حالی بیان شده که خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده بود که ایران در نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام اعتراضی رسمی به روند اجرای توافق هسته‌ای ارائه نکرده است.

بر اساس این گزارش، این برای دومین بار از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا است که ایران در این کمیسیون اعتراضی رسمی به روند اجرای توافق اتمی مطرح نکرده است.

پیش از این اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نامه‌هایی به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، به اقدامات آمریکا درباره اجرای این توافق اعتراض کرده بود.

خانم موگرینی آن طور که دفتر او در بیانیه‌ای اعلام کرده قرار است شنبه آینده، ۱۴ مرداد، برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران سفر کند.

بر اساس این بیانیه سفر این مقام ارشد اتحادیه اروپا، در قالب مسئولیت او به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برجام صورت می‌گیرد و او در این سفر مذاکراتی را بر سر چگونگی اجرای برجام با مقام‌های ایرانی خواهد داشت.

کمیسیون مشترک برجام، شامل نمایندگان گروه ۵+۱ و ایران است و بر روند اجرای توافق اتمی وین نظارت دارد.

XS
SM
MD
LG