لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

سناتور کورکر: اجرای سختگیرانه برجام احتمالا باعث می‌شود ایران آن را به هم بزند


سناتور باب کورکر
سناتور باب کورکر

سناتور باب کورکر، رییس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز چهارشنبه چهارم تیرماه گفته است به زودی طرح تحریم‌های ایران و روسیه در سنا تصویب خواهد شد. وی همچنین می گوید، اجرای بسیار سختگیرانه توافق هسته‌ای با ایران احتمالا باعث خواهد شد که تهران تعهداتش را انجام ندهد و آن را نقض کند.

سناتور باب کورکر در گفت‌و‌گو با دیوید ایگناشس، از روزنامه واشینگتن پست، گفته است: طرح تحریمی علیه ایران و روسیه با حذف بخش کره شمالی خیلی زود در سنا تصویب خواهد شد و ما بعدا در خصوص تحریم های کره شمالی با مجلس نمایندگان مذاکره خواهیم کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه سوم مرداد به اتفاق آرا طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را با ۴۱۹ رای موافق در مقابل سه رای مخالف تصویب کرد.

وی در ادامه به رویکرد در قبال توافق هسته ای با ایران اشاره کرده و گفته است: از روزی که توافق (بین ایران و شش قدرت جهانی) حاصل شد ما تمام اهرم‌های فشار و نفوذ خود را از دست دادیم.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که تیرماه سال ۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی توافق شد، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کرد و تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه آن نیز معلق یا برداشته شدند.

این سناتور جمهوریخواه در ادامه گفته است، ایران توافق هسته‌ای را اجرا می‌کند فقط برخی تخلفات فنی انجام می دهد و گاهی هم آن را به طور کامل اجرا می‌کند.

وی با اشاره به طرح تحریمی تازه علیه فعالیت‌های ایران در کنگره گفته است: متاسفانه توافق هسته‌ای با ایران محور سیاست باراک اوباما در خاورمیانه بود و این زمینه ساز مشکلات فراوانی در منطقه شده است که ما اکنون داریم تلاش می‌کنیم (با اقدامات کنونی) تعادل را بازگردانیم. بنابراین ما با این فعالیت ها مقابله می‌کنیم.

رییس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا همچنین گفته است، زمانی می‌توان توافق هسته‌ای را پاره کرد که کشورهای متحد با ما در این زمینه همراه باشند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ از منتقدان سرسخت توافق دولت باراک اوباما با ایران بود و گفته بود اگر به قدرت برسد این توافق را پاره خواهد کرد.

وی در مارس سال ۲۰۱۶ در نشست آیپک، لابی اسرائیل در آمریکا، گفت:‌ «نخستین اولویت من پاره کردن این توافق فاجعه‌بار با ایران است».

اجرای سفت و سخت برجام

باب کورکر در بخش دیگری از این مصاحبه اضافه کرده است که می‌بایست توافق هسته‌ای را به صورت سفت و سخت اجرا کرد و ایران اکنون موظف است آن را اجرا کند. می‌دانم اکنون ما خواهان دسترسی به تاسیسات مختلفی در ایران هستیم.

سناتور باب کورکر می گوید درصورتی که ایران اجازه دسترسی به این تاسیسات را ندهد انگاه فرصت لازم فراهم خواهد شد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تاکید کرده است، آنچه شما می‌خواهید این است که ایران توافق هسته‌ای را به هم بزند. آمریکا نباید برهم زننده توافق هسته‌ای باشد چرا که ما به متحدانمان نیاز داریم.

سناتور باب کورکر گفته است توافق هسته‌ای با ایران پیامدهای منطقه‌ای دارد چرا که کشورهای سنی منطقه نیز خواهان غنی سازی اورانیوم هستند.

وی همچنین تصریح کرده است رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز خواهان مذاکره برای پایان دادن به غنی سازی اورانیوم توسط ایران است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هشدار داده است که نباید بدون برنامه و راهبردی مشخص در صدد لغو توافق هسته‌ای بود که چرا مشکل تازه‌ای را برای آمریکا ایجاد کند.

باب کورکر گفته است: این توافق می‌بایست از نو مورد مذاکره قرار بگیرد، چه زمانی باید این کار را انجام داد، زمانی که می‌توانید نتیجه مشخص راهبردی از آن به دست آورد و متحدان خودمان را نیز همراه داشته باشیم. اگر ما توافق هسته‌ای را خیلی سفت و سخت اجرا کنیم و خواستار همکاری (ایران) بشویم، احتمالا این ایران است که به آن پایبند نخواهد بود، آنگاه آن‌ها هستند که توافق را برهم زده‌اند.

در حالی باب کورکر خواهان اجرای سفت سخت توافق هسته ای با ایران شده است که دونالد ترامپ، روز گذشته هشدار داد: اگر تائید شود که ایران به توافق [اتمی] پایبند نبوده، این مشکلات بسیار بزرگی برای آنها خواهد بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود ایران بعدااز توافق هسته ای «جسورتر» شده است، اما «این چیزی نیست که به همین شکل ادامه پیدا کند».

XS
SM
MD
LG