لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

ادعای دادستان تهران: بیشترین امنیت را برای خبرنگاران داریم


در حالی که نهادهای ناظر آزادی بیان، از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران را در زمره پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران توصیف می‌کنند، دادستان تهران در اظهار نظری مدعی شده در ایران بیشترین امنیت برای روزنامه‌نگاران وجود دارد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت، در اظهار نظری مدعی شد که جرائم خبرنگارانی که در ایران در بازداشت به سر می‌برند، امنیتی است و «مرتبط با امنیت داخلی و خارجی کشور» است.

آقای دولت‌آبادی در نشست «هم‌اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان و حقوق شهروندی» به گزارش‌ها در مورد بازداشت خبرنگاران در ایران واکنش نشان داد و گفت که «اگر کسانی در حوزه خبرنگاری، طبق ادعای غربی‌ها دستگیر شده‌اند، یا بر خلاف جرایم عمومی اقدام کرده‌اند، و یا مطالبی علیه امنیت داخلی و خارجی داشته‌اند».

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، همچنین این ادعا را به نقل از دادستان تهران بازتاب داده که «ما بیشترین امنیت را برای خبرنگاران در داخل کشور داریم».

اظهارات دادستان تهران کمتر از دو هفته پس از آن بیان می‌شود که بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار ایرانی، در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، خواستار رسیدگی به وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی شده بودند.

این روزنامه‌نگاران در نامه خود، با اشاره به گذشت حدود ۲۰۰ روز از بازداشت چهار روزنامه‌نگار در تهران، اتهام‌های امنیتی وارده به آنها را «بهانه‌هایی» برای محکومیت آنان توصیف کرده‌اند.

عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز، چهار روزنامه‌نگاری هستند که از آبان ماه گذشته در بازداشت به سر می‌برند.

ایران بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، با «۳۴ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی»، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. چین، مصر، ترکیه و اریتره، دیگر کشورهایی هستند که بیشترین روزنامه‌نگاران را در زندان‌های خود دارند.

ایران همچنین در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۵، در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی توسط گزارشگران بدون مرز در رده ۱۷۳ قرار گرفت و در رده‌بندی سال ۲۰۱۶ نیز تنها چهار پله بالاتر ایستاد و رده ۱۶۹ را از آن خود کرد.

گرچه تحلیل سازمان گزارشگران بدون مرز نشان می‌داد که این ارتقای چهار پله‌ای هم نه به دلیل بهبود وضعیت آزادی بیان در ایران، که تنها به دلیل بدتر شدن وضعیت در چند کشور دیگر بود.

این سازمان در گزارش سال ۲۰۱۶ خود، از ایران به عنوان یکی از کشورهای سرگوبگر آزادی اطلاع‌رسانی یاد شده، و تأکید شده بود که در ایران رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران «قربانی جنگ قدرت در رأس هرم حکومت» هستند.

در این گزارش همچنین تصریح شده بود که بسیاری از روزنامه‌نگاران زندانی، «بیمار اما از حق درمان محرم شده‌اند».

این گزارش همچنین یادآور شده بود که از زمان آغاز به کار دولت حسن روحانی، نزدیک به ۵۰ روزنامه‌نگار و شهروندوب‌نگار بازداشت شده‌اند، و بسیاری از آنها به حبس‌های سنگین محکوم شده‌اند، که مسئولیت بیشتر بازداشت‌ها را به گفته این سازمان، «اطلاعات سپاه پاسداران» بر عهده داشته است.

XS
SM
MD
LG