لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

«گوگل پلاس» خود را امن‌تر کنید


گوگل، شبکه اجتماعی خود را برای رقابت با فیس‌بوک پایه‌گذاری کرد
گوگل، شبکه اجتماعی خود را برای رقابت با فیس‌بوک پایه‌گذاری کرد
شبکه‌های اجتماعی مجازی دنیای ما را دستخوش تغییر کرده‌اند. بسیاری از مردم سراسر دنیا روز خود را با سرکشی به حساب کاربری خود در این سایت ها آغاز می‌کنند و کار به جایی رسیده که بعضی از کاربران از «اعتیاد» خود به آنها صحبت می‌کنند.

اما سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، توئیتر، گوگل پلاس و اینستاگرام همانقدر که جذاب هستند، ترسناک هم می‌توانند باشند، چرا که خلافکاران سایبری با استفاده از همین شبکه‌های دوست داشتنی می‌توانند قربانیان خود را از میان میلیون‌ها کاربر انتخاب کنند.

خوشبختانه با صرف تنها پنج دقیقه و ایجاد تغییراتی جزئی در تنظیمات امنیتی حساب کاربری خود می‌توانید احتمال موفقیت دستبردهای اطلاعاتی را به میزان زیادی کاهش دهید و از ساعت‌ها شرمساری اجتماعی و تلاش پیگیر برای بازیافت هویت به سرقت رفته‌تان جلوگیری کنید.

آنچه در ادامه می‌خوانید روش‌های ارتقای امنیت در «گوگل پلاس» است که در مجله «پی سی وُرلد» منتشر شده است. نوشتار حاضر دومین بخش از مجموعه‌ای چهار قسمتی است که به ترتیب به روش‌های بهبود امنیت در فیس‌بوک،گوگل پلاس، توئیتر، و اینستاگرام خواهد پرداخت.

«گوگل پلاس» خود را مرتب کنید

شبکه اجتماعی مجازی شرکت گوگل که با نام «گوگل پلاس» شناخته می‌شود، تنظیمات حریم شخصی جالب توجهی دارد.

خالقان گوگل پلاس حق اشتراک‌گذاری انتخابی را طوری در ستون فقرات این شبکه اجتماعی گنجانده‌اند که هربار مطلبی را بر روی این سایت می‌فرستید، خواه ناخواه مجبور می‌شوید لختی تأمل کنید و درباره آنچه به اشتراک می‌گذارید، فکر کنید.

برای این امتیاز هم باید سپاسگزار قابلیت «حلقه»های گوگل باشیم: برای نمونه، یک حلقه مربوط به اعضای خانواده است، دیگری همکاران و الی آخر. در نهایت این شما هستید که تعیین می‌کنید چه کسی چه چیزی را ببیند.

حلقه‌های گوگل پلاس نقطه قوت این سایت از جهت حفظ حریم شخصی کاربران است، اما حال که حُسنش بگفتیم، عیبش نیز بگوییم: گوگل پلاس مشکلات امنیتی بالقوه‌ای دارد که البته در صورتی که روش مقابله با آنها را بدانید، حل شدنی خواهند بود.

افرادی که میتوانند پیدایتان کنند را محدود کنید:

قبل از هر چیزی، نمایه (پروفایل) گوگل پلاس خود را از فهرست نتایج جستجوی گوگل حذف کنید. این روش ساده‌ترین کار برای بهبود حریم شخصی شما و راهی فوری برای کاهش تعداد حساب‌های کاربری جعلی است که شما را به حلقه‌های خود اضافه می‌کنند و بعد صندوق پستی‌تان را با تبلیغ‌هایشان به مرز انفجار می‌رسانند.

برای اینکه نمایه خود را شخصی نگاه دارید، پس از ورود به گوگل پلاس به «تنظیمات حساب کاربری» بروید، و سپس در پایین این قسمت بخش مربوط به «پروفایل» را پیدا کنید و گزینه «به دیگران کمک کن نمایه مرا در نتایج جست‌وجویشان بیابند،» [«Help others discover my profile in search results»] را غیرفعال کنید.

نمایه خود را قفل کنید:

گوگل پلاس این امکان را برای شما فراهم کرده که بتوانید سطوح حریم شخصی متفاوتی را برای هر بخش از داده‌های شخصی‌تان تنظیم کنید، البته چنین کاری به معنای غرق شدن در دریای اطلاعاتی است که تا کنون به اشتراک گذاشته‌اید. برای این منظور در فهرست «نمایه و حریم شخصی» از نوار سمت چپ صفحه روی دکمه «ویرایش در معرض دید بودن مطالب نمایه» [Edit visibility on profile] کلیک کنید.

گوگل پلاس از اینجا به بعد شما را در روندی طولانی راهنمایی خواهد کرد تا سطوح مختلف حریم شخصی نمایه‌تان بر روی این شبکه اجتماعی را انتخاب کنید، مواردی از قبیل سن، مکان، تحصیلات و غیره. چند دقیقه‌ای به طول خواهد انجامید، اما روش بسیار خوبی است که انتخاب کنید که می خواهید چه چیزهایی عمومی باشد و کدام‌ها شخصی بماند.

برچسب زدن نگارهها را غیرفعال کنید: برای برداشتن گام بعدی به پایین صفحه بروید و بخش نگاره‌ها (عکس‌ها) را بیابید. یادتان باشد گزینه اجازه نمایش داده‌های مربوط به موقعیت مکانی [geolocation] در عکس‌ها را غیرفعال کنید. همچنین، مطمئن شوید که به جز مورد اعتمادترین حلقه‌های شما، کس دیگری نتواند شما را در هیچ نگاره‌ای برچسب بزند (یا تگ کند).

امکان برچسب زدن (تگ کردن) عکس‌ها خیلی هم خوب است، اما تصور کنید شخصی که سابق بر این با او رابطه‌ای عاطفی داشته‌اید و به هر دلیلی رابطه‌تان به پایان رسیده به ناگاه شما را در یکی از عکس‌های قدیمی‌تان برچسب بزند، یا، -اگر موقعیت مکانی را غیرفعال نکرده باشید،- دم در خانه‌تان خبرچین بفرستد!
XS
SM
MD
LG