لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

صعود حیرت‌انگیز بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا


از دور برگشت مرحله یک یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، تیم فوتبال بارسلونا با برتری دور از انتظار ۴-۰ مقابل آث میلان، شکست ۲-۰ در بازی رفت را بی‌اثر کرد و راهی دور بعد شد.
سال ۱۹۹۴ در فینال لیگ قهرمانان اروپا، این میلان بود که با هدایت فابیو کاپلو توانست بارسلونا را با یوهان کرویف ۴-۰ شکست دهد. در آن بارسا بزرگانی چون روماریو، هریستو استوئیچکوف و رونالد کومان توپ می‌زدند اما میلان افسانه‌ای که طبق قوانین آن مقطع، داخل زمین و روی نیمکت جمعاً فقط سه بازیکن غیر ایتالیایی داشت، چهار بار دروازه آندونی زوبی‌زارتا را گشود. نتیجه‌ای که پس از ۱۹ سال جبران شد!

صعود رویایی بارسلونا در حالی رقم خورد که این تیم خیلی زود و در پنجمین دقیقه به گل رسید. با شلیک برق آسای لیونل مسی، آب سردی بود که در نیوکمپ روی پیکر میلان پاشیده شد. مقاومت آن‌ها خیلی زود درهم شکسته شد.

جالب آن‌که فوق ستاره آرژانتینی آبی و اناری‌ها پیش از این دیدار، در ۹ بازی قبلی با تیم‌های ایتالیایی نتوانسته بود در جریان بازی گل بزند و فقط سه بار از روی نقطه پنالتی دروازه حریفان ایتالیایی را گشوده بود. ۹ دیدار قبلی مسی مقابل تیم‌های ایتالیا، برابر اودینزه (یک بازی)، این‌تر (۳ بازی) و میلان (۵ بازی) بود.

مسی برای شکستن این طلسم فقط پنج دقیقه احتیاج داشت. او قبل از پایان نیمه اول، هر دو گل میلان در بازی رفت را پاک کرد.

کارنامه مسی مقابل ایتالیایی‌ها باعث شده بود مارک فان بومل هافبک سابق میلان بگوید اگر مسی در سری آ بازی می‌کرد، نمی‌توانست بیش از ۳۰ گل در هر فصل به ثمر برساند. مرد اول فوتبال جهان اما پاسخ انتقادات را روی مستطیل سبز می‌دهد. او پیش از این در گلزنی مقابل تیم‌های انگلیسی هم در ۱۱ دیدار ابتدایی گل نزد اما در ۷ دیدار بعدی، ۷ بار پایش به گل باز شد.

در نیمه اول بازی بارسا با میلان، یکی از موقعیت‌های میلان با بداقبالی شاگردان ماسیمیلیانو آلگری به تیر دروازه خورد و جای غلتیدن درون گل، به درون زمین برگشت. توپی که اگر مسیر گل را در پیش می‌گرفت شاید مسیر بازی را هم تغییر می‌داد. بعد از دو گل مسی، دیوید ویا هم در دقیقه ۵۵ گل سوم را به ثمر رساند.

اما برتری ۳-۰ هم باعث آسودگی خیال هواداران بارسال نبود، زیرا فقط یک گل از میلان می‌توانست حکم به حذف بارسا دهد. اضطراب و هیجان تا واپسین ثانیه در ورزگشاه موج می‌زد اما یوردی آلبا در دقیقه ۹۲ شلیک نهایی به پیکر روسونری را برعهده گرفت تا جشن پرشکوه بارسا، قبل از سوت ویکتور کاسای داور مجاری آغاز شود.

در دیگر دیدار برگزار شده، گالاتاسرای نیز شگفتی ساخت و در «گلزن‌کرشن» موفق شد مقابل شالکه با نتیجه ۳-۲ به پیروزی برسد و برای نخستین بار در ۱۲ سال اخیر به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه یابد.

در این بازی ابتدا شالکه با گل رومان نئوشتا‌تر از گالاتاسرای پیش افتاد اما نماینده ترکیه توسط هامیت آلتین‌توپ که خودش پنج سال در شالکه توپ زده جبران کرد. بوراک ییلماز گل دوم گالا را به ثمر رساند و سپس میشل باستوس خرید زمستانی شالکه بار دیگر نتیجه را به تساوی کشاند.

گالاتاسرای با این تساوی هم صعود می‌کرد اما در پنجمین دقیقه از وقت‌های تلف شده در حالی که تمام بازیکنان شالکه برای گریز از حذف در زمین گالا خیمه زده بودند، اوموت بولوت گل سوم گالاتاسرای را به ثمر رساند تا شاگردان فاتح تریم شادی را به ده‌ها هزار ترک مقیم آلمان هدیه کنند و برای نخستین بار از سال ۲۰۰۱ به جمع هشت تیم پایانی لیگ قهرمانان اروپا راه یابند.

پیش از این، یوونتوس با برتری کامل در دو بازی رفت و برگشت، ۵-۰ از سد سلتیک اسکاتلند گذشت و سیمای یک مدعی را از خود به نمایش گذاشت. پاری سن ژرمن هم موفق شد والنسیا را از گردونه بازی‌ها بیرون بیاندازد.

رئال مادرید نیز جدال دراماتیک با منچستریونایتد را به سود خود خاتمه داد تا پس از دو برتری سریع در ال‌کلاسیکو، حالا احتمال شکل گرفتن ال‌کلاسیکوی داغ و زودهنگام دیگری در لیگ قهرمانان نیز وجود داشته باشد.

از بین تیم‌های بایرن مونیخ با آرسنال و پورتو با مالاگا نیز دو تیم دیگر، فهرست هشت تیم بر‌تر لیگ قهرمانان اروپا را کامل خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG