لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

«بی‌خبری مطلق» از محل انتقال احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی


همسر احسان مازندرانی خبر داده که او در روزهای اخیر به «مکانی نامعلوم» منتقل شده و با وجود اینکه کارکنان شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از انتقال این روزنامه نگار زندانی به بند دو الف سپاه پاسداران خبر داده‌اند، مقام‌های زندان گفته‌اند که او دراین بند نیست.

به گزارش وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، ملیحه حسینی همسر احسان مازندرانی، از «بی‌خبری مطلق» از همسرش در روزهای گذشته پس از انتقال او از بند هشت زندان اوین به «مکانی نا معلوم» خبر داده است.

همسر احسان مازندرانی پیش از این خبر داده بود که در مراجعه به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به او گفته‌اند که به دستور قاضی محمد مقیسه، احسان مازندرانی به بند دو الف زندان اوین که در اختیار سپاه پاسداران است منتقل شده، اما پس از مراجعه به زندان، به او گفته‌اند که همسرش در بند دو الف نیست.

ملیحه حسینی همچنین روز جمعه ۳۱ اردیبهشت، در صفحه اینستاگرام خود نوشت که احسان مازندرانی پیش از انتقال از بند هشت زندان اوین «وصیت‌نامه‌ای» نوشته و برای او «پست» کرده است.

وب سایت «سحام نیوز»، صبح روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه، خبر داده بود که احسان مازندرانی به دستور قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، از بند هشت زندان اوین به بند دو الف منتقل شده است.

احسان مازندرانی، آفرین چیت‌ساز، و احسان صفرزایی پس از بازداشت در آبان ماه سال گذشته در اردیبهشت ماه جمعاً به ۲۲ سال زندان محکوم شدند.

دادگاه عیسی سحرخیز دیگر روزنامه‌نگار زندانی که به همراه این روزنامه‌نگاران بازداشت شده بود، هنوز برگزار نشده است.

داود اسدی، نیز که به همراه این روزنامه‌نگاران بازداشت شده و به پنج سال زندان محکوم شده بود، اما هوشنگ اسدی برادر روزنامه‌نگار او، و خانواده‌اش اعلام کرده‌اند که او نه تنها روزنامه‌نگار نیست بلکه هیچ ارتباط و فعالیتی در ارتباط با رسانه‌ها نیز نداشته است.

تعدادی از وب‌سایت‌های خبری در ایران از جمله وب‌سایت «جهان نیوز» وابسته به علیرضا زاکانی نماینده مجلس، خبر داده بودند که منصوره حسینی مجری «سابق» شبکه تلویزیونی «من و تو»، در هفته‌های گذشته بازداشت شده است.

برخی وب‌سایت‌ها نیز روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت، از آزادی خانم حسینی با وثیقه خبر داده بودند اما خانواده او و شبکه «من و تو»، به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

همچنین براساس گزارش‌ها، مهدی بوترابی، مدیر گروه سایت‌های پرشین بلاگ، روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت، بازداشت شده است.

با وجود گزارش‌های متعدد درباره بازداشت و زندانی شدن روزنامه‌نگاران، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت، در اظهار نظری مدعی شده بود که «ما بیشترین امنیت را برای خبرنگاران در داخل کشور داریم» و جرائم خبرنگارانی که در ایران در بازداشت به سر می‌برند، «مرتبط با امنیت داخلی و خارجی کشور» است.

ایران بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، با «۳۴ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی»، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. چین، مصر، ترکیه و اریتره، دیگر کشورهایی هستند که بیشترین روزنامه‌نگاران را در زندان‌های خود دارند.

XS
SM
MD
LG